Pas deze drie psychologische theorieën toe binnen de online marketing!
Psychologie wordt al jaren op verschillende manieren toegepast binnen de online marketing. Zo wordt er vaker gebruik gemaakt van de principes van Cialdini. Denk hierbij aan het principe van wederkerigheid. Bedrijven kunnen dan gratis een product of dienst weggeven. Of het principe van sociale bewijskracht. Hierbij worden mensen beïnvloedt door bijvoorbeeld reviews. Ook spelen we bij marketing psychologie in op de emoties van de mens.
Er zijn natuurlijk veel meer psychologische theorieën die jou kunnen helpen bij online marketing. Door hier meer inzicht in te krijgen, kan jij beter inspelen op je doelgroep. Door meer te weten te komen over het gedrag van jouw doelgroep, kun je bijvoorbeeld ontdekken waarom bezoekers jouw website verlaten. Óf juist ontdekken hoe je ervoor kan zorgen dat de bezoekers je website niet verlaten. Hieronder worden een aantal psychologische theorieën uitgelicht die meer kunnen vertellen over het hoe en waarom van bepaald gedrag en hoe dit toegepast kan worden binnen online marketing psychologie.
Voorkomen is beter dan genezen
Iedereen kent wel het fijne gevoel als men iets wint. Daartegenover heb je het vervelende gevoel van niet willen verliezen. Dit gegeven komt vanuit de Prospect Theory. Deze theorie stelt dat als mensen een keuze moeten maken, ze eerder kiezen voor datgene waardoor ze een verlies vermijden en een zekere winst krijgen. Hierbij is een bepaalde term bedacht: loss aversion. Een goed en duidelijk voorbeeld hiervan in het dagelijks leven is: verzekeren. Mensen gaan akkoord met een maandelijks klein verlies, ondanks dat de kans erg klein is dat er hoge kosten worden gemaakt. Deze theorie kan je dus makkelijk toepassen binnen de online marketing. Hierbij is het dus belangrijk om te focussen op wat een bezoeker kan verliezen als ze niet kiezen voor een product of dienst. Denk aan: ‘verlies maandelijks niet €50, maar kies voor ons product!’.
Netflix maakt hier ook handig gebruik van. Ze geven klanten de optie om de eerste 30 dagen gratis gebruik te maken van Netflix. Mensen kunnen in die tijd genieten van al de opties wat Netflix biedt. Na deze 30 dagen wordt hen gevraagd of ze een abonnement willen afsluiten. De consument wil Netflix natuurlijk niet verliezen dus kiezen ze voor de lage maandelijkse kosten. online bureau
Fout 1: de navigatie balk ingeklapt.
Wat van mij is, heeft meer waarde
Het endowment effect hangt samen met loss aversion. Bij deze theorie wordt gesteld dat mensen een product wat al in hun bezit is meer waarderen dan wanneer het niet in hun bezit is. Bij deze theorie hebben ze in 1990 een experiment uitgevoerd met behulp van mokken. Hierbij werkte ze met twee groepen: één groep werd gevraagd voor hoe veel ze hun mok zouden verkopen. De andere groep werd gevraagd hoe veel ze zouden betalen voor de mok. De groep die de mok zouden verkopen, hadden een vraagprijs van gemiddeld 7 dollar. De groep die de mok zou kopen wilde gemiddeld maar 2 dollar betalen.
Hier komt dus ook de loss aversion bij kijken. Zodra een persoon een product moet afstaan, dan zal dit aanvoelen als verlies en daardoor loss aversion vertonen. Ook gaan mensen een emotionele verbinding aan met een product wat in hun bezit is. Je kan deze theorie makkelijk toepassen door een product, tijdens het winkelen, te presenteren alsof het van de klant is: ‘uw producten liggen nog in uw winkelmand’. Mensen zijn dan geneigd om sneller hun product(en) af te rekenen omdat ze hun product niet willen verliezen.
De keuze is reuze
Hoe meer, hoe beter. Je hoort het vaker, maar deze regel geldt niet altijd. Als een consument te veel aanbod heeft om uit te kiezen dan heeft dat een negatief effect op de kans dat de consument uiteindelijk kiest. Maar het heeft ook effect op hoe tevreden de consument uiteindelijk is met zijn keuze. In 2000 kwam dit principe naar voren tijdens een onderzoek. De onderzoekers hadden twee jam kramen gemaakt. Een kraam had 24 verschillende soorten jam en de ander had er zes. Er stopten meer mensen bij de kraam met meerdere soorten jam, maar er werd bij deze kraam bijna niets verkocht en mensen waren achteraf minder tevreden met de keuze die ze gemaakt hadden.
Dus hoe meer opties je klanten aanbiedt, hoe langer ze moeten nadenken over hun keuze. Hierbij moeten ze meer tijd en moeite steken in hun keuzeproces waar ze waarschijnlijk geen zin in hebben. Daarbij wordt de kans vergroot dat klanten het idee krijgen dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen, waardoor ze misschien spijt krijgen van hun keuze. Deze kans is natuurlijk kleiner als er minder variaties zijn. Dit is makkelijk op te lossen door de keuze voor klanten makkelijker te maken. Denk aan het filter- en sorteeropties. Hierdoor hoeven ze niet eindeloos te scrollen door alle artikelen en kunnen ze gericht gaan zoeken.