SEO trends in 2023: dit zijn de belangrijkste
Search Engine Optimalisation is een vorm van marketing die voortdurend in beweging is. Hoewel het basisprincipe van SEO altijd gelijk blijft - websites makkelijk vindbaar en begrijpelijk maken – worden de tactieken steeds aangepast. Het algoritme van Google wordt namelijk steeds geavanceerder en ieder jaar worden er weer nieuwe Google algoritme updates uitgerold. Dat betekent ook dat er jaarlijks nieuwe tactieken en trends zijn om websites te optimaliseren. Uiteraard houden onze SEO marketeers deze trends goed in de gaten om deze zo goed mogelijk te implementeren. Ben jij benieuwd naar de SEO trends van 2023? Lees dan snel verder!
AI content
Ondertussen hebben we wel gemerkt dat AI een flinke opmars maakt in de wereld van marketing. Google gaat zelf steeds meer gebruik maken van AI, en marketeers gebruiken AI voor het creëren van content. ChatGPT is voor niemand in de marketing branche meer onbekend. Deze tool helpt bij het schrijven van blogs, social media teksten en zelfs e-mails. De kwaliteit van deze content is nog niet perfect, maar het wordt steeds beter. Artificial Intelligence is niet alleen in staat om tekstuele inhoud te genereren, maar ook afbeeldingen. Binnen Canva en Photoshop kun je hier al gebruik van maken.
Maar let op met het gebruiken van AI gegenereerde content op je website. Deze content is namelijk in strijd met de richtlijnen van Google. Het gebruiken hiervan kan misschien tijd besparen, maar het kan er ook voor zorgen dat Google je website niet toont in de SERP.
Linkbuilding strategie
Linkbuilding is in 2023 een nog complexer proces geworden. De kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid van backlinks worden namelijk steeds belangrijker. Om goed vindbaar te kunnen zijn is het dan ook essentieel om een goede linkbuilding strategie te hebben. Krijgt jouw website alleen maar irrelevante, slechte of onlogische backlinks, dan zal Google dit gaan oppikken en hebben de backlinks niet het gewenste effect. Het is daarom belangrijk om kwalitatieve backlinks te krijgen, bijvoorbeeld uit blogs op andere websites, persberichten en social media.
Ben je nog niet zo veel bezig met linkbuilding? Lees hier 10 linkbuilding tips voor een effectievere SEO.
Laadsnelheid van je website
In 2021 werd de Core Web Vitals als ranking factor op mobiele devices geïntroduceerd. Dit betekent dat een website snel moet kunnen laden op mobiele telefoons om goed vindbaar te kunnen zijn. Dit jaar is ook de laadsnelheid via Desktop belangrijker geworden. Dus als jij ervoor kunt zorgen dat jouw website sneller laadt dan die van je concurrenten, dan zul je hier gegarandeerd profijt van hebben. Maar hoe kun je de laadsnelheid van je website verbeteren? Onder andere aan de hand van caching, GZIP compressie, lazy loading, een snelle server en het comprimeren van afbeeldingen.
Desktop page experience
Een van de andere seo 2023 trends is desktop page experience. Dit wil zeggen dat de gebruiksvriendelijkheid van je desktopversie een grote rol speelt voor de vindbaarheid van je website. Zoals eerder genoemd, is voor de gebruiksvriendelijkheid de laadsnelheid van de site erg belangrijk. Maar er moet ook worden gelet op andere zaken. Zo mag je website geen opdringerige pop-ups en advertenties vertonen, en moet je je bezoekers een beveiligde verbinding kunnen garanderen. Om te onderzoeken of je website voldoet aan de vriendelijkheidseisen, kun je gebruikmaken van verschillende tools, waaronder Google Pagespeed Insights en Google Search Console.
Wil je weten hoe jouw website ervoor staat? Klik dan hier om naar Google Pagespeed Insights te gaan!
Autoriteit van de schrijver/website
Tegenwoordig analyseert Google niet alleen meer de content van websites. Ook degene die de content heeft geschreven wordt stevig onder de loep genomen. Zo kijkt Google op welke gebieden jouw website een autoriteit is en waarover jij het meeste verstand hebt. Dus verkoop jij bubbelbaden op jouw website, dan zul jij eerder bovenaan in Google verschijnen met een blog over de ideale jacuzzi dan wanneer een bouwmarkt dit zou doen, bijvoorbeeld. Het is daarom belangrijk dat jij wordt gezien als specialist van het onderwerp waarover jij schrijft. Dit kun je onder andere doen door kwalitatieve content te delen via social media, actief te zijn als gastblogger op andere websites, je blogs te voorzien van een auteursprofiel en een duidelijke ‘over ons pagina’ op jouw website te maken. Hierdoor bouw jij de zogenaamde 'author authority' op, waarmee jouw content beter kan gaan scoren.
A/B-split testing
Bij SEO geldt: meten is weten. Daarom zijn er recent verschillende tools voor SEO-A/B-testing uitgekomen. Deze tools kunnen worden gebruikt om A/B-testen uit te voeren met betrekking tot headers, metatitels, meta-omschrijvingen en andere veranderingen op je website. Op deze manier kun je onderzoeken wat er allemaal invloed heeft op de organische vindbaarheid van je website en kun je gerichte, data-gestuurde aanpassingen doorvoeren. Om een degelijke A/B-test uit te kunnen voeren moet jouw website wel minimaal 100.000 organische bezoekers per maand krijgen.
Klik hier voor meer uitleg over a/b testen.
Pillar pages
Een andere belangrijke seo trend in 2023 heeft betrekking op pillar pages. Deze zouden anno 2023 een essentieel onderdeel van je SEO strategie moeten zijn. Op een pillar page worden alle belangrijke vragen en behoeften van je websitebezoekers beantwoord. Bovendien kunnen de bezoekers hier doorklikken naar pagina’s met meer informatie over gerelateerde onderwerpen. Een goede pillar page is gebruiksvriendelijk, bevat veel kwalitatieve content en toont autoriteit. Het is bovendien een uitstekend platform om organische backlinks mee te verkrijgen.
SERP-marketing
Terwijl de zoekresultatenpagina (SERP) vroeger uit simpele zoekresultaten met een meta titel en metabeschrijving bestond, zie je tegenwoordig steeds meer aanvullende resultaten. Denk hierbij aan kennisgrafieken, vragen met antwoorden, local packs, relevante zoekopdrachten en foto’s en video’s. Op deze manier is Google hard op weg om zelf een goede bron te worden met een antwoord op elke zoekvraag. Google wil namelijk niet langer worden gezien als slechts een ontdekkingsplatform en onderneemt al jaren stappen om ook een bestemming te worden. Om bovenstaande reden is het belangrijk om het concept van "SERP marketing" te integreren in je SEO-strategie. Concentreer niet meer te veel op organische vermeldingen en start juist met het optimaliseren van andere zoekelementen, zoals video's, foto’s en "snel-antwoorden".
Lokale SEO
Lokale SEO is een onderdeel wat steeds belangrijker wordt voor bedrijven. Via Google Mijn Bedrijf is dit eenvoudig te optimaliseren. Via deze gratis tool kun je waardevolle informatie over je bedrijf geven aan de klant. Ook kunnen klanten hier een review achterlaten, waardoor het bedrijf betrouwbaar overkomt naar potentiële klanten. Lokale SEO zorgt ervoor dat bedrijven makkelijker gevonden worden door klanten in de omgeving.
De seo trends van 2023 implementeren op jouw website
Dit waren 9 seo trends die jij zeker in gedachten moet houden bij het optimaliseren van jouw website. Wij snappen dat het lastig is om al deze zaken zelf te onderzoeken en verbeteren. Hier is voldoende tijd en ervaring voor nodig. Maar, geen zorgen. Onze gedreven SEO-marketeers staan namelijk klaar om een goede SEO-strategie op te stellen en uit te voeren voor jouw website, uiteraard rekening houdend met alle belangrijke seo trends. Neem direct contact met ons op en voordat je het weet schiet jouw website omhoog in de zoekresultaten!