Een influencer is een persoon die anderen beïnvloed. De invloed van influencers wordt bepaald door hun autoriteit, kennis en volgers. Deze influencers bevinden zich meestal op social media, waar ze een grote groep met volgers hebben. Het succes van een influencer hangt af van de band die ze hebben opgebouwd met die volgers. Influencers delen persoonlijke verhalen, maar oefenen invloed uit op volgers door producten aan te bevelen. Die invloed wat influencers hebben op hun volgers is de reden dat bedrijven samenwerkingen starten. Ze betalen de influencer om hun product te promoten. Om een samenwerking aan te gaan met een influencer zal een bedrijf wel rekening moeten houden met het bereik van de influencer en de niche waarin deze zich bevindt. Het is namelijk de bedoeling dat de producten bij de juiste doelgroep terecht komen.
Binnen influencers zijn verschillende categorieën. Dit heeft vooral te maken met het aantal volgers van de persoon. Influencers zijn te verdelen in de volgende categorieën:
Influencers bevinden zich meestal in een bepaalde niche. Als een bedrijf gebruik wil maken van influencer marketing moet er rekening gehouden worden met deze niches. Zo wordt ervoor gezorgd dat het product/dienst bij de juiste doelgroep terecht komt. Niches waarin influencers zich vaak bevinden zijn: