Terug naar overzicht

Wat is Performance marketing

Performance marketing is een marketing vorm waarbij de adverteerder alleen betaald voor de resultaten die behaald worden. Hierbij ligt de focus dus op de doelen die het bedrijf heeft opgesteld en de ROI. Met deze vorm van marketing wordt er dus ingespeeld op de stimulatie van acties die direct bijdragen aan de omzet en winst van een bedrijf.

Om performance marketing zo effectief mogelijk in te zetten, kunnen bedrijven kijken naar verschillende meetinstrumenten. Aan de hand van informatie over conversies, klikken en leads kan de strategie aangepast worden. Dit kan in de vorm van verschillende soorten advertenties. Performance marketing is in te zetten via Google Ads, social media advertenties, emailmarketing en meer.

Voordelen van performance marketing

Performance marketing is goed meetbaar door de verschillende technologieën die er tegenwoordig zijn. Maar dit is niet het enige voordeel van deze vorm van marketing! Het gevolg van informatie meten, is dat dit toegepast kan worden om campagnes te optimaliseren. Deze geoptimaliseerde campagnes zorgen weer voor betere resultaten. Ook is het budget van een bedrijf beter te besteden, bij het gebruik van deze vorm van marketing. Er wordt namelijk betaald per resultaat. Dit kan een klik zijn of juist een verkoop. Dit zorgt er ook voor dat het risico lager is. Een bedrijf kan namelijk van tevoren inschatten hoeveel een campagne zal kosten. Bij advertenties waar een afgesproken bedrag geïnvesteerd moet worden is het vaak niet duidelijk wat het resultaat gaat zijn, en of het de investering waard is.

Performance marketing metrics

Zoals we eerder al verteld hebben worden performance marketing campagnes per resultaat betaald. Dit noem je Cost Per Lead (CPL). Dit houdt dus in dat er betaald wordt per geïnteresseerde klant. Dan heb je ook nog Cost Per Acquisition. Dit zijn de kosten die betaald worden om een betalende klant te werven. Om de campagnes te optimaliseren zijn er een aantal dingen die in de gaten gehouden kunnen worden. Zoals bijvoorbeeld de Lead Conversion Rate (LCR). Dit is het percentage leads dat geconverteerd is naar sales. Dus alle mensen die geïnteresseerd waren en daarna iets gekocht hebben. Ook het Return on Ad Spend is belangrijk om te meten. Dit is het rendement van een investering in advertenties. En de meest belangrijke metric bij performance marketing is de ROI. Dit is de Return on Investment, en geeft de verhouding tussen de kosten en de opbrengst van de campagne weer.

Performance marketing en affiliate marketing

Affiliate marketing is eigenlijk een vorm van performance marketing. Bij affiliate marketing werken adverteerders samen met externe partners om hun producten of diensten te promoten. De affiliates plaatsen speciale trackinglinks in hun content, en verdienen een commissie op basis van de prestaties van deze link. Performance marketing is perfect om de effectiviteit van affiliate campagnes te meten, omdat het de nadruk ligt op meetbare KPI’s. Dit zorgt ervoor dat adverteerders kunnen meten welke affiliates de beste resultaten opleveren. Het stelt bedrijven in staat om een groter bereik te realiseren en tegelijkertijd de marketingkosten onder controle te houden. Met deze 7 stappen kun je een begin maken met affiliate marketing!