Wat is Afbreukrisico
Bij ondernemerschap en marketing is het belangrijk om de verschillende risico's te begrijpen en te beheren die de reputatie en het succes van een organisatie kunnen beïnvloeden, zoals het afbreukrisico. Het afbreukrisico, dat ook wel reputatierisico genoemd wordt, verwijst naar de potentiële schade die een bedrijf kan oplopen door bijvoorbeeld negatieve publiciteit of ontevredenheid van de consument. Het beheersen van afbreukrisico's is cruciaal, omdat een beschadigde reputatie niet alleen kan leiden tot verlies van klanten en omzet, maar ook gevolgen kan hebben voor de groei van een bedrijf. In deze blog leren we je de afbreukrisico betekenis en hoe je dit risico kunt inperken.
Definitie van afbreukrisico
Wat is nu afbreukrisico? Afbreukrisico binnen marketing verwijst naar de mogelijkheid dat marketingactiviteiten of -campagnes negatieve gevolgen hebben voor de reputatie van een merk of bedrijf. Dit kan ontstaan door verschillende factoren. Wanneer een marketingcampagne bijvoorbeeld onbedoeld aanstootgevend is of niet goed wordt ontvangen door het publiek, kan dit leiden tot negatieve publiciteit en een afname van het consumentenvertrouwen. Het beheren van afbreukrisico binnen marketing is daarom essentieel om te zorgen dat alle communicatie en promoties consistent zijn met de merkwaarden en voldoen aan de verwachtingen van de doelgroep.
Welke factoren kunnen zorgen voor reputatie risico
Een afbreukrisico kan ontstaan door verschillende oorzaken. Denk bijvoorbeeld aan:
- Kwaliteit van de producten is slecht.
- Boodschappen in campagnes zijn niet correct.
- Campagnes bevatten ongepaste content.
- Negatieve aandacht in media gekregen.
- Onvoldoende klantenservice.
Voorbeeld van afbreukrisico
Sony heeft meerdere malen controversiële reclames gemaakt voor de PlayStation computer, die het merk fabriceert. De bedoeling was om deze spelcomputers te promoten als een volwassener gaming console dan concurrent Nintendo kon aanbieden. Om die volwassenheid te tonen, koos Sony ervoor om reclamespots te maken met bloederigere games. Dit kon afbreuk doen aan hun reputatie, maar voor Sony viel het positief uit.
Een ander voorbeeld van afbreukrisico is, wanneer een influencer op zijn of haar kanaal een product promoot die hierna negatieve reacties krijgt van de volgers van de influencer. Dit leidt tot schade aan het imago van de influencer, maar ook aan het merkimago en merkidentiteit. Bedrijven moeten daarom, voordat ze influencers inschakelen voor hun marketing altijd de reputatie van deze personen goed onder de loep nemen en andersom ook.
Beheer van reputatie risico’s
Een afbreukrisico vormt een onderdeel van risk of brand management. De reputatierisico’s kunnen middels verscheidene methoden geminimaliseerd worden. Denk hierbij aan technieken als:
- Hoge productkwaliteit promoten
- Inzetten van angst marketing
- Crisismanagement strategieën
Al deze methoden hebben één doel voor ogen en dat is het behoud van het vertrouwen en de loyaliteit van de klant. Het beheer van afbreukrisico’s is in de tijd van social media extra belangrijk, want slechte publiciteit en negatieve recensies kunnen snel viral gaan.
Social media en afbreukrisico
Social media heeft het afbreukrisico voor bedrijven exponentieel laten toenemen. Mensen zijn immers sneller geneigd om hun mening en ervaringen op hun social media kanalen te delen. Negatieve ervaringen verspreiden zich dientengevolge ook veel sneller over de verschillende platformen. Bedrijven moeten hierop inspelen door online aanwezig te zijn en snel te reageren op negatieve berichten.