Hoe maak je een gebruiksvriendelijke website?

Heeft jouw website een paar seconden nodig om te laden? Dan is de kans groot dat de bezoeker hierdoor de website snel weer verlaat. Het hebben van een gebruiksvriendelijke website is een onmisbaar onderdeel van je SEO- en marketingstrategie. Bezoekers kunnen makkelijker door je website navigeren en dus ook sneller de juiste informatie vinden. De gebruiksvriendelijkheid bepaalt hoe prettig de gebruiker je website ervaart. Denk aan navigatie, indeling van de paginaโs, kleurgebruik, lettertypes en betaling. Onmisbaar dus! In deze blog ontdek je het belang van gebruiksvriendelijkheid en hoe je dit zelf kunt toepassen.
Wat is website gebruiksvriendelijkheid?
De gebruiksvriendelijkheid van een website heeft te maken met de ervaring van de gebruiker. Er zijn tal van elementen die invloed hebben op deze ervaring en deze elementen moeten dus allemaal in orde zijn. Gebruiksvriendelijke websites zijn ontworpen naar de behoeften en het gedrag van de gebruiker. Makkelijk navigeren, snel informatie vinden en interessante content behoren tot de kenmerken van een gebruiksvriendelijke website. Het doel hiervan is om de tevredenheid van de gebruikers te vergroten, hun tijd op de website te verlengen en hen aan te moedigen om terug te keren. Om je website gebruiksvriendelijk te maken, zul je dus feedback moeten verzamelen en deze moeten analyseren om je website te kunnen verbeteren.

UX - User experience
De user experience verwijst naar de algemene ervaring wat een gebruiker heeft bij het interacteren met een website van een bedrijf. Dit omvat verschillende elementen die hier invloed op hebben, zoals de navigatie, leesbaarheid, soort content en nog veel meer. Webdesigners en -developers streven ernaar om een website te ontwikkelen die voldoet aan de behoeften van gebruikers.
UI - User interface
De user interface is het visuele en interactieve aspect van een website. Dit is een belangrijk onderdeel van de gebruikerservaring, omdat dit aspect direct effect heeft op hoe gebruikers een website waarnemen. Elementen die bij de user interface horen zijn bijvoorbeeld de lay-out van de website, de kleuren die gebruikt worden, de interactieve elementen en de responsiviteit. Bekijk hier onze tips!
Waarom is een gebruiksvriendelijke website belangrijk?
Een gebruiksvriendelijke website maken doe je niet alleen van belang voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines. Deze geven namelijk de voorkeur aan websites die goed werken, omdat deze websites meer waarde toevoegen aan de zoekopdracht van de gebruiker. Dus hoe beter jouw website is, hoe hoger je kunt komen te staan in de zoekresultaten.
Een gebruiksvriendelijke webshop of website zal ervoor zorgen dat gebruikers langer blijven hangen. Het gevolg hiervan is dat mensen meer paginaโs gaan bekijken en betrokken raken bij het merk of bedrijf. Dit kan dan weer zorgen voor een hogere conversieratio.
Daarnaast is sinds juni 2025 de European Accessibility Act ingevoerd, dat nieuwe eisen over de toegankelijkheid van de website met zich mee brengt.
Welke elementen heeft een gebruiksvriendelijke website?
Zoals we hierboven hebben verteld zijn er veel elementen die invloed hebben op de ervaring van de gebruiker op de website. Een website laten maken is in de meeste gevallen verstandiger. Het vereist een bepaalde hoeveelheid kennis om zelf een website in elkaar te zetten. Hieronder zullen we een opsomming maken van de elementen die je nodig hebt als je een gebruiksvriendelijke website wilt maken.
Een duidelijke navigatie
Een belangrijk onderdeel van je website is de navigatie. Je wilt dat bezoekers zo snel mogelijk de informatie vinden die ze nodig hebben, vandaar dat een duidelijke navigatie hiervoor nodig is. Maak een duidelijke menu-indeling die de gebruiker door de website leidt en vermijd te veel menuopties.

Zoekbalk
Om gebruikers nog beter te laten navigeren, moet er een zoekbalk aanwezig zijn die makkelijk vindbaar is. Zo kunnen gebruikers meteen ingeven waar ze naar op zoek zijn. Maar niet voor iedere soort website is dit relevant.
Snelle laadtijd
Als een website traag is, verslechtert de gebruikerservaring. Dit begint allereerst bij een goed website software. Om de website zo snel mogelijk te maken, probeer je de grootte van afbeeldingen en andere media te minimaliseren, zonder dat dit effect heeft op de kwaliteit.
Goede inhoud
Zorg ervoor dat de inhoud op de website duidelijk en beknopt is. Gebruik bondige alineaโs die goed leesbaar zijn en vul je inhoud aan met afbeeldingen.
Responsief design
Tegenwoordig worden de meeste websites bezocht via een mobiel apparaat. De website zal dus ook geoptimaliseerd moeten worden op dit niveau.
Veiligheid
Om er zeker van te zijn dat de gegevens van gebruiker beschermd worden, moet je een SSL-certificaat toepassen op je website. Dit herken je aan het slotje linksboven op je scherm.
Goede leesbaarheid
Kies een lettertype dat duidelijk leesbaar is voor bezoekers. Gebruik een lettertype dat past bij je website of merk en zorg ervoor dat er genoeg contrast is tussen de lettertypekleur en de achtergrond.
Veelgestelde vragen sectie (FAQ)
Een pagina met FAQ kan bezoekers helpen bij het snel vinden van antwoorden. Vermeld deze pagina duidelijk in het menu, zodat gebruikers niet lang hoeven te zoeken.

Eenvoudig contactformulier
Het is belangrijk dat het contactformulier van de website eenvoudig te gebruiken is. Dit zorgt ervoor dat de drempel om contact op te nemen voor de gebruiker een stuk lager is.
Call to actions
Een gebruiksvriendelijke website is ook converterend. Gebruik duidelijke CTA's (call to actions) die aangeven waar de gebruiker naartoe wordt gestuurd als ze erop klikken. Dit zal de click-through rate aanzienlijk verhogen.
Voldoende witruimte
Om een pagina overzichtelijk te houden zal er hier en daar wat witruimte gebruikt moeten worden. Witruimte is de lege ruimte tussen elementen op een website. Door hier gebruik van te maken maak je het makkelijker voor gebruikers om de pagina te lezen en te begrijpen.
Hoe meet je de gebruiksvriendelijkheid van je website?
Om erachter te komen hoe gebruiksvriendelijk je website is, kun je verschillende dingen doen. Je kunt gebruikers bijvoorbeeld om feedback vragen via een poll op je website of een enquรชte. De resultaten die hieruit volgen kun je gebruiken bij het verbeteren van je website. Ook kun je gebruikmaken van tools zoals Google Analytics om het gedrag van je bezoekers te volgen. Je kunt dan analyseren hoelang ze op de website blijven, welke paginaโs ze bezoeken en waar dat ze ergens afhaken.
Naast de twee hierboven genoemde opties is het handig om de website te testen op verschillende apparaten. Controleer of de opmaak er hetzelfde uitziet en of het makkelijk is om te navigeren. De mobiele versie heeft namelijk een ander menu dan de desktop versie. Het is belangrijk dat je deze aspecten regelmatig doet testen, zodat je de website kunt blijven verbeteren. liever stap-voor-stap een gebruiksvriendelijke website maken? Bekijk dan onze checklist voor een vliegende start van je nieuwe website!