Wat is Responsive
We beginnen bij het begin. Wat houdt 'responsive' in en wat houdt een 'responsive webontwerp' in? Direct vertaald uit het Engels houdt het 'snel reagerend' in. Het is dan ook begrijpelijk dat veel mensen geloven dat een responsive website ook daadwerkelijk snel is. Hoewel dat in de zin van het woord juist is, is dat niet de betekenis van de term. Zodra je een responsive webdesign maakt, wordt een website zo gebouwd, dat deze op allemaal aparte apparaten een consistente gebruikerservaring biedt. Het betekent dus eigenlijk dat een website zowel op je mobiel als op je laptop net zo makkelijk en fijn te besturen valt.
Belangrijkste kenmerken responsive design
- Flexibele lay-out: De inhoud van de website past zich aan, afhankelijk van de grootte van het scherm. Dit betekent dat tekst, afbeeldingen en andere elementen dynamisch worden aangepast.
- Gebruik van media queries: Dit zijn CSS-regels die bepalen hoe een website zich aanpast op verschillende schermgroottes. Hiermee kun je de weergave van de website op bijvoorbeeld mobiele apparaten optimaliseren zonder aparte versies van de website te hoeven maken.
- Betere gebruikerservaring: Een website die responsive is, zorgt voor een gebruiksvriendelijke ervaring op elk apparaat. Gebruikers hoeven niet te inzoomen of horizontaal te scrollen om de inhoud te lezen, wat vooral belangrijk is voor mobiele gebruikers.
- SEO-voordelen: Google geeft de voorkeur aan responsive websites, omdat ze een enkele URL hebben voor zowel desktop- als mobiele versies. Dit maakt het makkelijker voor zoekmachines om je website te indexeren en kan je zoekresultaten verbeteren.
- Kostenbesparing: In plaats van aparte versies van je website te onderhouden voor verschillende apparaten (zoals een aparte mobiele site), kun je met een responsive design één enkele website onderhouden.
Belangrijk voor SEO
Een andere reden om voor een responsive website te kiezen, is de SEO. Google richt zich tegenwoordig vooral op de mobiele versie van jouw website bij het evalueren. Natuurlijk wil je niet dat je website minder goed wordt gevonden. Dit betekent dan weer dat je lager in de zoekresultaten verschijnt, omdat het ontwerp van je website verouderd is.
Responsive design is tegenwoordig belangrijk voor elke website, aangezien het mobiele verkeer blijft toenemen en gebruikers verwachten dat ze een website op elk apparaat kunnen bekijken zonder problemen. Het is dus een belangrijke factor voor zowel gebruikerservaring als SEO.