Wat is USP
USP is een afkorting voor unique selling point of unique selling proposition. Het verwijst naar een uniek verkoopargument van een bedrijf. Het is datgene wat een product, dienst of bedrijf uniek maakt ten opzichte van concurrenten. Het geeft klanten een reden om het product of bedrijf te verkiezen boven vergelijkbare alternatieven. De term is tegenwoordig uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf.
Waarom is een USP belangrijk?
Zoals we hierboven al hebben benoemd zorgt een USP voor onderscheiding van concurrenten. Bedrijven met een sterke USP vallen op tussen de rest. Om de aandacht van potentiële klanten te trekken moet een Unique Selling Proposition aansluiten op de specifieke behoeften en wensen van de doelgroep. Hierdoor voelen klanten zich gewaardeerd en begrepen, wat hun loyaliteit aan het merk kan vergroten. Ook dient een sterke USP als basis voor een effectieve marketingstrategie. Het helpt bij het creëren van boodschappen die de voordelen van het product of de dienst benadrukken en klanten overtuigen om een aankoop te doen.
Waar moet een goede USP aan voldoen?
Een USP zal aan bepaalde criteria moeten voldoen om effectief te zijn. Hieronder zetten we de criteria op een rij:
- Uniek: Het meest belangrijk van een USP is dat deze uniek moet zijn. Het moet iets zijn wat de concurrentie kan intimideren of evenaren.
- Relevant: De Unique Selling Proposition moet ook relevant zijn voor de doelgroep. Het moet inspelen op de wensen, behoeften en problemen van potentiële klanten.
- Onderscheidend: Het moet duidelijk onderscheidend zijn. Aan de hand van de USP moet klanten kunnen begrijpen waarom het ene product beter is dan het andere.
- Consistent: Het is belangrijk dat de USP consistent gecommuniceerd moet worden in alle marketinguitingen van het bedrijf. Dit zal helpen bij het opbouwen van merkherkenning en vertrouwen.
Unique Selling Point voorbeelden
Er zijn verschillende argumenten die als Unique Selling Point worden gebruikt. De meest voorkomende zijn: marktleiderschap, prijs, kwaliteit, service, innovativiteit en doelgroep: Hieronder zullen we een aantal USP’s van bekende bedrijven bespreken.
Apple: De USP van Apple is gebaseerd op innovatie en design. In hun marketing benadrukken ze de unieke gebruikerservaring en het strakke ontwerp van hun producten.
Zara: De wereldberoemde kledingwinkel heeft een Unique Selling Point wat zich richt op verschillende elementen, zoals prijs, service en doelgroep. Zara biedt trending kleding voor een betaalbare prijs, waardoor klanten makkelijk toegang hebben tot de producten.
Tesla: Een bedrijf met een USP wat is gebaseerd op technische innovatie is Tesla. Het is de leider in elektrische voertuigen, en verstoort hiermee de traditionele auto-industrie.
Nike: Het bekende sportmerk Nike richt zich op een doelgroep die geïnteresseerd is in sport. Ze gebruiken een USP wat gebaseerd is op goede kwaliteit producten.
Google: Het Unique Selling Point van Google richt zich op het bieden van snelle resultaten voor de gebruiker. Ze benadrukken hun gebruiksvriendelijkheid die de gebruikers helpt om de juiste informatie te vinden.
Het verschil tussen USP en UBR
Een begrip wat heel erg lijkt op USP, is UBR. UBR is de Unique Buying Reason, en richt zich op de reden waarom een klant een product zou kopen in plaats dat van de concurrent. Het gaat hierbij om de behoeften en voorkeuren van de klant en waarom het product daar perfect bij aansluit. Zoals we hierboven verteld hebben richt de USP zich op de voordelen van het product of de dienst zelf. De USP overtuigd klanten van deze voordelen, zodat ze een aankoop zullen doen. De UBR helpt bij het positioneren van een product of dienst in de markt.