Waarom kiezen voor rebranding?

Straalt jouw merk niet meer uit wat je wilt uitstralen? Is de merknaam of het logo niet meer toepasselijk? Of heb je simpelweg behoefte aan iets anders? Dan is jouw bedrijf wellicht toe aan rebranding! Er kan ook voor rebranding gekozen worden als bijvoorbeeld de huisstijl niet meer van deze tijd is of als je website toe is aan een update.
Wat is rebranding?
Rebranding houdt in dat je als het ware de identiteit van je merk veranderd. Dit kan op verschillende manieren. Het kan heel subtiel, door bijvoorbeeld een ander design of een versimpelde versie van het logo te laten ontwerpen voor jouw merk. Zo heeft Philips in 2013 het logo veranderd, onder andere door het gebruik van meer kleur. Maar je kan ook kiezen voor de complete aanpak. Dan wordt de totale uitstraling van je bedrijf, zowel online als offline, onder handen genomen: van merknaam tot lettertype. Jouw merk krijgt zo een nieuwe “look and feel”. Jumbo is hier een goed voorbeeld van. Toen Jumbo de C1000 en Super de Boer overnam, hebben zij voor deze merken aan rebranding gedaan om zich zo als een op zichzelf staand merk te positioneren.
Waarom zou rebranding iets voor jouw bedrijf zijn?
Als je kiest voor de complete aanpak moet alles wat je gemaakt en opgebouwd hebt veranderd worden. Niet alleen het logo of de merknaam, maar ook zaken als stickers, flyers en je website. Maar wanneer is het nou verstandig om over te gaan tot rebranding? Dit kan om verschillende redenen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het vergroten van je merkherkenbaarheid, maar ook aan het verbeteren van het imago of de reputatie van je merk.
Andere redenen om over te gaan tot rebranding kunnen zijn:
- Een fusie. Wanneer twee merken samengevoegd worden, heb je een nieuwe identiteit nodig zodat er geen verwarring ontstaat.
- Het bereiken van een andere doelgroep. Als je een andere doelgroep wilt bereiken, moet je deze wel kunnen aanspreken. Weet waar je doelgroep zit en speel daarop in.
- Internationalisering. Wanneer je internationaal gaat opereren, is het handig als je merknaam in verschillende landen kan worden uitgesproken.
- Verandering van aanbod. Het logo en de huisstijl kunnen dan een update gebruiken.
- Een nieuwe positionering innemen in de markt. Hierbij past een nieuwe identiteit.
- Het simpelweg willen vernieuwen.
Hoe ga je rebranding dan aanpakken?
Voordat je over gaat tot het kopen van likes of volgers, is rebranding wellicht een slimme strategie om zo uiteindelijk zelf tot meer likes en volgers te komen. Ondanks dat rebranding geld en inspanning kost, kan het een zeer effectieve merkstrategie zijn. Belangrijk is dat je van tevoren goed op een rijtje hebt wat het je concreet gaat opleveren. Zodra je dit duidelijk hebt en kiest voor rebranding, ga je nadenken over hoe je dit zou willen aanpakken. Eén van de mogelijkheden is om je huisstijl uit te besteden. Het is van belang dat rebranding goed wordt aangepakt en dat je branding consistent is, want uiteindelijk is de identiteit van je merk een soort weerspiegeling van de strategie van je bedrijf. Je wilt natuurlijk dat het bedrijf zich zo goed mogelijk presenteert.
Om je als merk goed te positioneren is het daarnaast ook belangrijk dat je up-to-date blijft met de nieuwste trends. Zo is er sinds kort Facebook Shopping, waar een bedrijf op kan inspelen. In onze laatste blog is te lezen hoe deze nieuwe manier van producten verkopen kan bijdragen aan je merkidentiteit.
Benieuwd naar hoe Web Wings jou kan helpen met de rebranding van jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden. Web Wings helpt jou graag om te kijken wat jij als bedrijf wilt uitstralen en hoe je dit het beste praktisch kan invullen. Misschien tot snel!