Wat is Niche
Een niche is een specifiek afgebakend segment of een deel van een groter geheel. Dit kan betrekking hebben op verschillende aspecten, zoals markten, interesses, industrieën, doelgroepen en meer. Het idee achter het focussen op een niche is om te richten op een kleiner, maar zeer specifiek publiek of gebied, in plaats van te proberen iedereen te bereiken.
Op het gebied van ondernemen kan een niche een zeer specifiek product of dienst zijn, gericht op een kleinere doelgroep met unieke behoeften en interesses. Een bedrijf kan deze niche bereiken door content aan te beiden met waardevolle informatie of entertainment.
Hoe wordt een niche bepaald?
Om een niche te bepalen zal er een specifiek segment binnen een markt afgebakend moeten worden. Hiervoor zal je eerst moeten kijken naar je eigen interesses en passies. Een niche waar je zelf enthousiast over bent, zorgt namelijk voor meer motivatie en dit maakt het makkelijker om waardevolle content te creëren. Daarna is het belangrijk om te onderzoeken of er vraag naar het gekozen segment is. Er moet natuurlijk wel interesse zijn in de niche waarmee je iets wil gaan doen, anders levert het niets op.
Wanneer het zeker is dat mensen interesse hebben in de betreffende niche, ga je de concurrentie analyseren binnen dit gebied. Bekijk hoe zij zich positioneren en wat ze wel en niet goed doen. Dit zal ervoor zorgen dat je je kunt onderscheiden en een unieke waarde kunt bieden aan de doelgroep. Maar hiervoor zul je wel eerste je doelgroep moeten identificeren. Hoe specifieker je kunt zijn in het bepalen van je doelgroep, hoe beter je kunt voldoen aan hun specifieke behoeften. Bekijk vooral behoeftes die nog niet vervuld worden binnen de doelgroep. Het aanbieden van een unieke oplossing kan namelijk helpen bij het onderscheiden van concurrenten.
Voordat je je volledig gaat storten in deze niche is het belangrijk om enkele stukken inhoud te testen bij het publiek. Verzamel feedback van de doelgroep en analyseer de respons om te bepalen of je op de juiste weg bent.
Niche marketing
Het marketen van een product of dienst voor een specifieke doelgroep met specifieke wensen noemen we niche marketing. Hierbij is het van groot belang dat het bedrijf de doelgroep begrijpt, en weet wat hun behoeften en wensen zijn. Hierdoor kan het bedrijf een product aanbieden wat hier nauwkeurig op aansluit. Doordat het bedrijf zich op een specifiek segment in markt richt, kan het een groot veld aan concurrentie vermijden.
Ga naar deze pagina voor meer informatie over niche marketing.
Voorbeelden van niches
Hieronder zullen we een aantal voorbeelden geven van producten voor bepaalde niches:
- Telefoonhoesjes van Harry Potter
- Rock & Roll danskleding
- Trouwschoenen voor dames
- Kussens met dalmatiër foto’s
- Versiering voor vrijgezellenfeesten
- Golf kleding in grote maten
- Vintage kleding van het jaar 1980