Gebruik Web Wings als voorbeeld voor een goede landingspagina!
Een landingspagina is een belangrijk onderdeel bij het omzetten van bezoekers naar klanten. Of je nu een product wil verkopen, de abonnees op je nieuwsbrief wil verhogen of leads wil genereren, een landingspagina is hier de oplossing voor! In de blog gaan we dieper induiken op de essentiële onderdelen van een goede landingspagina, en hebben we een aantal voorbeelden van goede landingspagina’s.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is de pagina waar gebruikers op terecht komen als ze op een link klikken. Deze gebruikers komen meestal op de site terecht via zoekresultaten in Google, een online advertentie of een e-mail. Het doel van de landingspagina is om de bezoeker een specifieke actie te laten ondernemen, zoals het invullen van een contactformulier, een aankoop doen of zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Landingspagina’s worden geoptimaliseerd om de conversie te maximaliseren. Ze zijn ontworpen om bezoekers een positieve gebruikerservaring te bieden en hen te begeleiden naar de gewenste actie.
Waarom is een landingspagina belangrijk?
Zoals we hierboven al even benoemde, kan een landingspagina de conversieratio verhogen. Klanten krijgen meteen relevante informatie na het klikken op een link of advertentie. Landingspagina’s zijn een krachtig hulpmiddel om deze bezoekers om te zetten naar klanten of leads. Ook is het resultaat hiervan makkelijk te meten, omdat iedere pagina zijn eigen doel heeft. Hierdoor kun je als bedrijf de resultaten van de pagina makkelijk meten, waardoor je deze gericht kunt optimaliseren.
Kostenbesparing is ook een belangrijk voordeel wat landingspagina’s bieden voor een bedrijf. Het marketing budget kan namelijk efficiënter worden ingezet, omdat er alleen bezoekers op de pagina komen die oprecht geïnteresseerd zijn. Dit kan leiden tot een hoger rendement op je investeringen.
Hoe maak je een landingspagina?
Een landingspagina heeft dus als doel om de gebruiker te leiden tot een specifieke actie. Om dit voor elkaar te krijgen zal een landingspagina moeten voldoen aan een aantal eisen:
Relevante inhoud: Een van de belangrijkste onderdelen van een goede landingspagina is een relevante inhoud. Als bezoekers op je website komen via een advertentie of zoekresultaat willen ze inhoud zien die hierbij past.
Unique selling points: In de inhoud van de landingspagina moeten de unique selling points van het bedrijf worden benoemd. Dit zijn de punten die jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent.
Call to action: Een landingspagina is niet compleet zonder een goede call to action. Om ervoor te zorgen dat de gebruiker actie onderneemt, zal er gebruik gemaakt moeten worden van een CTA-knop, zoals ‘Aanmelden’, ‘Koop nu’ of ‘Meer informatie’. Op deze pagina lees je meer over CTA’s.
Overzicht: Een goede landingspagina heeft overzicht. Het geeft alleen relevante informatie, anders haakt de gebruiker af. Het moet binnen enkele seconden duidelijk zijn voor de bezoeker waar de pagina over gaat. Wil je meer informatie geven? Link dan via de landingspagina naar een pagina met meer informatie. Maar overzicht heeft niet alleen te maken met tekst, de kleur en stijl van de pagina heeft hier ook een grote invloed op. Om de pagina zo overzichtelijk mogelijk te maken moet er een overkoepelende stijl gebruikt worden en één kleur die vaker terug komt.
Pakkende (sub)koppen: Op een landingspagina wordt er gebruik gemaakt van duidelijke en pakkende koppen. De koppen trekken de aandacht van de bezoeker en communiceren het doel van de pagina. Met het gebruik van subkoppen worden de hoofdkoppen ondersteunt, en de voordelen van het bedrijf of product benadrukt.
Voorbeelden van goede landingspagina’s
Nu we uitgelegd hebben welke onderdelen een goede landingspagina moet bevatten, gaan we een aantal voorbeelden laten zien.
Landingspagina voorbeeld 1
Wij als marketingbureau hebben natuurlijk ook een paar goede landingspagina’s. De pagina die je hieronder ziet, is een zoekresultaat bij de zoekopdracht ‘Website laten maken Sittard’. Deze pagina is dus bedoeld voor bedrijven in Sittard en omstreken die een website willen laten maken. De gewenste actie op deze pagina is het invullen van het contactformulier aan de rechterkant. Boven het formulier staat een pakkend kopje, wat gebruikers overhaalt om het formulier in te vullen.
Op alle pagina’s van Web Wings zie je een duidelijke stijl en gebruik van kleur. Dit zorgt ervoor dat de landingspagina’s er overzichtelijk uitzien en makkelijk te lezen zijn.
Landingspagina voorbeeld 2
Hieronder zie je nog een landingspagina van onze website. Deze pagina is voor bedrijven die op zoek zijn naar een marketingbureau werkzaam in SEO in de omstreken van Maastricht. Deze pagina heeft dezelfde lay-out als de vorige, alleen wordt hier een andere dienst gepromoot. Bij deze dienst hoort ook een andere gewenste actie. Op deze pagina zie je namelijk een contactformulier voor een SEO-scan. Deze kunnen bedrijven aanvragen bij Web Wings om erachter te komen hoe hun SEO ervoor staat. Verder naar beneden op de pagina worden de voordelen van SEO aangehaald om bezoekers ervan te overtuigen een SEO-scan aan te vragen.
Landingspagina voorbeeld 3
Als laatste voorbeeld hebben we nog een andere landingspagina van onze eigen website. Deze pagina is voor bedrijven die op zoek zijn naar een SEA specialist in Den Bosch of omstreken. Hier zie je ook weer dezelfde lay-out als de vorige twee pagina’s, maar hier wordt naar een andere actie geleid. In het contactformulier aan de rechterkant zie je namelijk dat het hier gaat om contact opnemen. Op deze pagina wordt uitgelegd wat SEA is, wat het verschil is met SEO en hoe wij deze dienst voor klanten uitvoeren. Deze informatie is allemaal relevant voor de bezoeker. Deze zou namelijk niet gezocht hebben naar een SEA specialist als hij daar geen informatie over wil.
Het maken van een landingspagina uitbesteden
Het maken van zo’n goede landingspagina kost tijd, expertise en voortdurende optimalisatie. Daarom is het een goede keuze om dit deel van de marketing uit handen te geven aan een ervaren marketingbureau, zoals Web Wings. Wij begrijpen het belang van landingspagina’s voor een goede conversieratio, en kunnen op maat gemaakte pagina’s maken voor ieder soort bedrijf. Dit zal moeite en tijd besparen voor jouw als bedrijf, en het zal zorgen voor een hogere ROI voor de marketinginspanningen. Benieuwd naar wat Web Wings kan doen voor jouw bedrijf? Bekijk hier onze diensten!