Terug naar overzicht

Wat is Remarketing

Misschien ken je het wel. Je hebt de website of webshop van een bedrijf bezocht, maar hier niks gekocht. Later ben je op een andere website of op je social media bezig en dan zie je ineens advertenties van dit bedrijf. Dit noem je remarketing. Wat is het nu precies? Het is een marketingstrategie, waarbij klanten die nog niet overgegaan zijn tot conversies opnieuw getriggerd worden met relevante advertenties van jouw bedrijf. Onderzoek toont namelijk aan dat slechts 2% van alle bezoekers direct overgaan tot een aankoop. Met remarketing pak je de overige 98% aan, zodat je die conversieratio kunt verhogen.

Hoe werkt remarketing precies?

Het opstellen van een campagne is vrij eenvoudig. De grote social media platformen en Google Ads hebben die je op je website kunt plaatsen. De pixel is een klein script die alle data verzamelt over websitebezoekers. Zo weet je precies welke bezoekers je website bezocht hebben bijvoorbeeld of hoelang ze gebleven zijn. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken voor je remarketing.

Cookies en remarketing

De pixel op je website verzamelt allerhande data over je bezoekers. Daarom moeten bezoekers tegenwoordig volgens de huidige privacywetten toestemming geven dat die gegevens verzameld worden. Dit kennen we natuurlijk onder de naam cookies. Een cookie is een bestandje in de internetbrowser van je websitebezoekers. In dit bestandje worden de gegevens van het bezoek verzameld, als de bezoekers hiervoor toestemming gegeven hebben. Daarom moet je wel je bezoekers over je cookie policy informeren en vertellen wat je met de verkregen data doet.

Voordelen van remarketing

Remarketing campagnes vormen een belangrijk onderdeel van jouw SEA-strategie. De voordelen zijn namelijk:

  • Breed bereik
  • Versterking van je merk
  • Op maat gemaakte advertenties
  • Kostenefficiënte aanpak
  • Meer conversies
  • Lead nurturing

Op verschillende kanalen mogelijk

Er zijn meerdere manieren, waarop jij eraan kunt doen. Enkele bekende manieren zijn:

  • Video remarketing: advertenties worden als pre-roll videoadvertenties op YouTube en andere videokanalen getoond
  • Display remarketing: je advertenties verschijnen als display-advertenties op andere websites
  • Dynamische remarketing: adverteren van producten die je bezoekers al eens bekeken hebben
  • Search remarketing: je advertenties verschijnen boven in de organische zoekresultaten van de zoekmachines, zodra iemand die op je website al geweest is naar specifieke zoektermen zoekt.
  • Social media remarketing: advertenties op de grote social mediakanalen

Verschil met retargeting

Het wordt vaak in één adem genoemd met retargeting, maar er zit een subtiel verschil tussen beide termen. Retargeting heeft de focus om niet-klanten aan te zetten tot converteren. Er bestaat bij retargeting nog geen band tussen het bedrijf en de websitebezoeker. Remarketing focust zich juist op al bestaande klanten. Het is daarom over het algemeen wat succesvoller, omdat de klanten al eens iets gekocht of een dienst afgenomen hebben bij een bedrijf. Zij zijn eerder geneigd dit nogmaals te doen dan mensen die nog geen klanten zijn. Bekijk ook eens Smarketing voor meer informatie over sales en marketing!