web analytics
Terug naar overzicht

Wat is Ideële reclame

Ideële reclame is reclame met een maatschappelijk doel, daarom wordt het ook wel maatschappelijke reclame of public service advertising genoemd. Het doel hiervan is om sociale bewustwording te vergroten, gedragsverandering te stimuleren en een positieve maatschappelijke impact te creëren. Dit kunnen reclames zijn over gezondheid, milieu, het verkeer en meer. In tegenstelling tot commerciële reclame ligt het doel hier niet bij het behalen van winst, maar om het bereiken van de maatschappij.

Hoe werkt ideële reclame?

Ideële reclame maakt gebruik van een krachtige visuele boodschap die gevoelend oproept bij mensen. Er wordt een connectie gemaakt met de doelgroep door gebruik te maken van persoonlijke verhalen, impactvolle beelden en het aanspreken van emoties. Door deze dingen te implementeren is de kans groter dat de boodschap aankomt bij mensen. Om de boodschap van de reclame te versterken wordt deze herhaald op tv, radio, social media en meer. Een andere manier om de boodschap te kunnen versterken is door influencers. Deze hebben veel volgers en kunnen die beïnvloeden met de boodschap van de reclame. Hier lees je de volledig uitleg over influencers.

Hieronder zie je een voorbeeld van een ideële reclame. Dit is een reclame van de Rijksoverheid met de boodschap om je te laten vaccineren. In deze reclame werd gebruik gemaakt van een situatie die herkenbaar was voor veel Nederlanders.