Google update oktober 2019

De afgelopen tijd zijn er een aantal belangrijke veranderingen ingevoerd door Google die te maken hebben met de vindbaarheid van je website. In deze blog worden de 4 belangrijkste recente veranderingen beschreven en wat deze veranderingen precies inhouden.
Google Search console
Google Search console is een gratis programma waarmee websitebeheerders informatie krijgen over hoe de Google zoekmachine communiceert met een betreffende website. Google search console heeft een update gekregen waarin het oude dashboard en startpagina zijn vervangen door een geüpdatete versie hiervan,met een gebruiksvriendelijkere pagina. Search console zal in de nabije toekomst regelmatig blijven geüpdatet worden, en er zullen ook nieuwe functies worden toegevoegd.
Google Webmaster
Google Webmaster geeft de mogelijkheid voor websitehouders om vragen te stellen aan Google webmasters over alles wat te maken heeft met SEO en SEA. Pas geleden heeft Google-webmasters vragenrondes aangekondigd op vooraf aangegeven dagen. Hierin worden via een live video vooraf aangeleverde vragen behandeld(door gebruikers). Tijdens deze live videosessies is het mogelijk om feedback op antwoorden te geven of meer uitleg over een specifieke vraag te geven. Waarin je je mening kan delen, je kennis van het onderwerp kan laten zien en andere gebruikers kan helpen.
Veranderingen in no follow links:
Vijftien jaar geleden heeft Google de ‘no follow’ links geïntroduceerd. Het internet is de afgelopen vijftien jaar zodanig veranderd dat Google hierop heeft ingespeeld en dus 2 nieuwe functies voor deze links heeft geïntroduceerd. Deze 2 functies zijn:
Links op basis van betaalde advertenties:
Webmasters en beheerders kunnen vanaf nu advertenties in de database weergeven door "rel='sponsored' aan te geven in de code van de advertentie. Hierdoor kan Google beter bepalen wat voor een soort link het is en dus beter plaatsen in hun zoek resultaten.
Links op basis van UGC
UGC staat voor user generated content en houdt in dat alle content die gecreëerd is door gebruikers. Webmasters en beheerders kunnen dit vanaf nu ook aangeven zodat de specifieke pagina op een betere wijze geïndexeerd kan worden binnen Google.
Vanaf maart 2020 gaat Google de bovenstaande veranderingen gebruiken als hints om nieuwe pagina's te ontdekken. Zo kan Google nog beter het internet begrijpen. Dit blijft echter optioneel, het wordt wel aangeraden door Google te doen zodat vanaf maart 2020 je resultaten verbeterd kunnen worden.
Verandering in reviews
Pas geleden heeft Google gewijzigd wanneer sterren van een review worden weergegeven (van bijvoorbeeld een product) op een website. De verandering hiervan bestaat uit 2 onderdelen.
Sterren worden weergegeven bij producten waarbij de review ook goed toepasbaar is en ook toegevoegde waarde heeft
Wanneer een lokale ondernemer reviews vanuit klanten over zichzelf plaatst op zijn of haar website, worden deze niet meer weergegeven in Google Search. Dit is van toepassing op review widgets en ook voor zelf geplaatste reviews van klanten op de website van de ondernemer.
Dit was de Google update van oktober 2019. Zoals je kunt zien zijn er een paar grote veranderingen aangekondigd en of uitgevoerd. Het is nog niet bekend wanneer de volgende Google update plaats vindt, maar wij gaan hier wel weer en blog over schrijven om u zo goed mogelijk op de hoogte te houden.