085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Ontdek wat jij moet weten over de Google Enhanced Conversions binnen Google Ads!

|
7 mei 2025
|

Trackingcookies verdwijnen langzaam en online privacy wordt steeds belangrijker. Adverteerders zoeken dus andere manieren om hun campagnes effectief te meten. Een van de innovaties zijn Enhanced Conversions. In deze blog zullen we verder ingaan op wat Enhanced Conversions zijn en hoe je ze instelt!

Wat zijn Enhanced Conversions?

Enhanced Conversions is een functie binnen Google Ads die is ontworpen om de nauwkeurigheid van je conversiegegevens te verbeteren. Dit proces verbetert de huidige conversietracking door first-party conversiegegevens van je website te verzamelen en deze via een hashing-algoritme naar google te sturen. De functie is een aanvulling op de bestaande conversietags en heeft als doel dat biedstrategieën effectiever worden. Gebruikersgegevens blijven anoniem en daarmee blijft de privacy uiteraard gewaarborgd. Door gegevens zoals emailadressen en namen gehasht aan te leveren, Dit betekent dat de gegevens worden omgezet via een wiskundige functie, waardoor ze onleesbaar worden maar nog steeds bruikbaar blijven. De kernfunctie van hashing is het voorkomen dat er met informatie of een bestand wordt geknoeid. Google kan vervolgens deze data koppelen aan ingelogde profielen. Zo wordt het beter inzichtelijk wat de Touch points van de converterende gebruiker geweest zijn.

Hoe werkt Enhanced Conversions?

Met Enhanced Conversions kijkt Google bij een conversie of gebruikersgegevens overeenkomen met een eerdere interactie met een advertentie, wanneer de conversie niet direct aan een advertentie is toe te schrijven. Door deze gegevens te koppelen, kan een conversie alsnog aan een specifieke advertentie worden toegeschreven. Bij Enhanced Conversion wordt gebruikgemaakt van gehashte data. Beveiligde hashing-algoritmes zijn ontworpen als eenrichtingsprocessen, wat betekent dat de gegevens niet terug te herleiden zijn naar hun oorspronkelijke vorm. Alleen deze algoritmes kunnen de data verwerken, waardoor de privacy gewaarborgd blijft.

Is je data veilig?

Ja én nee. Klanten hebben uiteindelijk volledige controle over hun eigen data. Google beweert wel dat de informatie volledig versleuteld is met het SHA-256 algoritme. Dit is een vorm van codering die niet alleen gebruikt wordt door Google, maar ook door bijvoorbeeld Facebook. Niemand, behalve Google heeft toegang tot deze klantgegevens. Het is dan ook een vereiste van Google dat iedereen die gebruik maakt van Enhanced Conversions zijn klanten informeert over hoe hun gegevens worden gebruikt om advertenties te meten. Hierbij moet ook toestemming gegeven worden door de klant, voor het delen en gebruiken van de data. Het wordt dus aangeraden om dit in het privacybeleid te zetten van de website.

Welke voordelen biedt Enhanced Conversions?

Enkele voordelen van Enhanced Conversions zijn:

  • Conversies worden geregistreerd die anders niet gemeten zouden worden.
  • De CRM-data kan gebruikt worden voor conversies.
  • Het is privacy vriendelijk.
  • Campagnes worden efficiënter.
  • De klantreis wordt inzichtelijker.
  • Betere werking van automatische biedstrategieën.

Met Enhanced Conversions worden er meer conversies geregistreerd. Dit heeft een positief effect op automatische biedstrategieën, zoals ‘conversies maximaliseren’ of ‘conversiewaarde maximaliseren’. Deze biedstrategieën kunnen beter optimaliseren wanneer ze meer data hebben.

Hoe stel je het in?

Er zijn twee manieren om Enhanced Conversions in te stellen in Google Ads:

  1. Via de algemene sitetag: als je voor het bijhouden van conversies rechtstreeks op je pagina gebruik maakt van een algemene sitetag van Google, dan kun je Enhanced Conversions handmatig instellen in de algemene sitetag.
  2. Via Google Tag Manager: Als je voor het bijhouden van conversies gebruik maakt van Google Tag Manager, kun je handmatig Enhanced Conversions instellen.

Om gebruik te maken van Enhanced Conversions moet je in de Google Ads interface het volgende instellen. Ga naar tools en instellingen → conversies → de desbetreffende conversie. Onderaan de pagina vind je de optie om Enhanced Conversions aan te vinken. Zodra je de voorwaarden hebt geaccepteerd, kun je kiezen voor Google Tag Manager, de algemene sitetag of een directe API.

Enhanced Conversions zijn een handige tool voor adverteerders die voorbereid willen zijn op een toekomst zonder cookies. Door first-party data slim en veilig te gebruiken, kunnen bedrijven hun conversiemetingen verbeteren, hun advertentiebudget efficiënter inzetten en tegelijkertijd voldoen aan strengere privacyregels. Wil jij je online marketing naar een hoger niveau brengen? Dan is het nu tijd om Enhanced Conversions te implementeren en optimaal te profiteren van deze innovatieve technologie.

Over de auteur

Ivan Arndts

Mijn naam is Ivan Arndts, Mede-eigenaar en commercieel directeur van Web Wings. In 2019 ben ik gestart als eerste medewerker bij Web Wings. Een risicovolle stap, maar samen hebben we een mooi bedrijf weten neer te zetten dat…

Meer lezen...

Recent nieuws

14 mei 2025

Wat is marketing psychologie en hoe zet je het in?

12 mei 2025

Wat is geotargeting?

10 mei 2025

Online zichtbaarheid vergroten met PR Linkbuilding

7 mei 2025

Ontdek wat jij moet weten over de Google Enhanced Conversions binnen Google Ads!

6 mei 2025

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

arrow-right