fbpx
Terug naar overzicht

Waarom is gebruiksvriendelijkheid van de website zo belangrijk?

|
29 januari 2020
|

Ga jij een website laten maken? Dan is de gebruiksvriendelijkheid van je website zeer essentieel. Zo kunnen bezoekers makkelijk navigeren door je website om de juiste informatie te krijgen.  Waarom vraag jezelf af? De gebruiksvriendelijkheid bepaald de ervaring van de gebruiker van je website. Denk aan navigatie, indeling van de pagina’s, kleurgebruik, lettertypes en betaling. Het ligt ook aan de website software, als deze snel en makkelijk is kan de bezoeker beter gebruik maken van de website.

Via je website kan je een klant navigeren naar hun doel, maar als de klant niet goed wordt genavigeerd haken ze al snel af. Dit is slecht voor je bouncerate. De bouncerate betekent dat de potentiele klant snel van je website af gaat. Door de website gebruiksvriendelijker te maken, verlaag je de bouncerate van je website. Hiermee krijg je dus meer verkoop!

Gebruiksvriendelijkheid kun je onder verdelen in twee delen:

UX – User Experience
De user experience is het grafische onderdeel van je website en tevens je indeling. Gebruiksvriendelijkheid begint al met het juiste design. UX specialisme)

UI – User Interface
Bij User Interface komen er meer dingen dan de vormgeving van de website om de hoek kijken. Bij User Interface kijk je naar het responsive design, de laadtijd en het inhoudelijke stuk zoals de content.  Content marketing wordt steeds belangrijker als het gaat om gebruiksvriendelijkheid. Wil je meer hierover weten? Lees dan onze content marketing blog.

Wat vinden bezoekers nu absoluut irritant aan websites?

Bezoekers hebben een hekel aan de navigatie balk uitklappen. Ze vinden het overzichtelijk om meteen te kunnen zien waar ze naar welke pagina toe kunnen navigeren.

Gerelateerd nieuws  Corona: 9 onderwerpen waar jij als ondernemer op moet letten

Fout 2: te weinig content.
Bezoekers willen informatie verwerven op je website. Het is van belang dat de website up-to-date blijft met de aangeboden content.

Fout 3: te weinig zoekwoorden.
Als bedrijf wil je gevonden worden in de zoekmachines bijvoorbeeld Google. Gebruik daarom genoeg zoekwoorden dat je als bedrijf gevonden wilt worden.

Fout 4: geen responsive website.
Google plaatst je hoger in de zoekmachine als je website goed wordt vertoond op je mobiel. Vanwege de snelle ontwikkelingen in de technologie, moet je tegenwoordig bijbenen door om de 3 jaar je website te vervangen.

Waarom is gebruiksvriendelijkheid zo belangrijk voor zoekmachines?

Google heeft controle over hoe hoog je in de zoekmachine komt, gebruiksvriendelijkheid is hier een van de criteria van. Gebruiksvriendelijkheid, usability valt dus onder SEO. Zodra je website goed in elkaar steekt kom je ook hoger in de Google Raking. Google crawlt over je website en bepaald hieruit of je aan de voorwaarden voldoet. Het is dus niet vanzelfsprekend. Je kunt dus op de volgende aspecten letten voor je website om zo hoger te komen in de Google zoekmachine:

  1. Bouncepercentage van je website
  2. CTR (click-through-rate)
  3. Aantal pagina’s per sessie van een bezoeker
  4. Het gemiddelde sessieduur van een bezoeker

Wil je meer weten over de gebruiksvriendelijkheid van je website? Bij sommige SEO tools wordt er een cijfer gegeven over de gebruiksvriendelijkheid van je website. In onze blog over SEO lees je hier meer over. Zonde als je dit zou laten schieten..

Web Wings

Recent nieuws

10 augustus 2022

7 SEO trends in 2022

1 augustus 2022

Facebook marketing tips en tricks

28 juli 2022

LinkedIn tips en tricks

25 juli 2022

Hoe schrijf je SEO teksten?

17 juni 2022

Retargeting LinkedIn