Terug naar overzicht

Wat is Online marketing

Online marketing, ook wel internetmarketing genoemd, is alle marketing die zich bevindt op het internet. Internet wordt hierbij ingezet voor de promotie van producten of diensten van een bedrijf. Het doel hiervan is om klanten te bereiken uit de goede doelgroep. Om dit te kunnen doen zal er eerst een marketingstrategie opgesteld moeten worden, zodat de klanten bereikt kunnen worden met de juiste boodschap. Dit zal er voor zorgen dat de resultaten verbeteren, en er meer conversies plaats vinden.

Voordelen van online marketing

Als je online marketing vergelijkt met offline marketing, heeft het een aantal grote voordelen. Het grootste voordeel is dat de online wereld blijft groeien. Er komen steeds meer nieuwe ontwikkelingen die een positief effect hebben op de online marketing. Door online gebruik te maken van campagnes en advertenties, kun je makkelijk resultaten meten. Door gebruik te maken van programma’s zoals Google Ads en Google Analytics, kun je veel verschillende factoren meten die je kunt gebruiken om je advertenties te optimaliseren. De advertenties werken ook veel gerichter op de betreffende doelgroep. Online kunnen adverteerders namelijk een specifieke groep mensen kiezen om te bereiken met advertenties.

Vormen van online marketing

Online marketing vindt dus plaats op het internet. Marketing vormen die onder deze vorm van marketing vallen zijn:

Social media marketing: Het gebruik van platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn om content te delen en interactie aan te gaan met volgers. Op deze kanalen kan een bedrijf zijn naamsbekendheid vergroten. Op deze pagina lees je meer over social media marketing!

Contentmarketing: Het creëren en delen van waardevolle content om de doelgroep aan te trekken. Dit kan in verschillende vormen, zoals blogposts video's of interacties.

E-mail marketing: Het sturen van gerichte berichten naar abonnees om hen op de hoogte te houden van nieuwe producten, aanbiedingen en nieuws

SEO marketing: Het optimaliseren van de website en de content om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google, en daardoor meer verkeer binnen te halen.

Betaalde advertenties (SEA): Het plaatsen van betaalde advertenties op Google en social media om direct verkeer naar de website te genereren.

Online marketing uitbesteden

Door een marketingbureau in te huren voor online marketing activiteiten, kan een bedrijf zich focussen op hetgeen waar zij goed in zijn. Een bureau als Web Wings neemt alle zorgen uit handen, en gaat professioneel te werk. Met hun expertise worden er strategieën opgesteld op basis van data. Een marketingbureau heeft veel kennis van marketing en kan een bedrijf helpen tijd te besparen.

Online marketing combineren met offline marketingactiviteiten? Lees hier alles over offline marketing!