Terug naar overzicht

Wat is Recruitment marketing

Recruitment marketing bevat verschillende strategieën en tactieken die worden gebruikt om een bedrijf te promoten. Hierbij wordt de nadruk gelegd op het werven van kandidaten voor vacatures. Om dit effectief te laten werken zal er gefocust moeten worden op de doelgroep van de potentiële kandidaten. Er moet een sterke band opgebouwd worden met kandidaten op de lange termijn. Een ander belangrijk aspect van recruitment marketing is het werkgeversmerk. Organisaties moeten hun cultuur, waarden en voordelen als werkgever communiceren met de kandidaten om zich co te onderscheiden van concurrenten. Hiermee zorg je ervoor dat er interesse wordt gewekt bij potentiële kandidaten.

Deze vorm van marketing kan op verschillende kanalen, zoals social media, vacaturesites, professionele netwerken en evenementen. De keuze tussen deze kanalen wordt gemaakt door te kijken naar de doelgroep die een bedrijf wil bereiken. Recruitment marketing zal dan ingezet worden op het kanaal waar die mensen zich bevinden.

Voordelen van recruitment marketing

Recruitment marketing is een effectieve vorm van marketing die veel voordelen heeft voor organisaties. Hier zijn een paar van die voorbeelden:

  1. Het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten: Een organisatie die gebruikt maakt van recruitment marketing krijgt vaker gekwalificeerde kandidaten. Dit komt doordat er beter wordt ingespeeld op de doelgroep en de boodschap van de organisatie wordt beter gecommuniceerd.
  2. Het versterken van het werkgeversmerk: Als bedrijf is het werkgeversmerk belangrijk om zich te onderscheiden van concurrenten. Recruitment marketing help bij het communiceren van dit werkgeversmerk naar de juiste doelgroep. Hierdoor wordt het werkgeversmerk versterkt en vinden potentiële kandidaten de organisatie aantrekkelijker.
  3. Kosten- en tijdsbesparing: Traditionele methoden van kandidaten werven kosten vaak veel tijd en geld. Door als bedrijf gebruik te maken van recruitment marketing wordt de inspanning gericht op de juiste doelgroep en wordt er geen tijd verspild aan foute kandidaten.
  4. Verhoogde betrokkenheid van kandidaten: Door het gebruik van recruitment marketing worden potentiële kandidaten meer betrokken bij de organisatie. Dit zorgt voor een positieve indruk en maakt kandidaten enthousiast om te solliciteren bij de organisatie.