Alles wat je moet weten over remarketing met Google Ads
Het gebeurt ontzettend vaak dat websitebezoekers om de een of andere reden afhaken in de klantreis. Ze hebben alle producten in hun winkelwagentje gestopt, hoeven alleen nog maar even af te rekenen en tóch klikken ze op het kruisje in plaats van de betaalknop! Dit is waar remarketing (beter bekend als retargeting) van pas komt! Misschien is die lead wel gewoon vergeten om af te rekenen. Het helpt is dit geval of soortgelijke gevallen dan als ze jouw advertenties te zien krijgen op andere websites. Daar kun je Google ads goed voor gebruiken! In deze blog lees je alles over retargeting met Google ads.
Wanneer kun je retargeten met Google ads?
Wat je als eerste moet doen om te kunnen retargeten is een retargeting tag plaatsen op jouw website. De tag is een stukje code die websitebezoekers aan de retargetinglijst toevoegt. Dat gebeurt als de websitebezoekers de cookies accepteren. Wanneer je al Google analytics hebt, wordt de lijst met website bezoekers die eerder je website bezocht heeft hier opgeslagen. Dan hoef je dus geen extra retargeting tag te plaatsen. Je kunt de retargetinglijsten gebruiken als een target audience voor een Google Ads advertentie! Let er wel op dat je daar een minimaal aantal mensen op de lijst nodig hebt! Namelijk: minimaal 100 bezoekers de afgelopen 30 dagen.
Verschillende types display Ads
Display-advertenties variëren sterk in de zin van op wie ze gericht zijn en hoe ze functioneren. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende display-advertentiemogelijkheden en waarvoor ze dienen:
Remarketing advertenties
Veruit de meerderheid van alle display advertenties bestaan uit remarketing campagnes. De personalisatie opties hiervan zijn veruit de beste, omdat de data gebaseerd is op een echte website sessie en de interesse van de target group. Niet alleen is dit een effectieve manier van adverteren, het is ook nog eens gebruiksvriendelijk. Dat komt omdat ruim 90% van alle consumenten de voorkeur geeft aan campagnes die gepersonaliseerd zijn. Dat maakt het makkelijk voor mensen om beslissingen te maken!
Adverteren op basis van inhoud
Contextueel getargete Ads worden op externe websites geplaatst. Het uitgangspunt daarbij is de inhoud van de pagina’s en de tekst, tags en categorieën die mensen hebben aangeklikt. Op basis van de inhoud dus en niet op basis van gedrag en interesses.
Gepersonaliseerde Ads
Remarketing is eigenlijk een subcategorie van gepersonaliseerde advertenties. Gepersonaliseerde advertenties focussen zich op de eindgebruiker van een product. Dat zijn alle demografische gegevens in combinatie met de interesses die een website bezoeker heeft getoond.
Naast het retargeten erkent Google nog vier andere soorten gepersonaliseerde advertenties. Wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben is dat gebruiker gedrag voorop staat.
Geplaatste advertenties op een website
In sommige gevallen is het prettig om zelf de controle te hebben over op welke websites je adverteert. In zo’n geval kun je het beste kiezen voor op website geplaatste advertenties. Je kunt hele sites selecteren of individuele pagina's binnen sites.
Tips voor remarketing met Google Ads
Tip 1: Varieer
Wed nooit op één paard als het op Google Ads aan komt. Spreid je kansen en je campagnebudget over verschillende banners en campagneteksten. Ga door met wat werkt en stop met wat niet converteert! Ook je bereik wordt op deze manier groter omdat je in aanmerking komt voor meer Google netwerk sites.
Tip 2: Filter klanten die al geconverteerd hebben
Het zou doodzonde zijn als je klanten target die al iets hebben gekocht of het gewenste conversiedoel al bereikt hebben. Je wil je campagnebudget zo goed mogelijk besteden. Met een slimme remarketingcampagne kun je met een lage frequentie en een langere looptijd je merk blijven screenen en monitoren om dit zo goed mogelijk te vermijden.
Tip 3: Blijf testen!
Blijf altijd checken wat je campagnes doen! Check het aantal vertoningen, de CTR en vanzelfsprekend het aantal conversies. Als je je advertenties test, is het mogelijk om de return on investment (ROI) te verhogen zonder je budget te moeten overschrijden. Dat is een enorm voordeel dat bij zal dragen aan de klanttevredenheid. Hierdoor kun je aan de hand van je statistieken je advertenties verbeteren, zodat ze perfect overeenkomen met de wensen van je doelgroep. De minste aanpassingen in je Advertenties kunnen conversies laten stijgen. Lees hier hoe je geld kunt verdienen met Google Advertenties!