085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Hoe vermarkt je je bedrijf in de metaverse?

|
26 januari 2022
|

De fysieke wereld digitaliseert steeds verder. Grote internetbedrijven verwachten zelfs dat wij in de toekomst een steeds groter deel van ons leven online gaan beleven. De eigenaar van Facebook, Mark Zuckenberg, maakte in de zomer van 2021 bekend dat zijn grote socialmediaplatform als metaverse gaat dienen. De metaverse is een relatief nieuw begrip en staat voor het concept van een gedeelde virtuele ruimte. Hierin heeft ieder persoon een eigen online avatar en leidt een online-leven. In 2022 doet het internet nog vaak dienst als informatiekanaal. In de toekomst wordt het internet volgens de voorspellingen een metaverse van interacties, belevingen en ervaringen. De toekomstige metaverse wordt gevormd door een combinatie van het internet, augmented (AR) en virtual reality (VR). Wij zien de metaverse als een interessant concept voor de toekomst. Daarom geven we jou in deze blog meer duidelijkheid over de betekenis, het gebruik en de mogelijkheden tot marketing in de metaverse.

Wat is de metaverse?

metaverse marketing virtual worldGrote internetbedrijven zoals Facebook en Microsoft verwachten dat ieder persoon in de toekomst een deel van zijn of haar leven in een virtuele wereld zal doorbrengen. Ze zijn zelf bezig met hun eigen rol in deze nieuwe stap in de evolutie van het huidige internet. Facebook wilde niet meer gezien worden als enkel een social media bedrijf en heeft daarom haar naam veranderd naar ‘Meta’. Het bedrijf investeert nu miljoenen in de ontwikkeling van een metaverse.

De metaverse wordt gezien als een gedeelde online wereld open voor iedereen met een internetverbinding. Net zoals in de online games Fortnite of Grand Theft Auto kunnen mensen met een unieke virtuele avatar rondlopen in deze online wereld. In de nieuwe wereld komen gebruikers andere virtuele personen tegen die bestuurd worden door anderen ergens op onze planeet. Avatars kunnen met elkaar communiceren en samen activiteiten volbrengen.

De metaverse verschilt wel van online amusementsspellen doordat het altijd actief zal zijn en bestaat in real time. In de metaverse zullen gebruikers ook naar een virtuele kantoorbaan gaan of belasting betalen. De metaverse is dus eigenlijk een kopie van de echte wereld waarin iedereen een nieuwe kans heeft levenskeuzes te maken. De online versie is wel veel flexibeler en minder vaststaand dan de fysieke wereld. Je huis, outfit of uiterlijk kun je elk moment veranderen omdat het code is. In de digitale speeltuin kunnen gebruikers ook elk moment uit niets eigen content en waarde creëren zoals gebouwen, kleding en merken. Kortom, de ultieme interactieve ervaring.

Wie gebruikt de metaverse(s)?

Iedereen met een internetverbinding kan in essentie bewegen in de metaverse. Vooral jonge mensen opgegroeid met slimme apparaten zullen geïnteresseerd zijn in een tweede leven in de metaverse. Als gebruiker kun je ervoor kiezen om jouw leven in de echte wereld na te bootsen of om je virtuele leven anders te doen. Zolang je binnen de regels van de metaverse blijft, is alles mogelijk.

Grote Amerikaanse bedrijven komen nu al met eigen online werelden op de markt om zo de controle over het platform te behouden. Het plan van online gameplatform Roblox is om bedrijven toe te laten op een metaverse platform. Gebruikers kunnen met elkaar en met bedrijven zaken doen met een online valuta of cryptocurrency. Deze online valuta worden aangeschaft met een offline betaalwijze waardoor bedrijven offline geld kunnen verdienen met virtuele producten en diensten.

Voor een duurzame en eerlijke online economie wordt er door deskundigen gepleit voor het samenvoegen van bestaande metaverses tot één virtuele wereld. Zo heeft niet één partij alle macht en is de online wereld toegankelijk voor alle geïnteresseerden. Er komt dan geen toezichthouder of overheid die meer macht heeft dan een anonieme gebruiker. Iedereen is gelijkwaardig en transacties worden openbaar vastgelegd in de blockchain. Een blockchain is toegankelijk voor iedereen en wordt daarom hedendaags al vaker gebruikt bij online-transacties. Wat is de blockchain en wat kunnen we ervan verwachten?

Waarom gaan bedrijven hun producten en diensten aanbieden in de metaverse?

Allereerst heb je als bedrijf binnen enkele muisklikken in de metaverse toegang tot de gehele wereldpopulatie. Iedereen met een internetverbinding moet kunnen deelnemen. Waardoor snelle en nieuwe verbindingen zorgen voor een steeds groter wordende afzetmarkt. Mensen gaan volgens de verwachting online een groot deel van hun leven leiden. Hierdoor springen bedrijven ook in de online wereld om aan de virtuele behoeften van elke gebruiker te voldoen. Online ontstaat er met de metaverse een nieuw sociaal systeem waar mensen geven om de meningen van andere personen en ze hun online waarde, aanzien en geluk willen verhogen. Zo zijn er in de virtuele wereld ook kledingmerken, rijscholen en sportvoeding leveranciers nodig. In de metaverse ontstaat een nieuwe economie waarin avatars producten en diensten kunnen ontwikkelen, kopen en verkopen.

Geen grenzen

metaverse marketing virtual realityIn de online wereld is het bovendien gemakkelijker om klanten betrokken te krijgen in het productieproces. Online zijn er geen grenzen aan de creativiteit en kun je internationale klanten gemakkelijk uitnodigen jouw producten creatief te verbeteren. In de metaverse kunnen bestaande bedrijven een virtuele winkel beginnen. Dit is geen website waarop je producten en diensten aanbiedt, maar een virtuele omgeving. Hier kunnen potentiële klanten van over de hele wereld producten vasthouden en afrekenen. Zo kunnen architecten werken aan online gebouwen om iedere gebruiker van woon en werkruimte te voorzien, maar kan de architect elk moment het gebouw herstructureren afhankelijk van de wensen van de klant. Aantrekkelijke offline creaties en merken worden ook online aangeboden door de oorspronkelijke ontwikkelaars. Zo heb je als hedendaags bedrijf online een volledig nieuwe afzetmarkt van bestaande en nieuwe klanten.

Het kan nog zo een 15 jaar duren voordat er één metaverse bestaat toegankelijk voor eenieder. Grote bedrijven investeren nu al om zo als eerste een positie in de uiteindelijke virtual wereld te bemachtigen. Het concept van een metaverse is momenteel erg gehypet. Bedrijven en kapitaalkrachtige particulieren leggen miljoenen neer voor een stukje land in de metaverse. Een ontwikkeling die erg onwerkelijk lijkt, want zo online stukje land is niet tastbaar. In de toekomst zal dit echter steeds normaler lijken door het massale gebruik van de metaverse wereld. Een goede marketingstrategie is van belang om goede resultaten te behalen in deze nieuwe wereld.

Wat wordt jouw onlinemarketingstrategie in de metaverse?

Omdat de aandacht van de mensheid langzaam zal verschuiven naar de tweede levens in de metaverse zal ook de marketing van jouw bedrijf veranderen. Brochures, flyers of visitekaartjes kun je ook in de metaverse verspreiden, maar het flexibele en snel veranderde concept van de metaverse zorgt ervoor dat marketingstrategieën sneller bedacht en geïmplementeerd gaan worden. De virtuele wereld wordt namelijk in real time constant gemanipuleerd. Als bedrijf die zich vestigt in de metaverse straal je uit dat je een moderne firma bent die openstaat voor innovaties en de creatieve betrokkenheid van klanten. Zorg voor co-creatie waarbij jouw klanten invloed hebben op het proces en resultaat van de productie en het verkoopproces. Zo verbeter je jouw naamsbekendheid en loyaliteit in een nieuwe afzetmarkt.

Voor kleine ondernemers wordt de metaverse pas echt interessant als de investeringen van de grote bedrijven genoeg gebruikers aan hebben getrokken. Web Wings voorspelde eerder al dat visuele media zoals video’s marketing gaan domineren vanwege de hoge betrokkenheid, krachtige storytelling en veelzijdigheid van het middel. De interactieve wereld van de metaverse bied een ultieme interactieve ervaring en daardoor nieuwe kansen voor het versterken van jouw bedrijfsreputatie en bekendheid.

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

20 maart 2025

Wat is het verschil tussen JPG, PNG en GIF?

7 maart 2025

Impact van persoonlijk beeldmateriaal op je website en marketinguitingen

5 maart 2025

Kleuren en de psychologie hierachter

28 februari 2025

Hoe koppel je je mail via IMAP op een MAC?

1 februari 2025

Het effect van social media op je SEO

arrow-right