De nieuwste social media trends!
De wereldwijde coronapandemie heeft vergaande gevolgen, zeker op het gebied van onderlinge communicatie. Opa’s en oma’s worden massaal gefacetimed, en het belang van social media platformen wordt extra benadrukt. Zeker op internationaal niveau is social media momenteel een van de enige mogelijkheden om nog in contact te blijven met naasten en familie, waardoor het een recordaantal aan gebruikers heeft. Wereldwijd zijn er bijna 4 miljard mensen actief op social media, wat meer dan de helft van de bevolking is. Dit is ruim 10% meer dan vorig jaar! Het gegeven dat de hele wereld stil staat, resulteert er dus in dat de social media ontwikkelingen volop in beweging zijn. Ambitieuze technologiebedrijven zetten zich in om aan huis gebonden mensen te blijven verbinden. Daarnaast bied dit natuurlijk interessante toepassing van marketing. 2021 kent dan ook veelbelovende social media trends die absoluut het uiteenzetten waard zijn. De meest noemenswaardige vind je hier!
Voorafgaand is het belangrijk welke social media platformen anno 2021 momentum hebben, maar ook zeker welke niet. Zo is Facebook nog steeds het meest gebruikte social media platform, en hebben ze vorig jaar de meeste omzet ooit behaald. Platformen als Twitter en Whatsapp hebben echter minder omzet dan voorgaande jaren, toch betekent dit in het geval van Twitter niet persé achteruitgang (waarover later meer). Verder zijn een recordaantal bedrijven overgegaan naar Instagram als hun voornaamste social media platform.
Wereldwijd verschuift de verdeling van marketingbudgetten steeds meer richting social media platformen. Facebook is daarin absolute koploper. Dit is mede te danken aan de activiteiten van de gebruikers van Facebook. Deze zijn namelijk steeds vaker gericht op e-commerce. Eind 2020 is namelijk bekend geworden dat de maar liefst 56% meer verdient wordt met e-commerce via Facebook dan het jaar daarvoor. Dit zorgt voor een grote verschuiving in het platform. Facebook verandert namelijk steeds meer in een van de meest bezochte plekken waarin bedrijven hun producten of diensten kunnen promoten. Facebook doet er dan ook alles aan om deze verschuiving te versnellen. Zo hebben de geplande ontwikkelingen van het bedrijf voor 2021 bijna allemaal te maken met e-commerce. Er komt meer ondersteuning voor chatbots, de online winkelervaring wordt beter en ze gaan kleine bedrijven subsidiëren. Dit betekent aan de ene kant dat het aanbieden van jouw product of dienst op het meest gebruikte social media platform makkelijker dan ooit wordt, aan de andere kant stijgt de concurrentie ook enorm. Wellicht dat het volgende platform hierin perspectief bied.
Alhoewel LinkedIn de afgelopen 5 jaar voorzichtig gegroeid is, is dit vorig jaar een stuk sneller gegaan. Naast dat de gebruikers gestaag toegenomen zijn, is de activiteit door bestaande gebruikers met 55% gestegen! Veruit de meeste gebruikers zien LinkedIn daarnaast als een van de meest betrouwbare social media platformen. Maar is dit wel terecht? Het gericht plaatsen van advertenties kan op LinkedIn namelijk veel preciezer dan op platformen als Instagram en Facebook. Laatstgenoemde bedrijven laten adverteerders namelijk alleen segmenteren op algemene locatie, leeftijd, geslacht en demografische gegevens (zoals gedrag, interesses en taal). LinkedIn laat adverteerders toe dit vele malen preciezer te doen. In plaats van op Facebook te segmenteren op werkfunctie, kun je via LinkedIn daadwerkelijke werknemers van specifieke bedrijven bereiken. Dit maakt het een stuk makkelijke potentiële klanten of werknemers te bereiken. Wel moet benoemd worden dat LinkedIn een stuk minder gebruikers heeft, 722 miljoen ten opzichte van 2,75 miljard. Wel is deze doelgroep doelgerichter. Het zijn namelijk bijna allemaal mensen die vanuit zakelijke overwegingen online zijn. Dit maakt naar ons idee LinkedIn anno 2021 een van de meest veelbelovende platformen voor B2B marketing.
Alhoewel veel mensen Twitter de afgelopen jaren afgeschreven hebben, geloven wij dat dit platform langzamerhand bezig is aan zijn terugkomst. De gebruikersaantallen schommelen al bijna 5 jaar rond de 300 miljoen. 2020 is een van de eerste jaren geweest waarin deze gebruikers flink zijn toegenomen naar bijna 350 miljoen. Dit is mede te danken aan de “super follow” feature die Twitter aan het opzetten is. Dit nieuwe programma stelt gebruikers in staat hun favoriete creators te volgen voor 5 dollar per maand. Deze creators kunnen vervolgens exclusieve content met deze betalende volgers delen. Dit kan onder andere in de vernieuwde ‘spaces’ omgeving van Twitter. Dit is een directe concurrent voor audio aanbieder Clubhouse. Met deze vernieuwingen probeert Twitter de groeiende nieuwsbrief wereld en de bestaande Clubhouse gebruiker te kapen. Wij denken dat het ze zomaar kan lukken.
Clubhouse
De grootste verassing van 2021 is misschien wel de populaire app Clubhouse. Deze is app is voor vele wellicht nog onbekend, waardoor een korte uitleg geen overbodige luxe is. Clubhouse richt zich enkel op audio. Het bied een (bijna letterlijk) platform voor sprekers om hun boodschap te vertellen. Dit kunnen ze doen met andere sprekers en luisteraars over de hele wereld. Dit alles gebeurt live, waardoor het veel lijkt op een seminar of spreekbeurt. Dit zorgt voor een hoge betrokkenheid van luisteraars, ze kunnen immers hun hand opsteken om vragen te stellen aan sprekers. Dit brengt ze opeens ontzettend dichtbij veel van hun idolen. De app heeft momenteel 6 miljoen gebruikers, waarbij er tot nu toe bijna wekelijks een miljoen bijkomen. Dit terwijl het bedrijf maar 9 werknemers heeft. Waarom het zo ontzettend hard groeit? Het speelt ontzettend slim in op simpele psychologische trucjes als schaarste en autoriteit. Zo kunnen enkel bestaande gebruikers nieuwe gebruikers toevoegen (maximaal twee per maand). Ook zitten er momenteel vooral bekende personen op de app zoals Elon Musk en Ali B. Wat de toekomst Clubhouse te brengen heeft is nog onbekend, wel heeft de app veel potentie en zijn wij benieuwd wat de ontwikkelingen gedurende 2021 zijn.
TikTok
We kunnen er anno 2021 niet meer omheen. TikTok heeft in een rap tempo de social media wereld omver geblazen. Het was een de meest gegroeide social media platformen van afgelopen jaar. Met meer dan 1 miljard actieve gebruikers begint het zwaar in de nek van Instagram te hijgen. Toch beginnen marketeers nu pas te realiseren dat de app niet alleen dansjes bevat. De meeste gebruikers zijn tussen de 10 en 19 jaar, wat een koopkrachtige doelgroep is. Dit maakt TikTok the place to be voor productmarketing gericht op jongere mensen.