fbpx
Terug naar overzicht

Influencer marketing trends

|
16 september 2022
|

Influencer marketing is het betalen van influencers om je dienst en/of product te promoten aan hun volgers. Deze volgers vertrouwen de influencer op zijn of haar woord.

Wat zijn de trends binnen influencer marketing 2022 en wat kunnen we nog verwachten aan trends in de komende periode? In deze blog lees je hier alles over. Zo weet je wat er allemaal een belangrijke rol gaat spelen binnen de verschillende marketingstrategieën in de komende tijd.

De opmars van video content; veel meer sprake van interactie

Kijken we naar de trends binnen influencer marketing, dan kunnen we niet om de opmars van video content heen. Denk maar eens aan de groeiende populariteit van de Instagram Reels en zeker ook de nieuwste grote speler in het spel TikTok. Deze kanalen hebben vele gebruikers en veel ruimte voor content. Als influencer heeft video content echt veel te bieden. Ze kunnen er namelijk veel meer informatie en vooral ook creativiteit in kwijt. Ze bieden als het ware een soort van storytelling ervaring door herkenbare momenten te delen en het te hebben over hun passies en expertises.

Met video content wordt de engagement rate groter, zeker afgezet tegen een statische post. Ook is er veel meer sprake van interactie.

Influencer marketing trends

De snelle opkomst van live stream e-commerce

In China zien we al enige tijd dat livestream e-commerce een belangrijke plek inneemt. Tijdens de pandemie is de groei van dit concept alleen maar toegenomen. Het magazine Forbes liet weten dat er in 2020 meer dan 560 livestream kijkers waren in China, waarvan bijna 40% een aankoop doet via de stream.

Deze manier van paid boosten is een grote trend binnen de influencer marketing. Het zijn namelijk vaak grotendeels influencers die deze livestreams doen. Kijkers kunnen reageren via de chat op de influencer, met elkaar praten en de producten kopen.

Social media platformen als TikTok en Facebook zijn druk aan het experimenteren samen met merken en retailers om dit concept ook naar de westerse wereld te krijgen. Business insider vermelt dat de markt binnen livestream e-commerce al de grootte van 25 miljard dollar kan hebben.

Gerelateerd nieuws  Aandacht schenken aan design in 2021? Dit zijn onze tips!

Meer samenwerkingen met micro en nano influencers

Bij influencer marketing trends hoort ook het concept brand lovers, waarbij gebruik gemaakt wordt van micro en nano influencers. Nano influencers zijn influencers met slechts een paar duizend volgers, micro influencers hebben minder dan 50.000 volgers. Ondanks deze kleinere aantallen, kunnen de influencers wel degelijk zorgen voor een hogere engagement rate. Er is onderzocht dat er met deze influencers wel 4 procent groei gemaakt kan worden binnen hetgeen dat je wil bereiken voor jouw bedrijf. Brand lovers zijn namelijk erg geïnvesteerd in hetgeen wat de influencer post. Zo delen ze vaak dezelfde hobby’s en/of idealen. Als je kiest voor deze marketingstrategie, ben je in staat om bepaalde doelgroepen sneller te bereiken. Dit komt omdat het vertrouwen van de volgers naar de influencer toe erg groot is. Ook kun je zo veel beter inspelen op specifieke thema’s.

Influencer marketing trends

De influencer als ambassadeur van een merk

Een laatste trend is de langetermijnsamenwerking tussen influencers en merken is dat influencers ambassadeur worden van een merk, en dat vaak voor meerdere campagnes. Dit houdt in dat de influencer het gezicht wordt van het merk. De influencer deelt vaker een (positieve) mening over het product onder zijn of haar volgers. Wanneer het product vaker voorkomt, creëert dit meer vertrouwen bij de volgers.

Tot slot

Inmiddels ben je op de hoogte van de belangrijkste influencer trends en vooral ook de trends die zich de komende periode verder zullen ontwikkelen. Echter, iedereen die binnen de marketing actief is, weet dat ontwikkelingen vaak nooit lang op zich laten wachten. Wat nu een trend is, kan morgen bij wijze van spreken alweer achterhaald zijn. En een trend waarvan ze zeggen dat deze nog wel even op zich kan laten wachten, kan zeer snel al opspelen.

Ben jij actief binnen de wereld van marketing, dan is en blijft het dus zaak om alle ontwikkelingen op de voet te volgen. Blijf je in het onderwerp verdiepen, zodat geen enkele trend die voor jou het verschil zou kunnen maken je ontgaat. 

Recent nieuws

16 september 2022

Influencer marketing trends

13 september 2022

E-commerce trends

13 september 2022

Alles over affiliate marketing

30 augustus 2022

De META-description optimaliseren

26 augustus 2022

Alles wat je moet weten over remarketing met Google Ads