E-commerce trends
E-commerce is de afkorting voor electronic commerce (elektronische bedrijfsvoering). Sinds de jaren negentig kent E-commerce een enorme toename. E-commerce omvat alle handel die via het internet plaatsvindt. Dit kan betrekking hebben op de B2C (business-to-consumer), maar ook op de C2C (consumer to consumer). In deze blog zijn de laatste trends te vinden binnen de E-commerce.
E-commerce trend omtrent social media
Social media marketing is iets waar wij ons dagelijks mee bezig houden. Via social media blijven wij op de hoogte van de nieuwste trends, ontwikkelingen of nieuwsberichten. Social media is ook de plek waar we nieuwe ideeën opdoen.
Social commerce
Het houdt in dat de online aankoop volledig op het socialmediakanaal plaatsvindt. Dit is een trend die inspeelt op het gemak bij aankopen. De klant kan dankzij social commerce een aantal stappen overslaan in de klantreis. Verschillende onlinemediakanalen bieden al de mogelijkheid aan bedrijven om een product op het kanaal aan te bieden.
E-commerce trend omtrent duurzaamheid
Duurzaamheid is een thema dat tegenwoordig veel meer wordt behandeld dan een aantal jaren geleden. Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om hun bedrijf zo duurzaam mogelijk in te richten.
Duurzame E-commerce
Verduurzaming van E-commerce uit zich op verschillende manieren. Zo wordt het steeds belangrijker om de verzending van de producten zo duurzaam mogelijk in te richten. Er komen steeds meer pakketkluizen of centrale punten waar de pakketjes afgegeven kunnen worden om de CO2-uitstoot te reduceren.
Naast duurzaamheid van de verzending wordt er ook meer aandacht geschonken aan duurzaamheid van de verpakking. De voorkeur gaat steeds vaker uit naar een duurzaam en een recyclebaar verpakkingsmiddel. Naast het verpakkingsmateriaal is ook de verpakkingsgrootte van belang. Als er minder lucht overblijft in de doos, kunnen er meerdere pakketjes in een keer vervoerd worden. Dit zal ook de CO2-uitstoot reduceren.
E-commerce trend omtrent flexibiliteit
Klanten verwachten dat een bedrijf flexibel kan reageren op hun aankoop. Dit zien ze graag terug in de bezorging, maar ook in de betalingsmogelijkheden.
Snelle en flexibele bezorging
Ondanks dat er steeds meer aandacht uitgaat naar een duurzame bezorging, wordt ook de levertijd van de producten steeds belangrijker. Mensen willen het artikel het liefst al gelijk na het moment van bestelling ontvangen. De klant verwacht dat het bedrijf flexibel kan reageren. Niet alleen de bezorgtijd, maar ook de manier van bezorging is van belang. De meeste klanten willen kunnen kiezen voor een bezorging in het weekend of in de avond. Daarnaast is er steeds meer vraag voor levering bij een pakkethuis of een afhaalpunt.
Buy now, pay later
Buy now, pay later is een betaaloptie die steeds meer wordt gekozen. Wereldwijd koos 60% van alle consumenten voor deze flexibele betaaloptie. Het concept houdt in dat de klant eerst het artikel thuis gestuurd krijgt voordat deze is betaald. Na bezorging kan de klant ervoor kiezen om het artikel terug te sturen of om de rekening te betalen. Voor deze betaling is er wel een betalingstermijn ingesteld.
E-commerce trend omtrent uniekheid
Vanwege de vele concurrenten is het lastig om een klant aan je bedrijf te binden. Het is daarom uiterst belangrijk dat de klant een unieke ervaring beleeft bij de aankoop van jouw product. De klant zal zich hierdoor gewaardeerd voelen, wat kan leiden tot klantenbinding.
Personalisatie
Uit onderzoek is gebleken dat 71% van de consumenten klant blijft bij bedrijven die laten zien dat ze de behoeften en voorkeuren van de klant begrijpen. Personalisatie is een manier om een unieke ervaring te bieden aan de klant. Personaliseren kan beginnen bij het persoonlijk aanspreken van de klant tot aan gepersonaliseerde kortingsacties, zoals een korting op de verjaardag van de klant.
Hoe meer gepersonaliseerd de actie is voor de klant, hoe meer aangetrokken de klant zich tot het bedrijf zal voelen. Ook kan er gezorgd worden voor een unieke ervaring bij het uitpakken. Mensen zien liever een bedrukte doos dan een saaie bruine doos. Naast een bijzondere verpakking kan de aankoop ook gepersonaliseerd worden met een bedankkaartje.
Tot slot
Elk jaar zijn er nieuwe ontwikkelingen op het gebied van E-commerce. Veel van deze ontwikkelingen hebben de laatste jaren betrekking gehad op duurzaamheid en gemak. Naast de belangen op het gebied van duurzaamheid wil de klant namelijk ook steeds vlotter en makkelijker online winkelen.
Meer weten over online marketing trends? Lees dan ook onze blog over SEO trends!