085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Google Consent Mode v2: een nieuwe stap in gebruikers privacy en Google Ads – Neem actie voor 6 maart 2024

|
5 februari 2024
|

Google Consent Mode v2 komt eraan. Wat betekent dit voor jouw website? Kortgezegd houdt dit in dat als je website vanaf 6 maart niet klaar is voor Consent Mode v2, terwijl je een Google Ads account gebruikt, je data gaat verliezen. Je account kan dan zelfs geflagged worden door Google. Dit kun je gelukkig voorkomen door je website op tijd klaar te hebben voor de nieuwe Consent Mode. Wat precies de impact is en wat er dient te gebeuren lees je allemaal in deze blog.

Achtergrondinformatie over de Google Consent Mode v2 update

Allereerst is het goed om wat achtergrondinformatie te hebben over de update en wat deze precies inhoudt. De Google Consent Mode v2 update verbetert de naleving van de privacywetgeving en biedt meer controle over de toestemming voor datacollectie. Dit heeft een directe invloed op de manier waarop advertentie- en analytische gegevens worden verzameld en verwerkt, wat essentieel is voor een effectieve Google Ads strategie. Door een beter beheer van gebruikerstoestemmingen, biedt Consent Mode v2 nieuwe mogelijkheden voor targeting en personalisatie binnen Google Ads, terwijl de privacy van gebruikers wordt gewaarborgd.

Wat is Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 is een nieuw framework ontwikkeld door Google voor website-eigenaren om gebruikerstoestemmingen voor cookies en tracking te beheren in overeenstemming met privacyregelgeving zoals de AVG. Deze nieuwe versie introduceert aanvullende parameters voor een nauwkeurigere controle over het verzamelen van gebruikersgegevens gerelateerd aan advertenties en gepersonaliseerde reclame. Daarnaast stelt Consent Mode v2 websites in staat om de gebruikerservaring te verbeteren en tegelijkertijd te voldoen aan wettelijke vereisten, dankzij nieuwe uitgebreide opties voor toestemmingsbeheer. Als laatste is er een nieuwe, verbeterde integratie met verschillende tagging-platforms zoals Google Tag Manager.

Impact op Google Ads, SEO en overige Google Analytics

Maar wat is nu de impact van Consent Mode v2? In essentie heeft de nieuwe Consent Mode een grote impact op Google Ads, SEO en webanalytics. Een juiste toepassing van Consent Mode v2 helpt bij het behouden van metingen binnen de EU waar consentbanners vereist zijn. Daarnaast zorgt het ervoor dat tags daarop zijn aangepast. Door de implementatie van Consent Mode kunnen websites de gebruikerstoestemming voor cookies en tracking nauwkeuriger managen. Dit heeft invloed op hoe gegevens verzameld en gebruikt worden voor advertentiedoeleinden en site-analyse, wat weer gekoppeld is aan Google Ads en Google Analytics 4 (GA4), of een andere webanalytics tool.

Google Consent Mode v2 heeft naast Google’s advertentieplatform ook invloed op SEO en GA4. Zorg daarom voor correcte implementatie van Consent Mode v2 via onderstaande tools:

  • Een Consent Mangement Platform (CMP) dat partner is van Google. Een CMP is op jouw website voor de bezoeker een cookie consent banner waar men kan aangeven of zij toestemming geven voor cookietracking en voor welke cookiecategorieën toestemming wordt verleend.
  • Google Tag Manager, waar je kunt testen of alle nodige cookie consent parameters werken.
  • Chrome developer tools, waar je kunt checken of de Consent Mode naar behoren werkt, volgens de data layer.
Lees meer  Retargeting Facebook

In combinatie met server side-tagging kunnen websites betrouwbare gegevens verzamelen in bijvoorbeeld Google Analytics 4 zonder de gebruikerservaring te hinderen. Door de nieuwe Consent Mode kun je namelijk belangrijke data missen in GA4 wanneer je client side-tagging gebruikt. Dit kun je oplossen met server-side tagging. De implementatie van Consent Mode v2 + server side-tagging leidt tot beter geïnformeerde online marketingstrategieën door zo compleet mogelijke data te gebruiken. Daarnaast zorgt het voor een verbeterde gebruikerservaring.

consent mode v2 impact

Belangrijkste kenmerken en voordelen van Google Consent Mode v2

Dankzij de nieuwe geavanceerde functies die Consent Mode v2 biedt voor het beheren van gebruikerstoestemmingen krijg je een betere en nauwkeurigere gegevensverzameling. Verder stelt het jouw website in staat om beter te voldoen aan privacyregelgeving. Daarnaast biedt het 5 belangrijke voordelen die hieronder te vinden zijn. Je kunt ze tevens terugvinden op de pagina van Google Developer Tools.

  1. Verbeterde compliance: Consent Mode v2 ondersteunt de naleving van internationale privacywetten, zoals de AVG, beter door geavanceerde toestemmingsbeheerfuncties.
  2. Geavanceerde toestemmingsmogelijkheden: de update bevat 2 nieuwe parameters voor meer controle over gebruikerstoestemming, gericht op advertentie gerelateerde gebruikersdata en gepersonaliseerde reclame. Deze 2 nieuwe parameters zijn:
    1. ad_user_data – Stelt de toestemming in voor het verzenden van gebruikersgegevens gerelateerd aan adverteren via Google Ads
    1. ad_personalization - Stelt toestemming in voor gepersonaliseerde advertenties
  3. Regio-specifiek gedrag: er zijn opties voor het instellen van gedrag op basis van geografische regio's, wat belangrijk is voor globale websites die verschillende privacywetten moeten naleven.
  4. Verbeterde integratie met Google Tag Manager: de integratie met Google Tag Manager is verbeterd, waardoor het makkelijker wordt om toestemming te beheren en aan te passen.
  5. Uitgebreide debugging en verificatie: er zijn verbeterde tools voor het verifiëren en debuggen van consent settings, zoals de vernieuwingen bij Tag Assistant in Google Tag Manager. Deze verbeteringen helpen bij het beheren van de toestemmingsinstellingen.

Implementatie van Google Consent Mode v2

De implementatie van Google Consent Mode v2 vereist dat je weet hoe je alles dient in te stellen en waar je rekening mee moet houden. Aandacht hebben voor deze zaken houdt in dat je op je website standaard nieuwe toestemmingsvragen hoort in te stellen. Vervolgens kun je bezoekers de mogelijkheid bieden om toestemming te verlenen of te weigeren voor verschillende soorten dataverzameling. Denk aan data die Google verzamelt voor advertentiedoeleinden en gegevens die Google gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. Daarnaast biedt Google Consent Mode v2 ondersteuning bij het instellen van toestemmingsvoorkeuren die specifiek zijn voor geografische regio's, wat belangrijk is voor websites die internationaal opereren. De integratie met Google Tag Manager wordt ook verbeterd, waarbij het gebruik van specifieke API's en templates makkelijk te doen is.

Laat Web Wings je helpen bij deze update

De implementatie van Google Consent Mode v2 kan technisch uitdagend zijn. Het vereist een goed begrip van zowel de technische aspecten als de compliance-vereisten. Hier komt de expertise van Web Wings goed van pas. Onze Google Ads specialisten weten alles van de implementatie van Google Consent Mode v2 in combinatie met Tag Manager. Heb je dus ondersteuning hierin nodig? Wij helpen je graag.

Lees meer  LinkedIn tips en tricks

Wat wij bij Web Wings kunnen doen, is namelijk het volgende:

  • Instellen van een cookie consent banner plug-in zoals Complianz (bij WordPress sites) of meekijken bij de instellingen van bijvoorbeeld Cookiebot.
  • Relevante tags in Google Tag Manager zo instellen dat ze geschikt zijn voor Consent Mode v2.
  • De nieuwe Consent Mode testen in Tag Manager.
  • De nieuwe Consent Mode testen via Chrome Developer Tools.
  • Nadat alles lijkt te werken, kunnen we nog een korte scan maken voor het aantal 3rd party cookies en aangeven in hoeverre een switch naar server-side tagging nodig is.

Als je meer wilt weten over Google Consent Mode v2 en hoe Web Wings jou kan helpen, neem dan contact met ons op. Wij zijn er om je te ondersteunen en te helpen voorkomen dat je belangrijke data verliest voor advertenties en remarketing via Google Ads!

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

30 oktober 2024

8 tips om online en offline je naamsbekendheid te vergroten!

24 oktober 2024

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

7 oktober 2024

Hoe voeg je een Korting coupon toe aan WooCommerce

24 september 2024

DNS en NS: Wat is het verschil en hoe gebruik je het?

17 september 2024

Wat is reCAPTCHA

arrow-right