fbpx
Terug naar overzicht

Wat is een retargeting strategie en waarom moet je het gebruiken?

Misschien heb je nog niet eerder van retargeting gehoord, maar je hebt het zeker wel in actie gezien. Heb je pasgeleden de website van Zalando bezocht en kwam je in de dagen of weken daarna nog steeds advertenties tegen van Zalando? Dát is retargeting. Het toepassen van een retargeting strategie kan veel opleveren voor jouw bedrijf. Maar we begrijpen dat als je er niet bekend mee bent, het best een uitdaging kan zijn om ermee aan de slag te gaan. Daarom vertellen wij jou in deze blog wat retargeting nou precies is, de reden waarom het zo goed werkt en hoe jij zelf een retargeting strategie kunt ontwikkelen.

Wat is retargeting?

Retargeting is een vorm van adverteren, maar wel eentje waarbij je alleen de mensen die al interesse hebben getoond door je website te bezoeken, bereikt met de advertentie. Door middel van retargeting probeer je ze dus als het ware toch nog een keer terug te halen voor die aankoop, nadat ze je website al hebben verlaten. Het is een strategie die wel degelijk werkt en daarom passen ook veel grote organisaties het toe. Met retargeting kun je specifiek adverteren, waardoor je ook nog eens geld bespaard op de mensen die dus nooit interesse hebben getoond. In het begin van deze blog hadden we het even kort over Zalando. Zalando wordt namelijk gezien als ‘The Retargeting King’. Zelfs als twee weken al verstreken zijn, dan kun je nog een advertentie van het bedrijf tegenkomen. Waarom ze dat doen? Uit onderzoek blijkt dat meer dan 90% van de webshopbezoekers afhaakt. Door te retargeten kun je ze weer terugkrijgen naar je website.

Waarom je retargeting nodig hebt

Dat meer dan 90% de webshop verlaat hoeft zeker niet altijd te betekenen dat er iets niet klopt aan de website of dat de prijs te hoog is. Waar ligt het dan wel aan? Nou, aan alle prikkels die we de hele dag door krijgen. Of het nou gaat om een WhatsAppje, een andere advertentie of de hond die nodig naar buiten moet: we moeten veel prikkels per dag verwerken. En met veel bedoelen we echt veel, namelijk zo’n 3000 per dag! De kans op afleiding is dus erg groot. En waarschijnlijk ben je daarna helemaal vergeten waar je mee bezig was.

Máár, een week later herinner je ineens weer het probleem en de oplossing waar je naar op zoek was. Je opent weer eens Google en gaat nogmaals op zoek naar hetzelfde product. En hé, het eerste wat je ziet is een advertentie van precies dat ene product. Er gaat een lichtje branden, je herkent het product en wat je er misschien al over gelezen had. Hoogstwaarschijnlijk heb je nu binnen enkele minuten het product gekocht. Ben je helemaal vergeten dat je op zoek was naar dat product?  Zelfs dan kan je retargeting advertenties tegenkomen.

Gerelateerd nieuws  Dit gebeurt er elke 60 seconden online in 2017

Retargeting strategie

We begrijpen best dat je misschien wat terughoudend bent door een angst om irritant gevonden te worden, maar retargeting bestaat inmiddels toch al een aantal jaren en veel mensen zijn er gewend aan geraakt. De techniek is dan ook de afgelopen jaren verfijnd en kan met de juiste inzet zelfs een positieve indruk achterlaten op de klant.

Wil jij een webshop maken of heb je er al eentje, dan moet je retargeting strategie sowieso bestaan uit de volgende drie elementen:

  • Retargeting: Dit is natuurlijk erg belangrijk, want je wilt natuurlijk niet vervelend overkomen. Het is dus zaak dat je onderzoek doet naar de meest effectieve frequentie. Hoe kom je hierachter? Daar is jammer genoeg niet echt een antwoord op. Door AdWords en Analytics te koppelen en actief bij te houden, kun je wel ontdekken wat mogelijk de juiste balans is tussen frequentie, CTR en conversie. De frequentie toepassen in de advertenties doe je door gebruik te maken van frequency capping. Hierbij geef je aan wat de looptijd van de advertentie moet zijn.
  • Relevantie: Normaal zijn we niet van het in hokjes denken, maar hierbij is het toch echt nodig. Je kunt namelijk bestaande klanten op een andere manier benaderen dan een potentiële klant. Je zou het kunnen opdelen in de volgende segmenten:
    • Alle bezoekers: Retarget hierbij met een algemene advertentie, bijvoorbeeld over het merk van je bedrijf.
    • Winkelmandje: Dit zijn de bezoekers die een product aan hun winkelmandje hebben toegevoegd, maar nog niet gekocht. Herinner ze eraan dat er nog iets in het winkelmandje ligt.
    • Product: Heeft een bezoeker een specifiek product bekeken? Toon dan dit product in de advertentie.
    • Klant: Dit is iemand die al eens eerder iets gekocht en dus al een keer op de bedankpagina is beland. Deze persoon kun je bijvoorbeeld targeten met een speciale aanbieding.
  • Targeting: Verder wil je natuurlijk de doelgroep bereiken. Op de vraag waar je dit doet, is ook niet één antwoord op. Je kunt hierachter komen door goed het websiteverkeer in de gaten te houden via Google Analytics, te controleren vanaf waar ze komen en onderzoek te doen naar de doelgroep. Er zijn namelijk veel plekken waar je jouw retargeting strategie kunt inzetten: via verschillende social media kanalen, Google zoekmachine (RLSA: Remarketing List for Search Ads) en Google Display Network (hier vallen onder andere Gmail en YouTube onder).

Nu weet je in ieder geval de basis over retargeting. Vind je het toch nog lastig? Neem dan gerust contact met ons op. Wij bij Web Wings hebben veel kennis en ervaring op het gebied van retargeting en kunnen jouw bedrijf, ongeacht hoe groot of klein, helpen met het verhogen van de sales!

Recent nieuws

16 september 2022

Influencer marketing trends

13 september 2022

E-commerce trends

13 september 2022

Alles over affiliate marketing

30 augustus 2022

De META-description optimaliseren

26 augustus 2022

Alles wat je moet weten over remarketing met Google Ads