Terug naar overzicht

Wat is Content marketing

Content marketing is een van de vele vormen van marketing, waarbij content wordt gecreëerd om de doelgroep te bereiken. Het doel hiervan is om een specifieke doelgroep te bereiken tijdens hun klantreis. Het meest belangrijke van deze marketingvorm is dat de potentiële klanten op het juiste moment in de klantreis worden bereikt. Als dit gebeurt gaat een klant namelijk veel sneller een aankoop doen bij dit bedrijf, dan bij de concurrent. Om content marketing juist uit te voeren zal een bedrijf dus goed de customer journey van hun doelgroep in kaart moeten brengen.

Content marketing inzetten

Content marketing kan op verschillende manieren worden gerealiseerd. Het hoeft niet per se in de vorm van tekst te zijn. Een video of audio behoort ook tot content. Content is namelijk de boodschap die over wordt gebracht met een foto, video tekst of iets anders. Binnen de marketing zien we deze inhoud vaak terug komen via social media, een website, offline reclames en evenementen. Met deze content wordt dus gericht op de doelgroep van het bedrijf, zodat potentiële klanten worden bereikt. En zo gaat content marketing in zijn werk.

Meer informatie over het inzetten van deze marketingvorm is te vinden in deze blog.

Voordelen content marketing

Door op de goede manier gebruik te maken van content marketing kunnen de conversies van een bedrijf verbeterd worden en worden klanten loyaler. Het is essentieel om de klanten al in het begin van de customer journey te bereiken. De doelgroep ziet het bedrijf namelijk al voordat ze echt iets gaan kopen. Als een potentiële klant op meerdere plekken in de customer journey wordt benaderd door een bedrijf, zal hij sneller kiezen om hier een aankoop te doen door de connectie die ze hebben. De content waarmee de klanten worden bereikt in de klantreis moeten wel waardevolle informatie bevatten, anders is het niet overtuigend genoeg om een aankoop te doen.

Maar deze vorm van marketing stopt niet na de aankoop van een klant. De loyaliteitsfase in de customer journey is namelijk ook heel belangrijk. Door klanten na hun aankoop nog te bereiken met content, is de kans groter dat ze een herhaalaankoop zullen doen. Dit is toch wat ieder bedrijf wil!