085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Het kopen van volgers en likes op social media, een vloek of een zegen?

Social media is tegenwoordig immens groot en belangrijk geworden. Miljoenen mensen gebruiken het iedere dag. Daar wil je natuurlijk als bedrijf gebruik van wil maken. Je wilt zo veel mogelijk volgers en likes krijgen op je posts maar, soms stijgen de likes niet zo hard en blijven ook de volgers achter. Er zijn bedrijven die garanderen dat zij jou binnen 10 minuten likes en volgers kunt bezorgen. Zo groeit jouw bedrijf ineens naar een populaire onderneming; als bedrijf ben je immers “betrouwbaarder” met meer likes en volgers. Via verschillende websites kun je al voor een paar euro duizenden volgers kopen. 10.000 likes ziet er natuurlijk een stuk beter uit dan 1.000, maar is dit wel goed voor jouw bedrijf?

Stel je voor, je hebt uren gespendeerd om een mooie foto te maken, deze te bewerken en eindelijk is het zover om je meesterwerk online te gooien. Het is dan natuurlijk een tegenvaller wanneer je niet de respons krijgt van je volgers die je zou willen. Het kopen van likes en volgers lijkt dan een makkelijke uitweg! Maar, hoe werkt dit precies?

Likes en volgers kopen

Via verschillende websites kun jij jouw likes en volgers kopen, deze bedrijven hebben een groot aantal nep accounts gemaakt die ze verkopen. Deze accounts zijn niet van echte mensen, ze hebben vaak gekke namen en hebben maar weinig posts. Vaak volgen ze ontzettend veel mensen terwijl ze zelf weinig volgers hebben. Je koopt dus eigenlijk een volger en like van iemand die niet bestaat.

Is het wel zo'n goed idee?

Het lijkt misschien een goed idee om gebruik te maken van zulke diensten. Op deze manier jouw bedrijf wat sneller te laten groeien op social media lijkt heel handig. Toch raden wij dit af.

Hoewel je sowieso op moreel gebied je bedenkingen kunt hebben over deze praktijken, zijn er ook twee hele concrete redenen waarom het kopen van likes en volgers niet verstandig is. Ten eerste de invloed dat het heeft op jouw engagement rate en organisch bereik. Je koopt van deze bedrijven nep accounts. Koop je volgers? Dan volgen ze jouw profiel wel maar ze laten geen likes achter. Koop je likes? Dan liken ze een handvol posts maar volgen ze jou niet. Jouw engagement rate en organisch bereik schiet hierdoor omlaag. Het likes en volgers die je koopt zijn geen nieuwe klanten, maar zogenaamde spookvolgers die geen verdere interactie (engagement) hebben met jouw bedrijf. Het algoritme van het social media platform herkent dit en plaatst jouw account in een shadowban. Dit betekent dat de content die je plaatst wél zichtbaar is voor je volgers, maar niet meer voor mensen die jou nog niet volgen. Ook wordt jouw content onderaan geplaatst waardoor het minder snel zichtbaar is voor je echte volgers.

Het tweede punt zijn de niet representatieve statistieken. Doordat je nep accounts koopt die op willekeurige momenten je posts liken, krijg je statistieken die niet meer representatief zijn. Je ziet niet meer wanneer je het meeste engagement hebt en wanneer je bijvoorbeeld het beste kunt posten. Alle bruikbare informatie die je over je doelgroep had, gooi je als het ware weg wanneer je nep volgers en likes koopt.

aantal volgers grafiek

Wat kan je wel doen?

Hoewel het er in eerste instantie op lijkt dat het een goed idee is om jouw profiel een boost te geven, is niets minder waar. Het lijkt er even op dat dit de ideale manier is om jouw bedrijf te laten groeien, echter gebeurt het tegenovergestelde. Het doel is om je doelgroep te laten groeien, maar door het lage engagement, minder organisch bereik en niet representatieve statistieken raak jij jouw doelgroep eigenlijk kwijt. Er zijn zoveel andere en doeltreffendere manieren om jouw social media te laten groeien. Via een goede social media marketingstrategie kun je er al voor zorgen dat je veel nieuwe volgers creëert. Heb je bijvoorbeeld al eens gekeken naar of jouw merk een rebranding kan gebruiken? Neem gerust contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden. Web Wings helpt jou graag om te kijken wat jij als bedrijf wilt uitstralen en hoe je dit het beste praktisch kan invullen. We stellen een effectieve online marketing strategie op waarmee jij optimale resultaten zult behalen. Misschien tot snel!

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

20 maart 2025

Wat is het verschil tussen JPG, PNG en GIF?

7 maart 2025

Impact van persoonlijk beeldmateriaal op je website en marketinguitingen

5 maart 2025

Kleuren en de psychologie hierachter

28 februari 2025

Hoe koppel je je mail via IMAP op een MAC?

1 februari 2025

Het effect van social media op je SEO

arrow-right