De revolutie van social media voor bedrijven

Social media is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden en blijft innoveren. Applicaties worden steeds gemakkelijker om te gebruiken voor zowel consumenten als ondernemers. Social media platformen als Facebook, Telegram, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat en Pinterest hebben positieve gevolgen voor gebruikers gebracht. Zo zijn familieleden herenigd en werden er sneller orgaandonoren gevonden. Daarnaast kunnen vrienden en familie op afstand gemakkelijk contact met elkaar onderhouden. Veel technologieën die door het platform worden gebruikt, zijn ontworpen om een positieve impact op gebruikers te hebben. De "Vind ik leuk"-knop die in 2009 is ontworpen, wordt bijvoorbeeld gebruikt om "positiviteit en liefde" te verspreiden. In deze blog worden 2 verschillende onderwerpen duidelijk gemaakt. De doelen van social media platformen en de kansen die deze bieden voor bedrijven. Want sociale media kan absoluut een hoop betekenen voor jouw onderneming!
De doelen van social media
Social media heeft niet één specifiek hoofddoel. Social media kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Door middel van social media kun je als bedrijf makkelijker communiceren met jouw doelgroep. Deze communicatie kan ervoor zorgen dat je bepaalde doelstellingen kunt behalen. Als bedrijf kun je zelf bepalen welk social media platform je gaat gebruiken. Daarnaast kun je ook bepalen welke doelstellingen voor jouw bedrijf het belangrijkste zijn. De positionering van jouw bedrijf speelt ook een rol bij het behalen van jouw doelen. De doelgroep moet een voorkeur krijgen voor jouw bedrijf in tegenstelling tot de concurrenten.
Hieronder zijn een paar verschillende doelstellingen geformuleerd:
- Het creëren van een groepsgevoel bij jouw bedrijf.
- De kernwaarden overbrengen op jouw klant.
- Het promoten van letterlijke mond tot mond reclame.
- Jezelf differentiëren ten opzichte van andere bedrijven.
- Controleren of wat jij wilt communiceren ook aan komt.
- Een positief beeld bij het merk creëren.
- Het gevoel van kwaliteit bij het merk vergroten.
- Betere merkherkenning bij mensen die je nog niet bereikt hebt.
De kansen die social media biedt
In Nederland biedt sociale media veel kansen doordat een groot deel van de doelgroep online te vinden is via social media platformen. Echter verschilt het per platform welke doelgroepen hierop het meest actief zijn. In het onderstaande schema kun je de toename van alle dagelijkse gebruikers in aantallen en percentages terugzien. Deze vergelijking is gemaakt met als basisjaar 2020 en als verslagjaar 2021. Hieruit kun je ook concluderen dat TikTok, LinkedIn en Pinterest het hardste zijn gegroeid het afgelopen jaar. In een van onze eerdere blogs is gebleken dat LinkedIn ook meer leads genereert dan Facebook.
2020 | 2021 | Aantal +/- (#) | Aantal +/- (%) | |
9,3 miljoen | 9,8 miljoen | +465.000 | +5% | |
7,1 miljoen | 7,3 miljoen | +199.000 | +3% | |
YouTube | 2,8 miljoen | 3,1 miljoen | +340.000 | +12% |
3,4 miljoen | 3,7 miljoen | +242.000 | +7% | |
Snapchat | 1,5 miljoen | 1,5 miljoen | +2.000 | +0% |
1,1 miljoen | 1,2 miljoen | +94.000 | +8% | |
717.000 | 892.000 | +174.000 | +24% | |
771.000 | 1.069.000 | +298.000 | +39% | |
TikTok | 281.000 | 836.000 | +555.000 | +197% |
De leeftijdscategorie tussen 15-39 jaar is het meest actief en gebruiken ongeveer 5 social media platformen. Daarnaast is gebleken uit onderzoek dat de leeftijdscategorie van 15-19 jaar de meeste tijd doorbrengt op social media. Hieronder kun je het dagelijkse gebruik van deze leeftijdscategorie terugvinden. In dit schema kun je teruglezen dat Facebook gebruik onder deze doelgroep sterk is afgenomen. Het is dus verstandiger om marketing acties in te zetten op Instagram in plaats van Facebook als je je op deze doelgroep richt, iets waar een marketingbureau je bij kan helpen. Tegenwoordig speelt zelfs de tijd waarop je iets plaatst een rol in je zichtbaarheid, lees hier wat de beste tijd is om te posten op Instagram.
Conclusies
- Men maakt intensiever gebruik van sociale media
- Social media voor bedrijven kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden
- In het dagelijks gebruik groeien met name LinkedIn, Pinterest en TikTok
- TikTok groeit het hardst
- Onder jongeren Facebook al gepasseerd