Wat is Referral
Een referral is een doorverwijzing die wordt gedaan door een klant, relatie of contactpersoon aan iemand anders. Vaak is het een aanbeveling van een bepaald product, dienst, bedrijf of persoon. Het doel van deze referral is het aanzetten van een persoon om een aankoop te doen bij het aanbevolen bedrijf. Marketeers kunnen hier handig op inspelen!
Waarom zijn referrals belangrijk?
Referrals bouwen vertrouwen en geloofwaardigheid op voor je bedrijf. Wanneer een persoon die je kent, een product of bedrijf aanbeveelt, ben je eerder geneigd om dit advies serieus te nemen. Mensen vertrouwen namelijk meer op de mening van iemand die ze kennen. Daarom werkt influencer marketing ook zo goed. Maar daar vertellen we je op deze pagina meer over.
Ook is de conversieratio van referrals hoger, doordat mensen die zijn doorverwezen al een zekere mate van interesse hebben. Het zijn geen willekeurige leads, maar potentiële klanten die al warm zijn gemaakt door andere klanten. Daardoor hoeven er ook geen grote advertentiebudgetten besteed te worden. Bedrijven moeten hierbij vertrouwen op de kracht van mond-tot-mondreclame.
Klanten die via referrals binnenkomen, hebben vaak de neiging om een langdurige relatie aan te gaan met het bedrijf. Dit komt vaak doordat ze positieve verhalen hebben gehoord van de persoon die ze heeft doorverwezen.
Hoe kun je referrals inzetten?
Er zijn verschillende manieren waarop referrals ingezet kunnen worden. Mond-tot-mondreclame is de meest voorkomende manier van referrals. Hierbij delen klanten hun positieve ervaring met anderen en moedigen hen aan om een bepaald product of dienst te proberen. Verder maken veel bedrijven gebruik van programma’s voor klantverwijzingen. Bij zo’n programma krijgen bestaande klanten beloningen of voordelen wanneer ze een nieuwe klant doorverwijzen.
Online reviews zijn een sterke manier van referrals. Positieve recensies kunnen nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten overtuigen om terug te komen. Bedrijven kunnen ook samenwerken met andere bedrijven om referrals te genereren. Dit kunnen wederzijdse verwijzingen zijn waarbij beide partijen profiteren van nieuwe klanten.
Referral marketing
Als bedrijven bestaande klanten aanmoedigen om nieuwe klanten door te verwijzen, dan maken ze gebruik van referral marketing. Hierbij gebruiken ze vaak een van de methodes die hierboven benoemd zijn. Het doel is om mond-tot-mondreclame te genereren, waarbij tevreden klanten optreden en hun persoonlijke netwerk overtuigen om ook een aankoop te doen bij het bedrijf. Hierbij ligt de basis bij het vertrouwen en de geloofwaardigheid die de klanten hebben bij aanbevelingen van anderen.