Hoger scoren in ChatGPT: zo word je beter gevonden in Google

In de tijd waarin we nu leven is online vindbaarheid belangrijk voor iedere ondernemer. Maar, je huidige SEO-strategie wordt langzamerhand minder effectief als je niet anticipeert op de veranderingen binnen AI. Chatbots zoals ChatGPT veranderen de manier waarop mensen online informatie zoeken. Ze vragen namelijk sneller iets aan AI-chatbots om antwoord te krijgen op hun vraag. Voor wie relevant wil blijven, is het cruciaal om goed te scoren in ChatGPT. Maar hoe doe je dit precies en waar moet je op letten? Ontdek hoe jij je SEO-strategie optimaliseert door rekening te houden met een aantal belangrijke factoren!
Hoe je met GEO hoger kunt scoren in ChatGPT
SEO (Search Engine Optimization) is voor de meesten een bekend begrip. Hierbij draait het om zoekwoorden en backlinks. Maar met de opkomst van AI komt er een schepje bovenop. Dat is waar Generative Engine Optimization (GEO) bij om de hoek komt kijken. AI-tools als ChatGPT kijken namelijk naar autoriteit, relevantie en context om jouw website te vermelden in de AI-overviews. Daarom moet je nu ook rekening houden met manier waarop AI-modellen informatie verwerken en presenteren.

Factoren die je ranking in ChatGPT bepalen
Om te kunnen ranken in ChatGPT is het belangrijk om rekening te houden met meerdere factoren. Je bent gewend om bij je reguliere SEO-strategie te letten op techniek, autoriteit en inhoud om je website hoger te laten scoren in Google. Bij ChatGPT werkt het nét een tikkeltje anders. Hieronder lees je welke onderdelen dit verschil maken.
1. Bing als bron van ChatGPT
ChatGPT vergaart zijn informatie via Bing, de zoekmachine van Microsoft. Veel antwoorden die de chatbot geeft, worden rechtstreeks vanuit de Bingresultaten gehaald. Optimaliseren voor Bing is dus net zo belangrijk als voor Google. Maak daarom gebruik van Bing Places (de Google Mijn Bedrijf van Bing) om je bedrijf beter zichtbaar te maken op deze zoekmachine. Net zoals dat Google Search Console voor bedrijven dé plek is om data te verzamelen, heeft Bing een soortgelijke tool: Bing Search Console. Een sterke positie in Bing vergroot jouw kans om hoger te scoren in ChatGPT. Wie Bing-gedreven tools gebruikt, loopt voor op zijn concurrent.
2. LLM
Large Language Models (LLM’s) zijn taalmodellen die grote hoeveelheden tekst, zoals jouw website, beter begrijpen en structureren. Duidelijke taal en structuur helpen enorm om beter te scoren in ChatGPT. Een goede manier om hierop in te spelen is door een LLMs.txt-bestand te genereren en toe te voegen aan jouw website of hosting. Dit is een soort routekaart, zoals de Sitemap.xml voor Google is, voor AI-chatbots om je website te lezen.
3. Kwalitatieve backlinks en PR-links
In je huidige SEO-strategie is autoriteit een belangrijke factor, vooral met de opkomst van ChatGPT. Websites met veel kwalitatieve backlinks worden sneller gezien als betrouwbare bronnen en daarom vaker gebruikt in AI-gegenereerde antwoorden. Zet daarom in op PR-Linkbuilding. PR-links versterken je linkprofiel door middel van verwijzingen via betrouwbare nieuwsmedia. Hierdoor wordt de kans groter dat je ChatGPT je meeneemt in zijn antwoorden.
4. Actuele content
Zowel Google als ChatGPT hechten veel waarde aan actuele informatie. Optimaliseer oude blogs of pagina’s die verouderd zijn. Voeg actuele feiten of voorbeelden toe en verander de publicatiedatum als de inhoud grotendeels is vernieuwd. Maar, verander niet zomaar de datum zonder de inhoud aan te passen. Google ziet dit en zal daarom averechts werken. Investeer daarom in waardevolle updates om jouw content relevant te houden. Zo houd je je content up-to-date.
5. Metadata
Metadata is altijd al belangrijk geweest voor SEO. Bezoekers zien alleen je metatitel en -beschrijving wanneer je tevoorschijn komt in de zoekresultaten. Ook AI-systemen letten hier op. Goed gestructureerde metadata helpt ChatGPT om jouw content te begrijpen. Hiermee geef je aan zoekmachines en AI-tools duidelijke context of jouw pagina een landingspagina, productpagina of een blog is.
6. Contentoptimalisatie voor AI-indexering en AEO
Answer Engine Optimization (AEO) richt zich op AI-antwoorden in plaats van alleen zoekresultaten. Het doel is om jouw content zó te structureren dat het direct gebruikt kan worden in chatbots zoals ChatGPT. Zorg voor complete, duidelijke antwoorden en een heldere koppenstructuur. Zo kunnen AI-chatbots de kern van je boodschap beter en sneller oppikken. AEO is een aanvulling op SEO, geen vervanging. Wanneer je deze twee strategieën combineert, vergroot je de kans om beter te scoren in ChatGPT.

7. Sterke focus op gebruikersintentie
Last but not least: schrijf je teksten alsof je zelf meer wilt weten over dit onderwerp. Zowel zoekmachines als chatbots willen het beste en meest relevante antwoord geven op een zoekopdracht. Jouw content moet dus perfect aansluiten op gebruikersintentie. Hoe beter jij hierop inspeelt, hoe groter je kans op een betere online zichtbaarheid. Een slimme manier om dit te doen is door op je website vragen te verwerken die daadwerkelijk worden opgezocht. Via tools als Ahrefs en Semrush krijg je inzicht in zoekvolumes.
Combineer GEO en SEO om hoger te scoren in ChatGPT
De opkomst van AI heeft grote invloed op jouw online zichtbaarheid. Door GEO te combineren met SEO, zul je meer kans maken op een betere ranking in AI-tools. Nu je weet hoe je hoger kunt scoren in ChatGPT, is het slim om hier direct mee aan de slag te gaan. Niet alleen ChatGPT kijkt anders naar je content, ook Google Gemini gaat hierin verder. Wie achterblijft op actuele veranderingen in SEO, loopt het risico op een slechtere online vindbaarheid.