Terug naar overzicht

Wat is Landingspagina

Een landingspagina is een webpagina waar bezoekers op terecht komen nadat ze op een link hebben geklikt. Deze bezoekers komen op de website via een zoekresultaat in Google zijn, een online advertentie, een e-mail of een andere bron van verkeer. De landingspagina is de eerste pagina die een bezoeker ziet nadat iemand een actie heeft ondernomen op een externe bron.

Het doel van een landingspagina is vaak om bezoekers te overtuigen een specifieke actie uit te voeren. Voorbeelden van deze acties zijn het invullen van een formulier, een aankoop doen, zich aanmelden voor de nieuwsbrief of contact opnemen met het bedrijf. De landingspagina waar de bezoeker op terecht komt, is meestal gericht op een specifiek doel en heeft een duidelijke call-to-action om bezoekers de gewenste actie uit te laten voeren.

Vaak worden landingspagina’s geoptimaliseerd om de conversie van een bedrijf te maximaliseren. Dit houdt in dat ze zijn ontworpen en gestructureerd om de bezoekers een positieve gebruikerservaring te bieden en hen te leiden naar de gewenste actie. Een goede landingspagina bevat meestal relevante en overtuigende inhoud, een aantrekkelijk ontwerp en een duidelijke en aantrekkelijke call-to-action.

In deze blog leer je hoe je een goede landingspagina kunt maken.

Waarom zou een bedrijf gebruik maken van landingspagina's?

Een bedrijf kan om verschillende redenen profiteren van het gebruik van landingspagina’s. Ten eerste bieden landingspagina’s een mogelijk voor conversieoptimalisatie. Ze zijn namelijk ontworpen om bezoekers te overtuigen een bepaalde actie uit te voeren. Door een goede landingspagina te creëren kan een bedrijf de conversieratio verhogen en meer resultaten behalen. Om dit te doen zal een bedrijf goed na moeten denken over de marketingboodschap die past bij de doelgroep. Door een gerichte advertentie of campagne naar relevante landingspagina’s te leiden, kan een bedrijf de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep overbrengen.

Daarnaast zijn landingspagina’s goed meetbaar. Bedrijven kunnen het succes van hun campagnes meten en analyseren met behulp van webanalyse en het bijhouden van conversies. Dit stelt hen in staat inzicht te krijgen in de effectiviteit van hun landingspagina’s en eventuele verbeteringen aan te brengen op basis van verzamelde gegevens. Deze verbeteringen zijn essentieel voor de gebruikerservaring van de bezoeker. Dit vergroot namelijk de betrokkenheid van bezoekers en het verhoogt de kans dat ze de gewenste actie ondernemen.

Structuur en content van een landingspagina

Een effectieve landingspagina bevat een duidelijke structuur met een call-to-action, een overtuigende tekst en gerichte content voor de doelgroep. Op deze pagina wordt er minder gefocust op sturing en navigatie, want de bezoeker is al op de juiste pagina. Via de juiste content elementen wordt de bezoeker geleid naar de conversie.

De content op iedere pagina van de website is anders. Op de homepage richt een bedrijf vaak op de merknaam. De meer doelgerichte landingspagina’s moeten zo ingericht worden dat ze aansluiten op de wensen van de bezoeker. De pagina zal voorzien moeten worden van SEO-geoptimaliseerde teksten waarin het belangrijkste zoekwoord op de juiste manier is verwerkt. Hier vind je meer informatie over zoekwoorden.