Hoe geef jij jouw Facebook pagina een boost?
Zoveel mogelijk volgers op jouw bedrijfspagina hebben, is natuurlijk belangrijk. Hierdoor haal je het meeste rendement uit geplaatste berichten, zelfs zonder promotie! Maar welke stappen kun je ondernemen om zonder promotiebudget jouw Facebook pagina een boost te geven? In deze blog laten wij jou graag zien hoe je dit kunt aanpakken.
Van jouw vrienden moet je het hebben!
Aan wie denk je het eerst wanneer je steun nodig hebt? Natuurlijk jouw vrienden en familie. Dit is een groep die je gemakkelijk een berichtje kan sturen met de vraag of zij jouw pagina willen volgen. Dit is de start van een goede basis voor jouw volgersbestand. Facebook heeft een optie waarbij jij jouw eigen connecties van je persoonlijke profiel kunt uitnodigen om je bedrijfspagina te volgen.
Ga hiervoor naar jouw bedrijfspagina toe. Aan de rechterkant van de pagina staat het kopje ‘’Community’’. Hier zijn het aantal volgers en het aantal likes te bezichtigen. Klik hier op de knop ‘’Vrienden uitnodigen’’.
Vervolgens kun je selecteren welke vrienden je uit wilt nodigen. Zo stel je iedereen in jouw netwerk op de hoogte van jouw bedrijfspagina.
Zorg voor interactie in jouw content
Er zijn berichten op Facebook die je graag wilt liken. Misschien wil je zelfs een reactie plaatsen. Denk eens na over welke soort berichten dit zijn. Juist! Berichten die uitnodigen om te reageren, daar reageer ook jij op. Het is belangrijk om zoveel mogelijk interactie te genereren. Een post waar veel op gereageerd wordt, presteert beter. Om hier op een efficiënte manier mee aan de slag te gaan, is het belangrijk om een content marketing strategie te maken.
Er zijn verschillende manieren om meer interactie te creëren. Zoals;
Volgers mee laten beslissen
Er zijn verschillende manieren om Facebook berichten interactief te maken. Denk bijvoorbeeld aan een poll. Sta je als bedrijf voor een keuze? Laat de volgers dan meebeslissen. Hierdoor wordt er een verbinding gecreëerd tussen de volger en het bedrijf. Naast de verbinding is het ook een trigger. De resultaten van de poll kunnen pas bekeken worden, na het stemmen. Hierdoor zullen veel volgers een stem uitbrengen, omdat ze nieuwsgierig zijn naar het resultaat!
Stel vragen
Een bericht zonder een vraag naar actie ontvangt vaak weinig interactie. Stel daarom vragen in je bericht aan jouw volgers. Vind je het lastig om een vraag te bedenken? Bekijk dan eens een inhaakkalender of speel in op actualiteiten. Blijf wel dicht bij jouw product, dienst of moreel van jouw bedrijf. Zomaar overal op inhaken ziet er nep uit en dit merken jouw volgers.
Bij ons op kantoor maken we gebruik van onze eigen inhaakkalender. Hier hebben we verschillende interessante data in gezet waar ook jij op zou kunnen inhaken!
Make it personal
Het is natuurlijk leuk om over jouw producten en/of diensten te praten, maar voor jouw volgers is het nog leuker om te zien wie er nou achter de schermen zit. Stel ook bij deze berichten vragen. Vraag collega’s om te reageren. Familie en vrienden zullen al snel volgen!
Maak gebruik van Facebook Stories
Facebook heeft dagelijks meer dan 500 miljoen gebruikers die actief gebruik maken van de story functie. Het is daarom een aantrekkelijke manier om op een persoonlijk vlak in contact te komen met jouw doelgroep. Volgers kunnen op stories reageren en het is ook mogelijk om een link te plaatsen in een story die meer traffic naar jouw website zal genereren. Hier volgen een aantal tips om het maximale uit jouw stories te halen!
Maak gebruik van video’s
Het is al langer bekend dat video’s voorrang krijgen in het algoritme van Facebook. Geluid en bewegingen zijn de beste manier om de aandacht van de volgersgroep vast te houden. Zorg dat de video’s ook zonder geluid een duidelijke boodschap overbrengen aan de doelgroep. Meer weten over video's? Lees ook eens onze blog met 7 redenen waarom video's marketing gaan domineren.
Maak gebruik van stickers
Met stickers kun je net wat extra sfeer aan je story toevoegen. Hierdoor is het ook mogelijk om wederom interactie uit te lokken. Door bijvoorbeeld een poll toe te voegen, wordt de doelgroep opnieuw getriggerd om interactie te krijgen met jouw bericht.
Hiernaast kun je mensen ook taggen. Die worden zichtbaar in het verhaal, waardoor de stories een persoonlijke tint krijgen.
Ga live!
Via de Facebook stories is het mogelijk om live te gaan. Dit houdt in dat je live een opname maakt, die gelijk wordt uitgezonden op jouw stories. In de live feed kunnen volgers bijvoorbeeld vragen stellen, waar ze gelijk een antwoord op kunnen krijgen.
Het kan ook toegepast worden om klanten een kijkje achter de schermen te geven. Door eens rond te lopen door de werkomgeving of unieke elementen van je onderneming te laten zien, wordt er een verbinding gecreëerd met jouw bedrijf.
Haal het maximale uit jouw Facebookpagina!
Er zijn heel veel voorbeelden van creatieve Social Media campagnes. Wellicht inspireren zij jou ook om toffe content te schrijven en online te zetten. Deze tips zullen jou daar ook bij helpen! Ik hoop dat je met deze tips alvast uit de voeten kan. Social Media is niet meer weg te denken in de moderne wereld. Zeker als we het over marketing he bben! Kun jij nog wat steun gebruiken? Web Wings biedt een interessante cursus over Social Media aan waarin jij de fijne kneepjes van het vak leert.
Good luck!