Een effectieve online marketingstrategie opstellen
Het hebben van een goede online marketingstrategie is belangrijk voor verschillende doeleinden. Je kunt door middel van een goede strategie meer inzicht krijgen in de klantbehoeftes. Soms kan het lastig zijn om een keuze te maken welke marketingstrategie het beste is voor je bedrijf. Een goed uitgewerkte online marketingstrategie fungeert als een gids met het maken van de juiste beslissingen en het behouden van een duidelijke visie. Daarom is de juiste online marketingstrategie van belang voor iedere organisatie die online actief is.
Je online-aanwezigheid
De eerste stap is om te achterhalen wat de identiteit is van je organisatie en op welke manier online marketing hierbij een ondersteuning kan bieden. Vraag jezelf ook af welke indruk je wilt achterlaten met de online-aanwezigheid van je bedrijf. Als je namelijk een bepaalde bedrijfsmissie of visie hebt, is het belangrijk dat je weet hoe online marketing daaraan kan bijdragen.
Bepaal je doelgroep
Als je de toegevoegde waarde van online marketing duidelijk hebt gemaakt is de volgende stap te bepalen wie je doelgroep is. Je gaat hierbij op onderzoek uit waar jouw doelgroep te vinden is en wat hun online gedrag is. Het is belangrijk om echt in de huid te kruipen van je doelgroep. Je kunt het gedrag van je doelgroep onderzoeken door middel van enquêtes, interviews of met het gebruik van online tools. Hoe specifieker je doelgroep is, hoe beter je kunt inspelen op hun behoeftes.
De concurrentie
In de online marketing wereld heb je te maken met veel concurrentie. Je moet daarom gaan bedenken hoe jouw bedrijf onderscheid gaat maken op online gebied. Als je weet hoe je zelf je marketing gaat inzetten is het ook handig om te kijken naar je concurrenten, welke kanalen gebruiken je concurrenten? Doe inspiratie op bij je concurrenten en zorg vervolgens voor verbeteringen.
Kies de juiste marketingmiddelen
Het aanbod aan online marketingmiddelen is tegenwoordig heel uitgebreid. Ieder marketingmiddel heeft zijn eigen voor- en nadelen, ben dus eerst goed geïnformeerd voordat een marketingmiddel kiest. Je kunt het beste kiezen afhankelijk van je doelgroep. Zorg er ook voor dat je de juiste kennis en middelen in huis hebt om de kanalen ook te onderhouden.
De verschillende kanalen
Een effectief marketingmiddel is social media marketing. Je gebruikt hierbij verschillende social media platforms of websites om je bedrijf te promoten. Dit is een middel dat steeds populairder wordt en steeds meer wordt gebruikt omdat je bedrijf in een korte tijd veel bereik kan krijgen.
Dan heb je SEO en SEA het lijkt een beetje op elkaar, maar het zijn totaal verschillende dingen. Met SEO ben je bezig met organische en onbetaalde zoekresultaten. Bij SEO is ook een strategie voor een langere termijn, wel zijn de resultaten blijvend zichtbaar, je doet dit door middel van bepaalde zoekwoorden. Met SEO kun je een hogere positie krijgen in Google, waardoor je meer mensen naar je website kan trekken. Hierdoor zul je meer klanten krijgen.
SEA heeft te maken met betaalde zoekresultaten door middel van advertenties. Je kunt je SEA uitbesteden en betere resultaten halen voor je bedrijf. Met SEA komt jouw onderneming als een advertentie in Google te staan. Je zichtbaarheid wordt hierdoor gelijk vergroot. Ook hierbij gebruik je zoekwoorden. Bij SEA uitbesteden gaat een marketingbureau voor jouw aan de slag en kijkt waar jouw mogelijkheden liggen. Hierna voeren ze campagne uit.
Je kunt ook kiezen voor e-mail marketing. Hierbij gaat je bericht direct naar de ontvanger en kan deze persoon direct worden overgehaald om je website te bekijken.
Dan hebben we nog contentmarketing. Hierbij wordt informatie voor de consument gecreëerd en verspreid. De content kan tekstueel zijn of audiovisueel.
Doelen stellen
Nu je weet wat je wilt en wie je wilt bereiken is het tijd om haalbare doelen te stellen. Als je kiest voor online marketing kan je eigenlijk alles bijhouden qua groei. Dit kan helpen bij het stellen van je doelen. Stel daarna een stappenplan op met hoe je alles wilt gaan doen. Stel je wilt je SEA uitbesteden dan is het ook belangrijk dat je daar rekening mee houd. Plan alles in een kalender, zodat alles duidelijk is. Houd ook je groei bij en zorg dat dit duidelijk te zien is. Als je bijvoorbeeld een mindere periode hebt, is het ook belangrijk dat je gelijk kunt zien waar het fout is gegaan.
Kosten
Een goede online marketingstrategie gaat je nu eenmaal wat geld kosten. Als ondernemer moet je niet bang zijn om in online marketing te investeren, want het kan in de toekomst ontzettend veel voordelen voor je brengen. Als je kiest om je SEA uit te besteden, ga je een samenwerking aan met een marketingbureau. De kosten van een marketingbureau kunnen heel erg variëren tussen de € 30,- en € 100,- per uur. Adverteren brengt ook kosten met zich mee, maar als je het allemaal goed uitvoert, zul je de kosten ook weer terug verdienen.