Terug naar overzicht

Wat is Upselling

Upselling is het aanbieden van een duurder alternatief. De klant was in eerste instantie van plan om een goedkoper product te kopen, maar kreeg direct daarna een uitgebreidere versie aangeboden. Deze slimme verkooptruc is niet opdringerig. Juist het tegenovergestelde: het gaat om het bieden van extra waarde aan je klant. Upselling is een handige en effectieve manier om de klanttevredenheid én je omzet te verhogen.

Waarom werkt upselling zo goed?

Upselling is zo effectief omdat je klanten al geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Je richt je dus al op de klanten die een specifieke koopintentie hebben, maar probeert ze te overtreffen met een beter aanbod. Dit moet je wel doen op het juiste moment. Je biedt dan een relevant alternatief aan dat in alle opzichten aantrekkelijker lijkt. Hierbij hoef je je geen zorgen te maken dat je de klant wellicht kwijtraakt. Een goed uitgevoerde upsell voelt voor de klant niet als 'meer betalen', maar als 'meer krijgen'. Upselling is daarom een slimme manier om je conversieratio te verhogen.

Het verschil tussen upselling en cross-selling

De termen upselling en cross-selling worden vaak door elkaar gehaald, maar er is een belangrijk verschil tussen deze twee.

  • Upselling: een duurder alternatief aanbieden voor hetzelfde product.
  • Cross-selling: een aanvullend product aanbieden (denk aan een telefoonhoesje bij een nieuwe telefoon).

Beide technieken kunnen goed samenwerken. Zo kun je eerst een klant laten upgraden naar een duurder product (upselling) en daarna een bijpassende accessoire aanbieden (cross-selling).

Voorbeelden van upselling in de praktijk

Upselling is een fenomeen wat in elke branche wel voorkomt. Hieronder geven we je een paar herkenbare voorbeelden die je misschien zelf al eens hebt meegemaakt:

  • Bij het kopen van een laptop wordt een sneller model met meer opslag aanbevolen.
  • In een restaurant raadt de ober je aan om een duurdere ‘premium’ wijn te nemen in plaats van de goedkopere huiswijn.
  • Als je een online pakket wilt aanschaffen, krijg je (nog voordat je je aankoopt hebt voltooid) opties met extra functies aangeboden.

Dit zijn logische voorbeelden die je in het alledaagse leven tegen kan komen. Het zijn vaak simpele aanbevelingen die een grote impact kunnen hebben. Een sterke call-to-action is wat ervoor zorgt dat je daadwerkelijk verkoopt.

Makkelijk te integreren in je bedrijf

Upselling is een verkooptechniek die al een hele tijd bestaat, die daarbij erg effectief is. Je kunt zo meer uit je bestaande klanten halen. Het is ook nog eens goedkoper dan nieuwe klanten werven én je biedt extra waarde. Als je upselling effectief wilt toepassen binnen jouw bedrijf, moet je klein beginnen en uittesten wat voor jou werkt. Bouw dit langzaam op, zodat je door kan groeien naar de juiste strategie om je omzet en de klanttevredenheid te verhogen.