fbpx
Terug naar overzicht

SEO trends om rekening mee te houden in 2021

|
8 februari 2021
|

Ook in 2021 blijft je SEO optimalisatie de belangrijkste factor om je vindbaarheid te vergroten. Om hoog te blijven scoren in de Google ranglijst dien je gebruik te maken van enkele technieken en trends binnen de populaire zoekmachine. Over eenvoudige SEO tips en technieken hebben wij recentelijk een blog geschreven. De meer gevorderden technieken en trends dienen echter nog uitgelicht te worden. In deze blog vertellen we je meer over 3 belangrijke SEO trends waarmee jij je concurrentie voorbij vliegt!

Core Web Vitals

Een van de belangrijkste updates binnen het algoritme van Google is de implementatie en introductie van Core Web Vitals. In mei 2020 werd deze update al aangekondigd door Google. Er wordt verwacht dat vanaf mei 2021 deze update effectief wordt en invloed kan uitoefenen op je ranking binnen de Google zoekmachine. Hieronder gaan wij uitleggen wat deze ranking factor inhoudt en waar jij op moet letten!

Wat is Core Web Vitals?

Core Web Vitalis is eigenlijk niks anders dan het creëren van een fijne gebruikservaring voor je website bezoekers. In onze voorgaande blogs hebben jullie al kunnen lezen dat gebruikservaring een gloednieuwe officiële ranking factor is binnen de zoekmachine optimalisatie. Met de nieuwe ontwikkeling van Core Web Vitals wordt dit alleen maar versterkt en uitgebreid.  Deze update in het algoritme is opgedeeld in de volgende 3 onderdelen: LCP, FID en CLS.

LCP (Largest Contentful Paint)

Dit staat voor laadsnelheid van belangrijke content. Dit mag dus niet verward worden met de laadsnelheid van de gehele pagina. In plaats daarvan gaat het hier om de laadsnelheid van de belangrijkste content aanwezig op de pagina. Zo kan het zijn dat de tekst van een artikel al geladen is maar de afbeeldingen nog niet. Hierdoor is het mogelijk dat de bezoeker alvast kan beginnen met lezen voordat de pagina in zijn geheel is geladen. Google beloont deze specifieke laadsnelheid wanneer de meest belangrijke content zichtbaar is binnen 2.5 seconden.

FID (First Input Delay)

Deze factor meet de tijd die het kost voordat de webpagina interactief wordt. Een goed FID-meting ligt onder de 100ms. Dat betekent dat aanwezige knoppen en linkjes klikbaar moeten zijn voor de bezoeker binnen een enkele seconde.

CLS (Cumulative Layout Shift) 

Deze factor houdt zich bezig met de hoeveelheid onverwachte layoutverschuivingen van een webpagina. Dit kan onder andere komen doordat advertenties of afbeeldingen pas later worden ingeladen. Dit heeft als gevolg dat  naastgelegen tekst zich moet aanpassen aan de nieuwe content. Google geeft aan dat een goede CLS meting maximaal 0,1 layoutverschuivingen per webpagina mag hebben. Heeft een specifieke webpagina meer layoutverschuivingen? Dan kan dit negatief zijn voor je SEO. Het is daarom belangrijk om hierop te letten.

Zoals we al eerder aangaven gaat deze ranking factor pas meetellen vanaf mei 2021. Wel kun je op dit moment alvast checken hoe je website op Core Web Vitalis scoort door gebruik te maken van Pagespeed Insights of Google Search Console. Pagespeed Insights laat je zien hoe de pagina  op deze 3 gebieden scoort. In Google Search Console kun je onder het kopje Site-vitaliteit een overzicht vinden van pagina’s met CLS problemen.

core web vitalis toepassing

EAT-score

EAT staat voor: expertise, authoritativeness en trustworthiness. De EAT-score ranking speelt al langer een rol in de SEO wereld.  In 2021 wordt echter verwacht dat de impact van deze factor op je vindbaarheid nóg belangrijker zal worden. Hierdoor is dit een benoem waardige trend waar men rekening mee dient te houden. EAT staat voor: expertise, authoritativeness en trustworthiness. Hieronder wordt per categorie uitgelegd wat het inhoud.

Gerelateerd nieuws:  SEO tips in 2019 die écht werken

Expertise

Een goede expertise betekent dat je website veel kennis bezit over een bepaald onderwerp. Dit betekent dat Google gaat kijken naar de geschreven content over het specifieke onderwerp en dit vervolgens gaat analyseren. Deze ranking wordt puur gebaseerd op basis van content en dus niet op basis van de bekendheid van je website. In theorie zou dit dus kunnen betekenen dat iemand die een onbekende website heeft waar veel betrouwbare informatie staat over een bepaald onderwerp toch hoog kan scoren op het gebied van vindbaarheid. Deze ranking factor speelt vooral een grote rol bij niet alledaagse onderwerpen zoals: belastingaangifte, ufi code of andere specialistische onderwerpen.

Authoritativeness (autoriteit) 

Dit gaat over de algemene bekendheid van de website. Hiermee bedoelen we websites die vol staan met betrouwbare informatie. Deze ranking factor gaat dus over de reputatie van een bepaalde website en de invloed hiervan op anderen. Simpel gezegd betekent dit dat je een bepaalde website ziet als de plek om nieuwe informatie te vinden te vinden over een onderwerp. In de meeste gevallen zijn dit websites die hierom bekend staan en ook verschillende awards of certificaten hebben gekregen. Deze awards en certificaten laten zien dat de site te vertrouwen is en waardevolle informatie bevat. Websites met een hoge autoriteit zijn onder andere: PubMed, Wikipedia en websites van overheidsinstanties.

Trustworthiness (betrouwbaarheid) 

Deze factor gaat over de betrouwbaarheid van de gegeven informatie. Is de informatie te vertrouwen of is dit niet het geval? Er worden hier een aantal factoren bekeken om te bepalen of specifieke informatie op een website te vertrouwen is. Onder andere is het belangrijk dat de website duidelijk aan geeft wie de content heeft geschreven en dat er voldoende contact informatie beschikbaar is. Dit is vooral belangrijk bij webshops. Ook is het belangrijk dat de informatie die in het artikel geschreven is op de waarheid berust en dat dit onderbouwt wordt door een expert op dit gebied. Hierdoor zal een artikel met veel betrouwbare informatie en betrouwbare referenties vaker worden gerankt op hoog niveau, waardoor de vindbaarheid verbeterd.

EAT principe google

Google BERT

In 2019 introduceerde Google het BERT algoritme. BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) maakt gebruik van machine learning en de verwerking van natuurlijke taal. Dit maakt het mogelijk dat Google beter in staat is te begrijpen waar mensen daadwerkelijk naar op zoek zijn. Deze techniek wordt nu in al meer dan 70 talen toegepast binnen de zoekmachine. Het algoritme van Google is hierdoor nog slimmer geworden en in staat precies op te vatten waar de gebruiker naar op zoek is. Dit heeft tot gevolg dat websites die voorheen mismatched content gebruikten (met opzet bijvoorbeeld spelfouten in de webpagina zetten omdat hier veel naar wordt gezocht) een verminderde vindbaarheid kunnen krijgen op deze woorden. Als BERT ziet dat dit niet precies is wat de gebruiker daadwerkelijk wil zoeken zal hij dit verbergen.

Een efficiente zoekmachine optimalisatie kan een hele uitdaging zijn. Vooral als je weinig verstand ervan hebt kan dit veel kostbare tijd in beslag nemen. Heb je hier geen tijd voor en ben je benieuwd wat Web Wings voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebied van SEO? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Redactie

Recent nieuws

27 januari 2023

Tiktok marketing

18 januari 2023

Kledingtips voor zakelijke (portret)foto's

21 oktober 2022

10 nieuwste trends in Google

30 september 2022

Remarketing vs. retargeting: wat is het verschil?

16 september 2022

Influencer marketing trends