Wat is Smarketing
Misschien denk je dat smarketing een typefout is. Misschien verwacht je dat het een samenvoeging is van smart en marketing. De term slaat echter op een geoliede samenwerking tussen je Sales en Marketing afdeling. Wat is het doel van smarketing en hoe pak je het aan? Wij leggen het je in dit artikel uit.
Betekenis van smarketing
Smarketing slaat op een goede samenwerking tussen je Sales en Marketingafdeling. Het doel is om deze twee afdelingen goed op elkaar af te stemmen, zodat er meer leads gegenereerd worden en die leads uiteindelijk leiden tot echte klanten. Voor de klant biedt dit een betere ervaring bij een bedrijf, waarin zij centraal staan en hun klantreis geoptimaliseerd wordt.
Wat zijn de voordelen van smarketing?
Het grote doel van smarketing is om kwalitatieve leads te genereren en die leads te converteren in klanten. Als je teams van Sales en Marketing goed samenwerken, dan kun je deze doelstelling makkelijker realiseren. Het biedt namelijk de volgende voordelen:
- Effectiever werken
- Gecoördineerde benadering van leads
- Beter beeld van de customer journey
- Gerichter adverteren
- Verhoging van ROI
- Optimalisatie van leads
- Verbeterde communicatie tussen je teams
- Kortere sales cycli
Verschillende modellen van smarketing
Wat de behoeften zijn van je bedrijf bepaalt welke smarketing strategieën je kunt gebruiken. Vaak maakt men ook gebruik van een combinatie van modellen:
- Leadmarketing middels bijvoorbeeld SEO, SEA en e-mailmarketing
- Accountmarketing middels events of gerichte campagnes
- Productmarketing middels productdemonstraties, productlancering, contentmarketing en social media campagnes
Stappenplan smarketing
Hoe laat je nu twee verschillende afdelingen naadloos samenwerken? In onderstaande vijf stappen stem je de sales en marketing van je bedrijf goed op elkaar af:
- Bepaal de buyer persona’s.
- Werk een procedure uit voor het overhandigen van leads vanuit marketing naar sales.
- Koppel marketingautomatisering-software aan je CRM-systeem.
- Meet de successen van beide teams binnen de marketing- en sales funnels.
- Laat beide afdelingen wekelijks overleggen voor open communicatie en feedback.
Alternatieven
Je kunt ook andere methoden gebruiken om je bedrijf te laten groeien en je klanten aan te trekken. Growth hacking zorgt bijvoorbeeld voor een snelle groei van je bedrijf en deze methode maakt gebruik van SEO, social media, e-mailmarketing en SEA. Je kunt ook kiezen voor inbound marketing. Hierbij richt je je op het aantrekken van mogelijke klanten in plaats van het benaderen van deze klanten. Hiervoor focust de inbound marketing zich op het bieden van relevante en educatieve content aan potentiële klanten om zo op een natuurlijke manier mensen aan te trekken.
Heeft je bedrijf het nodig?
Als je met je bedrijf gefocust bent op verkoop en groei, dan kun je in principe smarketing inzetten. Vooral B2B-bedrijven met een lange salescyclus kunnen echter van smarketing profiteren, maar ook bedrijven met grote verkoopteams hebben baat bij smarketing. Bedrijven die zich richten op B2C hebben klanten, die sneller komen tot een aankoop. Hierdoor is smarketing minder belangrijk voor dit type bedrijven.