085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Geld verdienen met Google Advertenties

|
19 april 2022
|

Wat is een website zonder bezoekers? Het aantrekken van bezoekers is tegenwoordig een stuk lastiger dan een aantal jaren geleden. Dit komt o.a. door alle ontwikkelingen die er zijn op technisch gebied. Daarnaast ligt de drempel om een eigen website te beginnen ook steeds lager, waardoor er steeds meer concurrentie bij komt. Een relatief makkelijke manier om meer bezoekers naar jouw website te krijgen, is door middel van Google Advertenties. Met Google advertenties zorg je ervoor dat jouw zoekopdracht bovenaan de Google zoekresultaten komt te staan, waardoor veel mensen jouw website tegen zullen komen. Het plaatsen van Google advertenties plaatsen is dan ook een kleine investering, dat zich achteraf meer dan genoeg terug zal verdienen.

Maar hoe kun je nu uiteindelijk geld verdienen met Google Advertenties? Wij vertellen er je alles over in deze blog!

Doel van de advertentie

Iedere advertentie begint natuurlijk met het kiezen van een doel. Met dit doel wordt bedoeld wat je wilt bereiken met de advertentie. Hierbij kun je kiezen uit de volgende doelen:

Geld verdienen met Google advertenties
  • Verkoop: Hierbij wil je met de advertentie de verkoop op jouw website verhogen.
  • Leads: Hierbij wil je leads genereren. Daarnaast probeer je de klant aan te moedigen om actie op de website te ondernemen.
  • Websiteverkeer: Hierbij wil je eigenlijk bereiken dat mensen jouw website vinden.
  • Product- en merkoverweging: Hierbij wil je mensen jouw product laten ontdekken.
  • Merkbekendheid en bereik: Hiermee wil je de naamsbekendheid van de website vergroten.
  • App-promotie: Hiermee wil je jouw app gaan promoten en zorgen voor meer installaties van de app.
  • Lokale winkelbezoeken en promoties: Hier wil je meer bezoekers naar de fysieke winkel of restaurant laten komen.
  • Campagne zonder vooraf ingesteld doel: Hierbij heb je de keuze uit alle campagnetypes en ga je kijken naar hoe je wilt adverteren.

Advertentietype

Naast je advertentie doel is het natuurlijk belangrijk om te bepalen hoe je wilt adverteren. Want voor ieder doel is het natuurlijk anders. Hieronder benoemen we ieder advertentietype dat Google Advertenties aanbiedt.

  • Zoeken: Bij een zoek advertentie kom je bovenaan te staan in Google als mensen zoeken naar het door jouw ingestelde zoekwoord. Hierbij wordt er natuurlijk wel gekeken dat er genoeg geboden is voor de Cost per Click (CPC).
  • Maximale prestaties: Hiermee heb je meerdere campagnetypes die je gebruikt tijdens één campagne voor jouw bedrijf.
  • Display: Met display kun je met je campagne adverteren op willekeurige websites. Bij een display advertentie wordt jouw campagne geadverteerd aan de zijkanten van een website, zoals bij Facebook aan de rechterkant. Deze advertenties worden display advertenties genoemd.
  • Shopping: Als jij naar een bepaald product zoekt, krijg je altijd al een aantal geadverteerde producten bovenaan in Google te zien. Als jij kiest voor een shopping advertentie, dan zal jouw advertentie hier tussen komen te staan, mits je genoeg biedt voor Cost per Click.
  • Video: Bij een videocampagne kun je op Youtube adverteren, maar ook op Google. Hierbij kun je door middel van een video meer kijkers trekken. Door de campagne kun je kijkers eventueel verwijzen naar je website, waardoor je meer bezoekers verkrijgt.
  • App: Hierbij kun je adverteren in de netwerken van Google. Het doel hierbij kun je zelf bepalen. Je hebt hierbij de keuze uit de volgende mogelijkheden: het stimuleren van het installeren van de app, om de gebruikers betrokkenheid van jouw app te verhogen en voor Android telefoons bestaat er nog de mogelijkheid om mensen zich te laten pre-registreren voor een app.
  • Smart: Hierbij wordt de advertentie vooral voor je geregeld door Google. Je levert hierbij je bedrijfsdoelen aan samen met de foto’s en het budget. Google gaat dan kijken welke doelgroep voor jouw bedrijf relevant is.
  • Lokaal: Met een lokale campagne kun je de potentiële klanten meer informatie over je winkel laten zien. Je promoot eigenlijk je offline winkel.
  • Discovery: Met een discovery campagne kun je heel veel mensen bereiken binnen de netwerken van Google. Google zoekt hier de meest ideale klanten voor jouw bedrijf uit.

Conversiedoel

Als je het doel en het type van je advertentie hebt gekozen, is het belangrijk om te kijken wat je conversie doel is. Wil je er voor zorgen dat mensen meteen een aankoop verrichten of is het voor jou waardevoller om een offerte aanvraag te ontvangen uit de advertentie? Heb je een webshop? Dan zal de advertentie als conversiedoel hebben om aankopen te verkrijgen. Heb jij een zaak die veranda’s verkoopt, dan hecht je waarschijnlijk meer waarde aan het aanvragen van een offerte.

Natuurlijk is het budget ook van invloed op je campagne, want hoe meer budget hoe meer Google kan bieden voor een Cost per Click. Het bieden op de Cost per Click gebeurd gedurende de hele dag. Je hebt hierbij de mogelijkheid om het handmatig in te stellen of automatisch. Bij het handmatig instellen moet je zelf je bod in de gaten houden en gaan aanpassen. Doe je het automatisch? Dan gaat Google voor jou kijken naar het bod.

Rendement advertentie

Natuurlijk wil je kijken of je campagne je ook wat heeft opgeleverd! Het doel van de campagne is natuurlijk dat je er meer geld uithaalt dan dat je er in stopt. Het rendement van een advertentie kun je bepalen door de ROI te berekenen. Hierbij ga je het rendement op je investering berekenen. Bij een positief getal heb je winst gemaakt en bij een negatief getal verlies.

Heel veel succes met adverteren. Wil je nu meer weten over SEA? Dan kun je altijd onze blog over SEA of de nieuwe Google Consent V2 Mode lezen! Ook vertellen we je graag hoe je een Google Ads account kunt overzetten.

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

30 oktober 2024

8 tips om online en offline je naamsbekendheid te vergroten!

24 oktober 2024

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

7 oktober 2024

Hoe voeg je een Korting coupon toe aan WooCommerce

24 september 2024

DNS en NS: Wat is het verschil en hoe gebruik je het?

17 september 2024

Wat is reCAPTCHA

arrow-right