Wat is Influencer
Een influencer is een persoon die anderen beïnvloed. De invloed van influencers wordt bepaald door hun autoriteit, kennis en volgers. Deze influencers bevinden zich meestal op social media, waar ze een grote groep met volgers hebben. Het succes van een influencer hangt af van de band die ze hebben opgebouwd met die volgers. Influencers delen persoonlijke verhalen, maar oefenen invloed uit op volgers door producten aan te bevelen. Die invloed wat influencers hebben op hun volgers is de reden dat bedrijven samenwerkingen starten. Ze betalen de influencer om hun product te promoten. Om een samenwerking aan te gaan met een influencer zal een bedrijf wel rekening moeten houden met het bereik van de influencer en de niche waarin deze zich bevindt. Het is namelijk de bedoeling dat de producten bij de juiste doelgroep terecht komen.
Categorieën influencers
Binnen influencers zijn verschillende categorieën. Dit heeft vooral te maken met het aantal volgers van de persoon. Influencers zijn te verdelen in de volgende categorieën:
- Nano: Dit zijn beginnende influencers die nog niet meer dan 10.000 volgers hebben. Deze worden vaak als betrouwbaar gezien door hun volgers.
- Micro: Deze influencers hebben vaal een bereik van 10.000-25.000, en hebben een sterke band met hun volgers.
- Meso: Meso influencers zitten in het midden en hebben een bereik van 25.000-75.000.
- Macro: Deze influencers hebben een bereik van 75.000-200.000 en zijn full-time bezig met content maken.
- Mega: Mega influencers hebben een bereik van meer dan 200.000 volgers, en krijgen daardoor veel aandacht.
Niches van influencers
Influencers bevinden zich meestal in een bepaalde niche. Als een bedrijf gebruik wil maken van influencer marketing moet er rekening gehouden worden met deze niches. Zo wordt ervoor gezorgd dat het product/dienst bij de juiste doelgroep terecht komt. Niches waarin influencers zich vaak bevinden zijn:
- Mode/beauty
- Reizen
- Entertainment
- Technologie
- Games
- Gezondheid
- Sport