Terug naar overzicht

Wat is UBR

UBR is een afkorting voor Unique Buying Reason wat verwijst naar de eigenschap van een product, dienst of bedrijf die het onderscheid van concurrenten. De UBR is het antwoord op de vraag: “Waarom zou een klant dit product kopen in plaats van dat van de concurrent?”

Waarom is een UBR belangrijk?

De UBR is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf. Het legt de nadruk op de behoeften en voorkeuren van de klant. Door te begrijpen wat klanten drijft, kan een bedrijf de marketinginspanningen afstemmen op de voorkeuren van klanten. Door deze behoeften beter te vervullen zal de klantloyaliteit opbouwen. In een competitieve markt mag de UBR niet ontbreken in de marketing. De Unique Buying Reason helpt namelijk ook bij het onderscheiden van een product of dienst van de concurrentie.

Hoe vind je een Unique Buying Reason?

Nu duidelijk is waarom ieder bedrijf een UBR moet hebben, zullen we uitleggen hoe je die kunt vinden.

  1. Klantonderzoek: Eerst zal er een uitgebreid onderzoek gedaan moeten worden naar de bestaande en potentiële klanten om inzicht te krijgen in hun wensen, behoeften en problemen.
  2. Concurrentieanalyse: Vervolgens onderzoek je de concurrenten. Identificeer wat hun sterke en zwakke punten zijn. Hier kun je als bedrijf namelijk op inspelen.
  3. Unieke eigenschappen: Bekijk de kenmerken van het product of de dienst die je wilt verkopen, en bepaal welke echt uniek en waardevol zijn voor de doelgroep.
  4. Positionering: Als laatste ga je in kaart brengen hoe het product of de dienst zich verhoudt tot de behoeften en verwachtingen van de doelgroep.

UBR voorbeelden

Om je een beter beeld te geven over UBR’s zullen we een aantal voorbeelden geven van bekende bedrijven.

Apple: Het bekende technologiebedrijf richt zijn Unique Buying Reason op innovatie, gebruiksgemak en elegant design. Mensen kopen producten van Apple vanwege de integratie van hardware en software.

Tesla: De UBR van Tesla is gebaseerd op duurzaamheid en geavanceerde technologie. Mensen kopen een Tesla vanwege de nadruk op elektrisch rijden.

Nike: Het sportmerk Nike richt zijn UBR op prestaties en stijl. Klanten kopen producten van Nike, omdat ze zich bezig houden met sport en mode.

McDonald’s: De Unique Buying Reason van de fastfoodketen McDonald’s is gericht op snelheid en betaalbaarheid. Klanten gaan naar McDonald’s omdat ze daar snel eten krijgen voor een redelijke prijs.

IKEA: Mensen kiezen voor IKEA vanwege de moderne meubels voor een aantrekkelijke prijs. Daarom is de UBR van IKEA gericht op modern design en betaalbaarheid.

Het verschil tussen UBR en USP

De UBR en de USP zijn met elkaar verbonden, maar de focus van deze twee begrippen ligt anders. Zoals we hierboven hebben verteld richt de UBR zich op de unieke reden waarom een klant het product zou willen kopen. Het gaat om de behoeften en voorkeuren van de klant en waarom het product daar perfect bij aansluit. De USP richt zich op de unieke kenmerken van het product, dienst of bedrijf zelf. Het draait hierbij om wat het product anders of beter maakt dan dat van de concurrent. Een goede UBR helpt bij het positioneren van een product of dienst in de markt. Een USP overtuigd klanten van de voordelen van het product of de dienst.

Informatie over USP vind je op deze pagina!