Terug naar overzicht

Wat is Offline marketing

Offline marketing is het tegenover gestelde van online marketing. De naam zegt het eigenlijk al, offline marketing zijn alle marketingactiviteiten die NIET plaatsvinden op het internet. Het bevat een breed aanbod aan succesvolle strategieën die bedrijven tegenwoordig nog steeds gebruiken om hun bedrijf en producten/diensten te promoten.

Informatie over online marketing vind je op deze pagina!

De voordelen van offline marketing

Offline marketing is tegenwoordig nog net zo relevant als online marketing. Door consistent het logo, huisstijl en slogan te gebruiken op verschillende offline kanalen bouwt een bedrijf naamsbekendheid en vertrouwen op bij de doelgroep. Ze herkennen het bedrijf namelijk, als ze dit vaker voorbij zien komen. Als de marketing tastbaar is, zoals een flyer of brochure is dit effect nog sterker. Deze versterken het gevoel van verbondenheid met het bedrijf.

Offline marketing geeft bedrijven de mogelijkheid om klanten de volledige aandacht te geven. Online zijn er namelijk veel afleidingen voor de doelgroep. Tijdens offline evenementen of beurzen maakt het bedrijf direct persoonlijk contact met potentiële klanten. Dit persoonlijke contact kan leiden tot een beter begrip van de wensen van de doelgroep, wat weer kan leiden tot een verbeterde klantrelatie.

Een ander voordeel wat offline marketing bedrijven biedt is de mogelijkheid om te onderscheiden van concurrenten. Dit kunnen ze doen door gebruik te maken van creatieve uitingen, zoals opvallende advertenties, unieke evenementen en originele promotie activiteiten. Deze trekken de aandacht van het publiek waardoor het bedrijf een blijvende indruk kan achterlaten. Hierbij is herhaling ook belangrijk. Hoe meer verschillende marketinguitingen de doelgroep ziet van een bedrijf, hoe makkelijker deze mensen het bedrijf onthouden.

Soorten offline marketing

Bedrijven kunnen offline marketing op verschillende manieren inzetten om de doelgroep te bereiken:

Printmaterialen: Het drukken van flyers, brochures, posters en visitekaartjes blijft nog altijd een populaire manier van marketing. Overal zie je deze materialen terugkomen.

Advertenties in traditionele media: Advertenties worden niet alleen online geplaatst. Ze komen ook voor in kranten, tijdschriften en vakbladen.

Evenementen en beurzen: Het organiseren of deelnemen aan evenementen, beurzen en conferenties stelt bedrijven in staat om direct in contact te komen met de doelgroep. Ook kan dit ervoor zorgen dat de naamsbekendheid wordt vergroot.

Direct mail: Het sturen van fysieke post zoals folders met aanbiedingen, catalogi of flyers. Dit vergroot de betrokkenheid van de doelgroep.

Buitenreclame: Reclame in openbare ruimtes zoals gevelreclame, billboards en posters. Deze vergroten de naamsbekendheid van een bedrijf.

Guerilla marketing: De aandacht van het publiek grijpen door middel van marketingactiviteiten die niet binnen de traditionele kanalen vallen. Het doel van deze vorm van marketing is de doelgroep verbazen en aanzetten tot actie.