Terug naar overzicht

Wat is CPM

Wanneer jij je bezighoudt met online adverteren binnen Google Ads, dan weet je misschien al dat er meerdere advertentiemodellen zijn. Een van deze modellen is CPM. Wat is CPM? CPM staat voor Cost Per Mille, de kosten die je betaalt aan Google Ads voor iedere 1000 vertoningen aan potentiële klanten van je advertentie. In dit artikel leren we je meer over de betekenis van CPM en waarvoor dit advertentiemodel gebruikt wordt.

CPM betekenis

Wat houdt de afkorting CPM nu in? CPM staat voor Cost Per Mille. Het wordt ook wel eens Cost Per Thousand genoemd en deze term wijst naar de prijs voor duizend impressies van een advertentie op een webpagina. Binnen Google Ads wordt namelijk vaker voor een maximale prijs per klik op de advertentie gekozen. Bij CPM betaalt een adverteerder voor 1.000 vertoningen (impressies) van een advertentie. Bijvoorbeeld, als een adverteerder een CPM van €5 heeft, betekent dit dat hij €5 betaalt voor elke 1.000 keer dat zijn advertentie aan gebruikers wordt getoond, ongeacht of erop wordt geklikt. CPM is een van de vele advertentiemodellen, zoals CPC (Cost Per Click) en CPA (Cost Per Acquisition).De effectiviteit van dit model kun je meten aan de hand van de Click Through Rate.

Verschil CPM, CPC en CPA

Bij CPM wordt er betaald per 1000 impressies, dus zelfs wanneer er geen verdere interactie met de advertentie plaatsvindt. CPC staat voor Cost Per Click. Dit is een advertentiemodel waarbij je afrekent op basis van het aantal keer dat er op een advertentie geklikt wordt. Dit heeft als voordeel dat de advertentie veel bekeken kan worden zonder dat je hoeft te betalen. Het heeft echter als nadeel dat de kosten hoger kunnen liggen bij een aantrekkelijk aanbod dat leidt tot conversie. CPA staat dan weer voor Cost Per Action. Hierbij betaal je, wanneer de advertentie een bepaalde actie oplevert, zoals het inschrijven op een nieuwsbrief of het downloaden van een brochure. 

Belang van CPM

CPM-advertenties helpen je vooral om naamsbekendheid te genereren en vergroten. Op basis van jouw instellingen binnen Google Ads zal jouw advertentie veelvuldig worden weergegeven aan de voor jou geschikte doelgroep. Ook voor merkbewustzijn te creëren en voor het overbrengen van een boodschap, kan het CPM-model je van dienst zijn. Daarom wordt CPM vooral ingezet bij display- en videoadvertenties. Wanneer je vooral gericht bent op conversies, dan is een CPC-model een betere keuze.

Hoe kun je CPM berekenen?

De Cost Per Mille kun je berekenen met de volgende formule: totale kosten van de advertentiecampagne/aantal vertoningen x 1000. Stel, je hebt €500 uitgegeven aan een online advertentiecampagne en je advertentie is 200.000 keer weergegeven, dan krijg je: 500/200000 x 1000 = 2.50. Dit betekent dat je €2,50 per 1.000 vertoningen betaalt.