Remarketing vs. retargeting: wat is het verschil?
Vaak worden de termen remarketing en retargeting door elkaar gehaald of als hetzelfde gezien. Hoewel beide dezelfde doelstelling hebben, zit er wel degelijk verschil tussen deze twee! Door het lezen van deze blog kom je erachter wat dit verschil precies is. Eerst gaan we in op de twee termen afzonderlijk.
Wat is retargeting?
Retargeting is een marketingvorm waarbij potentiële klanten worden uitgenodigd om terug te keren naar de website van de adverteerder. Retargeting kan op verschillende manieren geïmplementeerd worden in de marketingstrategie.
Voorbeeld van retargeting
Je herkent het vast wel, je bent op je favoriete webshop aan het rondkijken naar leuke sneakers en hebt stiekem al een paar in je winkelmandje geplaatst. Toch vind je ze nog wat aan de dure kant en besluit je om even te wachten met je aankoop. Je wilt er nog een nachtje over nadenken. De volgende dag scroll je op je telefoon door je Instagram feed en kom je opeens een advertentie tegen van de sneakers die je gisteren in je winkelmandje had staan. Dit is een vorm van retargeting. De aanbieder van de schoenen probeert jou terug te lokken naar zijn website en de verkoop af te ronden. Vaak lukt dit.
Doel van retargeting
Met een goede retargeting strategie kun je dus mensen bereiken die eerder actief waren op jouw website. Mensen die geïnteresseerd waren om een bestelling te plaatsen, maar het betalingsproces niet hebben voltooid. Wellicht werden ze afgeleid. Door opnieuw met je product of dienst bij deze mensen in beeld te komen, kun je hen alsnog aansporen om tot aankoop over te gaan.
Retargeting inzetten
Ben je benieuwd hoe retargeting werkt en wil je het graag inzetten voor jouw bedrijf? We lichten het kort voor je toe. Zodra er een bezoeker terecht komt op jouw website en vervolgens een actie uitvoert zoals een video afspelen of doorklikt naar de pagina om contact op te nemen, dan slaat de browser zogeheten event-cookies op. Je kunt de cookiegegevens gebruiken om later opnieuw in beeld te komen bij de websitebezoeker als deze niet heeft geconverteerd. Je kunt ervoor kiezen om op third-party platformen (websites die niet van jou zijn zoals Google Display Netwerk, Facebook of Instagram) advertenties te plaatsen.
Wat houdt remarketing dan in?
Ook remarketing kan worden ingezet om klanten opnieuw aan te zetten tot actie. Voorbeelden van remarketing zijn bijvoorbeeld bestaande klanten mailen voor een up-/ of cross-sell. Bij cross-selling breng je producten bij de klant onder het oog die aansluiten op eerdere aankopen. Een ander voorbeeld is om via de cookies uit te zoeken om de hoeveel weken een klant een aankoop doet en de klant via online advertising hieraan herinneren als deze al een tijdje niks heeft gekocht.
Remarketing vs. retargeting
Retargeting vs. remarketing hebben dus veel overeen. Er is echter een groot verschil. Wellicht heb je dit verschil al opgepikt.
Wat is het verschil tussen remarketing en retargeting?
Terwijl het bij retargeting vooral gaat om niet-klanten aansturen op een conversie, gaat het bij remarketing vooral om het triggeren van bestaande klanten! Remarketing heeft ook meer kans op slagen dan retargeting, omdat klanten immers al eerder een aankoop hebben gedaan en eerder geneigd zijn om dit weer te doen dan niet bestaande klanten.
Nu je het verschil weet tussen remarketing en retargeting, vind je het wellicht ook interessant om meer te leren over online marketing in het algemeen of e-mailretargeting.