De beste gratis SEO-analyse tools om de prestaties van jouw website in te zien

Het optimaliseren van je website is van groot belang om online zichtbaarheid en succes te bereiken. SEO is de sleutel tot het verbeteren van je rangschikking in de zoekresultaten van Google. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je website SEO vriendelijk is? Hierbij kan je gebruik maken van SEO tools. Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen hebben we hieronder een overzicht gemaakt van de beste gratis seo tools. Lees snel verder, en ga aan de slag met deze seo tools!
Google Analytics
Dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste tools. Google Analytics stelt je namelijk in staat om een globale visie te hebben op jouw SEO & de prestaties van jouw website. Deze tool biedt diepgaande inzichten in hoe bezoekers je website ontdekken, gebruiken en er interactie mee hebben. Google Analytics heeft een aantal handige functies zoals de verkeersbronnenanalyse. Hiermee laat het zien waar je website verkeer vandaan komt. Je kunt precies zien of het verkeer van organische zoekresultaten, e-mailberichten, social media, advertenties of andere kanalen afkomstig is. Een andere handige functie van Google Analytics is het inzicht in het bezoekersgedrag. Via deze functie kun je zien welke pagina's het meest bezocht worden, hoelang mensen op je website blijven, welke conversies worden voltooid, en meer! Aangezien deze tool van Google helemaal gratis is, mag deze niet ontbreken bij jou bedrijf.
Google Search Console
Met Google Search Console kun je analyseren hoe goed jouw website het doet in de zoekresultaten van Google. Deze tool biedt verschillende functies die handig zijn als je bezig bent met de seo van je bedrijf en de zichtbaarheid van je website in Google. Met Search Console kun je de zoekopdrachten bijhouden waarbij jouw website in de zoekresultaten van Google verschijnt. Ook laat deze tool zien welke pagina's van je website al zijn geïndexeerd en welke niet. Naast deze twee functies krijg je ook inzicht in de klikfrequentie en de gemiddelde positie van je website voor specifieke zoekopdrachten.
Semrush
Semrush is een beroemde en nuttige tool. De waarheid is dat de betaalde versie de écht interessante is, maar ook in de gratis versie zal je veel nuttige elementen en middelen vinden. Je kunt bijvoorbeeld een uitgebreid zoekwoordonderzoek uitvoeren met deze tool. Voor de technische SEO van je website is dit ook een hele effectieve tool. Met Semrush kun je namelijk een site-audit uitvoeren voor je website. Dit is een analyse waarbij alle technische problemen die SEO-prestaties kunnen beïnvloeden worden geïdentificeerd. Weer een gratis seo tool die veel kan bieden voor je website.
Screaming Frog
Screaming Frog is een van de bekendste SEO-tools. Deze tool controleert jouw webpagina's en laat je direct zien wat er niet goed werkt in jouw toegepaste SEO. Het grootste voordeel van deze tool is dat je dus snel kunt zien welke fouten er optreden (of het nu gaat om de links of de afbeeldingen die je gebruikt), zodat je meteen aanpassingen kan maken in jouw doel elementen of jouw lay-out kan verbeteren. Hierdoor wordt jouw SEO direct effectiever. Echter, een klein nadeel aan deze tool is dat je alleen een gratis trial krijgt.
SEO Site Checkup
SEO Site Checkup is een handige tool voor bedrijven die snel een analyse willen van de SEO van hun website. Deze tool biedt inzichten en aanbevelingen die kunnen helpen bij het identificeren van zwakke plekken en het optimaliseren van de website voor zoekmachines. Maar let op dat deze tool geen volledig overzicht biedt zoals een professionele site-audit.
Smush
De laadsnelheid van een webpagina is essentieel voor SEO-positionering. Voornamelijk omdat gebruikers de neiging hebben om een website te verlaten die te lang duurt om te laden. Om dit te voorkomen kan je het beste het gewicht van alle inhoud en elementen op jouw pagina goed beheren.
Smush is een plugin exclusief voor WordPress websites, die je kan helpen met de afbeeldingen. Hoe meer afbeeldingen er op jouw WordPress pagina staan, hoe langer het zal duren voordat het geladen is. Met deze gratis plugin kan je de afbeeldingen comprimeren, zodat ze de laadtijd van jouw website niet vertragen.
Algoroo
Deze SEO-tool is vooral interessant omdat het je toelaat het Google-algoritme te volgen. De SEO-positionering wordt gebaseerd op criteria die door de zoekmachines worden gedicteerd, omdat zij kiezen wat het eerst wordt getoond en wat niet.
Algoroo biedt je dus de mogelijkheid om te zien of Google wijzigingen of variaties in het algoritme heeft aangebracht die de positionering criteria zouden kunnen wijzigen. Op deze manier word je te allen tijde op de hoogte gehouden en kan je eventuele complicaties oplossen om jouw positie te behouden.
Ubersuggest
Binnen de SEO-positionering is de juiste keuze van trefwoorden van fundamenteel belang. Dat is precies wat deze tool je biedt. De meest interessante feature van Ubersuggest is dat je het geografische gebied kunt beperken om te zien wat voor soort zoekopdrachten daar worden uitgevoerd. Dit is erg praktisch, bijvoorbeeld wanneer je een digitale marketingstrategie moet creëren die zich slechts op één geografisch gebied richt.
Of je dit nu nodig hebt voor het type product dat je aanbiedt, of het type klant dat je probeert aan te trekken. Met deze tool kan je je zich richten op een bepaald gebied, afhankelijk van de trefwoorden die je gaat gebruiken.
Aan de slag?
De bovengenoemde gratis SEO-tools kunnen je zeker helpen bij het verbeteren en optimaliseren van verschillende aspecten van jouw website. Deze tools laten echter slechts toe om enkele aspecten in orde te maken. Voor een écht uitgewerkte strategie is een SEO bureau je beste optie.