De mogelijkheden van Google Trends

De wereld van tegenwoordig draait volledig om het volgen van trends. Zo heb je de nieuwste trends rondom mode, technologie, sport, muziek en nog veel meer. Deze trends worden overgenomen door de maatschappij. Dit is ondertussen al jaren het geval. Een nieuwe bron waar trends worden gedeeld is TikTok. Dit is een platform waar vooral jeugd zijn of haar creatiefste ideeën kan uiten. Hierdoor ontstaan veel nieuwe trends. Al deze ontwikkelingen creëren een maatschappij waarin men de behoefte heeft aan telkens weer nieuwe trends.
Doordat deze trends zo belangrijk zijn, valt er ook geld mee te verdienen. Online marketeers houden deze trends daarom goed in de gaten. Een platform waarop je de nieuwste trends kunt vinden is ‘Google Trends’. Dit platform heeft veel mogelijkheden. Je kunt hier trends gemakkelijk en snel vinden. Hoe je dit precies doet, zullen we in dit artikel bespreken.
Waar de wereld op zoek naar is
Google Trends is een van de vele Google platformen. Hierop is te zien wat mensen momenteel veel zoeken in Google en wat daardoor de ‘trends’ van het moment zijn. Google Trends geeft je de mogelijkheid om populaire zoekopdrachten snel te vinden, maar het biedt ook mogelijkheden om te kijken hoe vaak er naar een bepaald woord wordt gezocht. Je kunt van dit zoekwoord dan zien in welke periode deze het meest werd gezocht, hoe vaak het precies werd gezocht en vanaf welke demografische locatie.
Online marketeers gebruiken Google Trends daarom ook voor zoekwoordonderzoeken of voor het vinden van blog onderwerpen. Vaak wordt dit gedaan in combinatie met Google Keyword Planner. Google Trends geeft namelijk geen absolute volumes weer en daardoor is het niet de meest betrouwbare indicator. Door de mogelijkheden die Google Trends biedt bij het vinden van de interessantste trends van dit moment, is het een handige tool om te gebruiken wanneer je wilt weten welke zoekwoorden of onderwerpen interessant zijn.

Woorden vergelijken
Soms is het voor een online marketeer lastig om het juiste zoekwoord te vinden. Het kan namelijk zijn dat een aantal zoekwoorden goed scoren en daarom allemaal interessant lijken. Dit houdt in dat ze de afgelopen periode allemaal veel gezocht zijn op Google. Google Trends biedt je de mogelijkheid om deze zoekwoorden met elkaar te vergelijken. Zo kun je zien hoe ze over een langere periode hebben gescoord en welke woorden nu pas trends worden. Je kunt vervolgens bepalen welke zoekwoorden interessant zijn voor het onderdeel waarvoor deze gebruikt gaan worden. Een woord wat nu heel erg trending is, kan interessant zijn voor blogs of pagina’s die nú bezoekers binnen moeten halen. Terwijl zoekwoorden die op een langere termijn scoren juist interessanter zijn voor projecten dat bezoekers binnen moet halen op de lange termijn.

De drie nieuwste trends in Google Trends
Google Trends kan dus een hulpmiddel zijn voor online marketeers, maar wat zijn de meest gezochte trends in Nederland van dit moment?
Oekraïne
Op dit moment wordt Oekraïne het meest gezocht door heel Nederland. Dit komt door de inval van Rusland. Ondertussen wordt Oekraïne al een hele tijd aangevallen door het Russische leger. Veel Nederlanders proberen hun steun te bieden door te doneren aan verschillende goede doelen die opkomen voor het Oekraïense volk. Verder wachten ze in spanning af hoe de oorlog in het land vordert en of men zich zorgen moet maken.
Storm
Een ander zoekwoord waarnaar de afgelopen weken veel gezocht is binnen Nederland, is ‘storm’. Dit komt door de stormen waardoor Nederland in februari is getroffen. Storm Eunice was hier de grootste storm van. Deze storm staat in de top 3 van zwaarste stormen van de afgelopen 50 jaar. De andere twee stormen, Dudley en Franklin, hebben samen met storm Eunice voor ruim een half miljard schade door heel Nederland gezorgd en de teller blijft nog altijd stijgen. De meeste schade komt door omgevallen bomen, afgewaaide daken en lekkages. Dit is de grootste schade sinds 2007.
Skiën
Een positiever onderwerp dat de afgelopen tijd veel is gezocht, is het woord ‘skiën’. In de voorjaarsvakantie, ook wel krokusvakantie genoemd, besluiten veel mensen om op skivakantie te gaan. Het meest bezochte land in deze tijd is Oostenrijk. Dit komt door de leuke ski gelegenheden en prachtige omgeving. Veel Limburgers en Brabanders slaan echter over. Zij vieren liever carnaval. In het zuiden wordt de voorjaarsvakantie dan ook carnavalsvakantie genoemd. Een groot gedeelte van Nederland viert de vakantie door te skiën en te après-skiën. Een ander groot gedeelte viert het door zich te verkleden en mee te zingen met de meest foute carnavalsnummers. Beide gelegenheden zijn een perfecte opvulling van een heerlijke vakantie!