10 nieuwste trends in Google
Google vernieuwt zich constant om zo de beste gebruikerservaring te bieden aan zoekende mensen. Ook afgelopen jaar hebben zich er meerdere belangrijke trends voorgedaan die belangrijk zijn om als online bedrijf rekening mee te houden en wellicht ook toe te passen. Wij hebben de 10 nieuwste trends voor jullie in dit artikel beschreven.
4 Trends Google Ads
Net als alles binnen de Google trends veranderen de trends binnen Google Ads constant. Er zijn veel trends die naar voren komen, maar dit zijn de drie belangrijkste;
Performance Max campagnes
Alle soorten Google Ad campagnes hadden eerst dezelfde opties qua targeting. Zo kon er een lijst met zoekwoorden geüpload worden en kon je kiezen op welke sites je wilde adverteren. Voor ervaren adverteerders was dit geen probleem, maar de onervaren adverteerders ondervonden hier moeite mee. Google Ads begon daarom met de Smart campagnes die automatisch zorgde voor de targeting en optimalisatie. Echter, in mei 2021 brachten ze een nog veel ambitieuzer campagnetype uit genaamd Performance Max. Deze maakt het mogelijk om campagnes op te zetten zonder zelf veel in te moeten brengen, uit onderzoek is gebleken dat mensen deze tool steeds meer zijn gaan gebruiken het afgelopen jaar.
Mogelijkheid tot productfeeds bij videocampagnes
Sinds kort biedt Google de mogelijkheid te adverteren op een product feed bij videocampagnes.
Stel je voor dat een gebruiker een video advertentie kijk via YouTube. Na een paar seconde laat YouTube een paneel onder je advertentie verschijnen waarin je producten te zien zijn. Zo kunnen gebruikers direct naar de bestemmingspagina van de advertentie gaan zonder eerst zelf te moeten gaan zoeken.
Advertenties voor Shopify
Heb jij een website via Shopify, dan hebben wij goed nieuws. Sinds kort is het voor Shopify gebruikers mogelijk om gebruik te maken van Google Ads. Google heeft het voor verkopers kosteloos gemaakt om producten via het Shopping advertenties te verkopen. Op andere manieren is ook mogelijk, maar niet kosteloos.
De indeling van lokale campagnes is gewijzigd
Lokale campagnes zijn de belangrijkste campagnes als het aankomt op het aantrekken van mensen naar je fysieke locatie. Er zijn in het afgelopen jaar drie manieren bijgekomen om te adverteren op Google Maps;
- Een automatische suggestie bij zoekopdrachten
- Een advertentie tijdens de rit van een gebruiker als ze in de buurt van je bedrijf zijn.
- Een advertentie op een locatie die vergelijkbaar is aan die van jou.
2 Trends Google Analytics
In het begin van dit jaar is er wat ophef en spanning rondom Google Analytics geweest. Marketeers vroegen zich af of er een verbod op het programma zou komen. Echter, Google Analytics is al vrij snel met een oplossing gekomen. Zo hebben ze GA4 gelanceerd en zal het vanaf 1 juli 2023 niet meer mogelijk zijn om te werken met de oude versie. GA4 is wat lastiger dan vorige versie, hierdoor zullen marketeers er speciaal voor opgeleid moeten worden. Om jou alvast op weg te helpen vertellen wij de belangrijkste trends Google Analytics van komend jaar.
Nauwkeurigere Data
Ondanks dat er minder getrackt kan worden is de data preciezer. Zo zullen mensen die op de website van je bedrijf komen eerst langs een cookiebanner moeten. Je mag volgens de wetgeving namelijk pas een pageview tellen als de bezoeker toestemming geeft voor cookies.
Echter, steeds minder mensen geven toestemming waardoor er gaten in je data zullen verschijnen. Ook zal dit ervoor zorgen dat je minder snel achter de NAW-gegevens komt. Je moet er rekening mee gaan moeten houden dat je waarschijnlijk een groter aantal websitebezoekers hebt dan dat Google Analytics aangeeft.
Betere gebruikerservaring voor website bezoekers
Zoals net verteld ben je verplicht de cookiebanner te laten zien aan al je websitebezoekers als je gebruik maakt van Google Analytics. Het is echter zo dat veel bezoekers dit als vervelend ervaren ondanks dat ze het tegenwoordig gewend zijn. Hierom zul je op andere gebieden van gebruiksvriendelijkheid beter moeten gaan scoren om bezoekers op je website te houden.
4x Trends Google – SEO
Het is algemeen bekend bij marketeers dat SEO een belangrijk begrip is bij het verbeteren van je Google prestaties. De belangrijkste trends voor aankomend jaar zijn;
AI
AI, ofwel kunstmatige intelligentie begint zijn opmars te maken binnen SEO. Zo zijn er nu ook AI-gedreven SEO tools die je ondersteunen met het vinden van zoekwoorden en het optimaliseren van content. Houdt hierbij wel rekening dat de content van hoge kwaliteit en relevant blijft. Google gebruikt AI op dit moment vooral om de website bezoekers beter te begrijpen en ze relevantere resultaten te laten zien. Er wordt verwacht dat AI een steeds grotere rol zal gaan spelen.
Lokale SEO wordt steeds lastiger
Het lijkt nog de dag van gisteren dat Google de locatie van de gebruikers belangrijker vond dan de kwaliteit. Echter, de afgelopen jaren is Google kwaliteit en relevantie belangrijker gaan vinden dan de locatie. Google levert wel graag tools die kunnen helpen met deze trends. Zo krijgt de Google Mijn Bedrijf tool steeds meer functies. In deze blog geven we je uitleg en tips met betrekking tot lokale seo.
Gestructureerde data
Dit is geen nieuw concept, maar nog steeds een grote trend aangezien veel bedrijven deze kans onbenut laten. Gestructureerde data kan Google een hand helpen door specifiek te vertellen waar je website over gaat. Door dit te doen vergroot de kans dat jouw content een unieke plek krijgt in de SERP. Een goed voorbeeld van zo een plek is een rich snippet.
Een trend wat belangrijk blijft; kwalitatieve content
Dit concept is en blijft belangrijk. Google begrijpt steeds meer en ziet precies wat er zich nu eigenlijk op je website bevindt. Zorg er daarom voor dat je content aangepast is op de zoekintentie van de gebruiker en gebruik zoekwoorden die relevant zijn en veel volume hebben. Om dit soort zoekwoorden te vinden heeft Google handige tools zoals Google Trends en -Search. Deze tools hebben ook weer hun eigen trends. Ben je hier benieuwd naar, zoek dan eenvoudig eens online op “trends Google Search” of “trends Google Trends”.