Search Generative Experience (SGE) en je SEO-strategie

SEO blijft continu veranderen. Google weet periodiek wel een nieuwe update toe te voegen, waardoor veel dingen anders worden. Zo’n ingrijpende verandering van Google is Search Generative Experience (SGE). Maar betekent SGE en hoe kun je dit handig inzetten, zodat het aansluit op je SEO-strategie? Dat en meer hierover lees je in deze blog!
Wat is Google SGE precies en hoe werkt het?
Google heeft een nieuwe manier gecreeërd waarop mensen zoeken. Met Search Generative Experience (SGE) geeft Google je nu veel beter antwoord op je vraag.
Voorheen kreeg je in de zoekresultaten een aantal blauwe links te zien met bovenaan een snippet. Nu zie je, nog hierboven, een door AI gegenereerd overzicht (AI Overviews) dat een accuraat antwoord kan geven op je vraag.
Vaak geeft Google zulke complete antwoorden, dat je niet eens meer verder hoeft te kijken naar de organische resultaten.
Het belang van Search Generative Experience
Google is altijd bezig om zo effciciënt mogelijk de bezoeker naar zijn antwoord te sturen. Dankzij Search Generative Experience, kunnen gebruikers nu in één oogopslag vienden waar ze naar op zoek zijn. Zo hoef je niet meer eindeloos te blijven zoeken op verschillende pagina’s naar je antwoord.
Daarnaast verandert het ook de manier hoe mensen informatie opnemen. Hierdoor raken gebruikers gewend aan snelle en overzichtelijke antwoorden, waardoor ze minder geduld hebben voor langdradige of onduidelijke teksten.
Helder gestructureerde content dat direct to the point is, wordt steeds belangrijker om relevant te blijven binnen de Search Generative Experience. Maar hoe blijf je met GSE relevant op Google?
Wat AI Overviews voor invloed heeft op jouw SEO-strategie
AI Overviews verandert hoe zoekresultaten werken én hoe jij je SEO moet gaan aanpakken.
Het draait niet meer alleen om het ranken in de top 10 van Google. Nee, door Google SGE zul je nu ook zichtbaar moeten worden in de AI-samenvattingen. Hierbij moet je goed kijken naar je huidige content en het optimaliseren hiervan. Je SEO-strategie moet dus niet alleen gericht zijn op posities, maar ook op relevantie en hoe goed je content te begrijpen is voor Google’s AI.
Wat Google SGE betekent voor SEO in het kort:
- Verschuiving in focus: naast posities telt nu ook zichtbaarheid in AI-overzichten mee.
- Duidelijke en betrouwbare content: Google kiest helder gestructureerde, actuele content.
- Lager CTR, meer autoriteit: gebruikers klikken nu minder vaak door, maar je merk kan meer betrouwbaarheid uitstralen volgens Google.
- Korte én lange content: schrijf een snel antwoord en geef daaronder een uitgebreidere uitleg om beide typen bezoekers te helpen.

Hoe kun je jouw website voorbereiden op Google SGE?
Deze verandering vraagt om een andere aanpak. Je wilt niet alleen gevonden worden in de klassieke zoekresultaten, maar ook zichtbaar zijn in de AI-samenvattingen. Met deze stappen maak je jouw website klaar voor de toekomst:
- Verwerk vragen in je content: focus op zoekopdrachten in de vorm van vragen en long-tail zoekwoorden. Zo kun je een duidelijk antwoord bieden op de vraag van een bezoeker.
- Zorg voor een duidelijke structuur: gebruik een sterke titel met passende en relevante H2’s, korte alinea’s en opsommingen zodat AI je content makkelijk kunt begrijpen.
- Let op de EEAT signalen: laat betrouwbaarheid zien met actuele en goed onderbouwde informatie. Bekijk hier onze EEAT checklist!
- Houd je content up-to-date: verouderde informatie wordt minder snel opgepakt door AI Overviews.
- Combineer korte en lange antwoorden: een beknopt antwoord dat Google direct kan gebruiken, combineer je met meer verdieping daaronder.
Wie rekening houdt met SGE, vergroot zijn kans op een, voor Google, relevante website dat meedraait in de ‘nieuwe’ zoekresultaten.
De toekomst van Google SGE op SEO
Google SGE laat zien dat je als bedrijf mee moet bewegen met de tijd. Mensen zoeken nu anders, dus als ondernemer word je ertoe verplicht om je content hierop aan te passen. Het draait nu niet meer alleen om zoekwoorden en rankings. Nee, het gaat er voor Google nu om dat je betrouwbaar bent, maar ook dat je inhoud kwalitatief goed én makkelijk te begrijpen is.
Wat betreft de toekomst, gaat dit alleen nog maar verder. Google streeft naar een zo efficiënt mogelijke manier om een antwoord te geven op de vraag die jij stelt aan de zoekmachine. Dat betekent dat je een betrouwbare website moet hebben met vertrouwelijke inhoud. Heeft jouw website dit? Dan zul je niet alleen tevoorschijn komen in de traditionele zoekresultaten van Google, maar ook hoger scoren in de AI Overviews. Wie nu al rekening houdt met Google SGE, bouwt een fundering voor online zichtbaarheid op de lange termijn.
Meer weten over Generative Engine Optimization? Klik dan hier!