Content marketing inzetten
Voor ieder bedrijf wordt er op het gebied van marketing, content gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan teksten, video’s en audio. Content wordt zowel online als offline verspreid. Nog meer voorbeelden van content zijn nieuwsberichten, blogs, brochures, infographics, projecten en andere vormen van gedeelde informatie. Content marketing is een verzameling van alle marketing activiteiten waarbij er content is gemaakt én verspreid naar de doelgroep van jouw bedrijf. In deze blog vertellen we je meer over hoe je content marketing kunt inzetten en wat je ermee kunt bereiken.
Wat zijn geschikte kanalen voor content marketing?
Content marketing kanalen zijn de online middelen die je gebruikt om met jouw bedrijf te communiceren naar jouw doelgroep. Bedrijven vragen zich vaak af welke content marketing kanalen het beste ingezet kunnen worden bij hun bedrijf. Er zijn tenslotte veel kanalen waar je gebruik van kunt maken voor jouw content. De beste voorbeelden van content marketing kanalen die je kunt inzetten om jouw bedrijf te communiceren zijn hele bekende kanalen. Denk aan LinkedIn, Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest en ook een eigen website is een heel waardevol content marketing kanaal.
Waar moet je op letten bij jouw content?
Het is belangrijk om te weten waar de content die je wilt gaan plaatsen aan moet voldoen. Je moet begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Wanneer je veel inzicht hier in hebt, kun je optimaal inspelen op de behoefte van de doelgroep. Daarbij moet je er ook gaan nadenken of je online kanalen of offline kanalen wilt gaan gebruiken, of een combinatie van beiden. Voorbeelden van online kanalen zijn Social Media accounts waar je content op plaatst. Daarmee kun je klanten naar jouw bedrijf toe trekken. Daarnaast heb je offline kanalen zoals het laten maken van brochures, of een verhaal over jouw bedrijf in een magazine laten plaatsen. Om te weten wat het beste is voor jouw bedrijf, is het verstandig om een content strategie vast te stellen. Dat is een plan waarin je strategische keuzes op het gebied van content vastlegt. Een content strategie is ideaal voor wanneer je diverse kanalen wilt gaan inzetten om content te delen. Wanneer dit plan is opgesteld, creëer je inzicht, overzicht en controle.
Marketing content gebruiken om je klanten te helpen
Je kunt content op een hele slimme manier inzetten om klanten tevreden te stellen. Schrijf bijvoorbeeld op welke vragen de klanten stellen. Zo kun je vervolgens na gaan denken over het creëren van content die de vragen van je klanten beantwoord. Je lost op deze manier problemen op voor je klanten en dat is heel waardevol. Wanneer er al bestaande problemen bij klanten zijn waar jij je bewust van bent, kun je daar ook alvast content voor creëren en deze delen via je kanalen. Wanneer je advies geeft aan klanten door de kennis waar je over beschikt, is het een goed idee om dit bijvoorbeeld online te delen. Het is een succesvolle methode om meer vertrouwen te winnen van niet alleen potentiële klanten maar ook van je huidige klanten.
Content marketing zelf aanpakken of laten uitbesteden?
Er zijn veel bedrijven die content marketing laten uitbesteden. Dat houdt in dat een ander bedrijf dat expertise heeft met het maken en plaatsen van content marketing, deze taak uitvoert voor het bedrijf. Je kunt deze taak natuurlijk ook zelf uitvoeren. Daarbij moet jij je de vraag stellen of je de vaardigheid in huis hebt, en voldoende mensen en tijd hebt om deze content te creëren.
Web Wings verzorgt zowel online marketing als offline marketing. Dit is compleet afgestemd op de wensen en het budget van de klant. Het kan zowel groots aangepakt worden door het gebruiken van zowel online- als offline kanalen, of juist kleinschalig door bijvoorbeeld alleen Facebook berichten te plaatsen voor de klant. Alle mogelijkheden zijn bespreekbaar in een geheel vrijblijvend gesprek. Wil je meer weten over hierover? Lees dan eens onze blog over waarom content marketing zo belangrijk is.