Leads vergaren doe je anno 2021 op LinkedIn, en niet op Facebook!
Procentueel is LinkedIn een van de hardst groeiende social media platformen van het afgelopen jaar. Het aantal gebruikers stijgt gestaag waarbij dagelijkse gebruikers zelfs met 39% stegen ten opzichtige van 2020. Dit heeft voornamelijk te maken met de keuze van LinkedIn voor een rigoureuze rebranding. Alhoewel LinkedIn vroeger slechts een online CV database was, is het tegenwoordig een waardig social media platform. Het bedrijf investeert hard in tijdlijnen, hashtags en andere sociale interacties. En dat wordt beloond.
Anno 2021 heeft LinkedIn ruim 5 miljoen Nederlandse gebruikers. Een indrukwekkend getal als je bedenkt dat het platform zich vooral richt op zakelijke gebruikers. Instagram, een platform met een veel bredere doelgroep, heeft in vergelijking iets minder dan 6 miljoen gebruikers. Een gelijkmatige groei in gebruikers én actieve gebruikers zorgt dat LinkedIn zich in een interessant stadium bevind. Met een bijna uitsluitende B2B doelgroep die steeds actiever wordt, kun je terecht de volgende vraag stellen: zouden bedrijven hun advertenties gericht op potentiële leads niet moeten verhuizen van Facebook naar LinkedIn? Het antwoord zal je wellicht verbazen…
Wie bevindt zich op LinkedIn?
Ten eerste is het belangrijk een duidelijk onderscheid te maken tussen de doelgroep die zich op LinkedIn bevind in vergelijking met andere social media platformen. Het platform richt zich vrij uitgesproken op de B2B markt. Zo is meer dan de helft (59%!) van de gebruikers tussen de 25 en 34 jaar oud. Bij Facebook is deze doelgroep slechts 30% van het totaal. Daarnaast zegt LinkedIn dat 80% van hun gebruikers een belangrijke stem binnen hun desbetreffende bedrijven hebben. Wat zeggen deze statistieken ons? Nou, ten eerste dat deze gebruikers vele malen gevoeliger zijn voor B2B advertenties dan Facebook gebruikers. Richt je bedrijf zich op deze markt? Dan kan dit platform zomaar perspectief bieden. Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Nee. Dezelfde statistieken verklaren namelijk waarom B2C bedrijven zich nauwelijks op dit platform actief zijn. Wil je hen benaderen? Dan ben je bij LinkedIn niet aan het juiste adres.
Hoe steek ik boven de massa uit?
Een ander bijkomend voordeel van de groei van LinkedIn is dat het bedrijf zich in een vergelijkbaar stadium bevind als Facebook zich halverwege het vorige decennia bevond. Rond 2015 had Facebook een stuk minder gebruikers dan nu. Om groei te stimuleren stak Facebook veel energie in organische traffic. Wat bedoelen we hiermee? Wanneer je in 2015 een gloednieuw Facebook profiel aanmaakte, en trots je eerste foto plaatste, kon je ten minste 20 tot 50 interacties verwachten. Ook zonder een enkele volger. Facebook legde zijn prioriteit bij het vergroten van sociale interacties. Dit deed hij aan de hand van organisch verkeer. De huidige grootte van Facebook laat echter hele andere manieren toe om sociale interacties te vergroten. Facebook zet in op stories, polls, video’s en meer. Allemaal middelen om de onderlinge interactie tussen gebruikers te vergroten. Het vergroten van organisch verkeer hebben ze vaarwel gezegd. Wil je opvallen op Facebook? Dan moet je inzetten op video’s (welke duur en tijdrovend zijn om te maken) of betaalde advertenties.
LinkedIn gebruikt het principe van organisch verkeer echter wel nog. Sterker nog, ze beschouwen het als essentieel onderdeel van hun social media platform. Wanneer je vaak post beloont LinkedIn je met een groeiend aantal organische bezoeken. Wil je dus opvallen op LinkedIn? Dan dien je regelmatig berichten te posten. Meer niet.
Creëer doelgerichte LinkedIn advertenties
Heb je toch behoefte aan directe resultaten? Dan zijn LinkedIn advertenties een geschikter medium. De targeting mogelijkheden binnen het advertentiecentrum van LinkedIn zijn namelijk vele malen gerichter dan die van concurrent Facebook. Het heeft dit te maken met de informatie die hun gebruikers online zetten. Heb je een gloednieuwe baan? Dan is LinkedIn het eerste platform waar je dit op deelt. Is je relatie uit? Of kan je hond een nieuw kunstje? Dan ga je eerder naar Facebook.
Dit verklaart het verschil tussen de knoppen waaraan je kunt draaien bij de advertenties. Maak je een Facebook advertentie? Dan kun je segmenteren op relatiestatus, sociale interesses of reisgeschiedenis. Ook werkfunctie en branche zijn segmentatieopties, maar of deze informatie up to date is, is de vraag. Toch levert deze informatie waardevolle data voor webshops en dropshippers. Voor een SEO marketingbureau? Niet echt. Hier komt de kracht van LinkedIn boven tafel. Maak je een advertentie op LinkedIn? Dan kun je segmenteren op werkbranche, bedrijfsgrootte, functie, opleidingsniveau en meer. Dit levert een ontzettend waardevolle doelgroep voor bedrijven die zich willen richten op de B2B markt.
Dit alles komt wel met een prijskaartje. Adverteren op LinkedIn is een stuk duurder dan op Facebook. De gemiddelde CPC (kosten per klik) op Facebook? $0,64. Op LinkedIn? $3,49. Wat krijg je er voor terug? Een doelgroep die vele malen relevanter is, meer geïnteresseerd is in jouw dienst of product, en sneller over zal gaan op handelen. Wie zegt daar nou nee tegen? Wij in ieder geval niet.