Affiliate marketing
Affiliate marketing is waarschijnlijk een welbekend begrip bij mensen die werkend zijn in de marketingbranche. Ben jij nog niet bekend met dit begrip, of wens je er meer over te leren? Dan nodigen wij jou uit om dit artikel te lezen. Wij gaan hier namelijk verder in op het begrip zelf, hoe je zelf een affiliate programma op kan zetten en wat veel gemaakte fouten zijn.
Wat is affiliate marketing?
Het begrip affiliate marketing is een onderdeel van online marketing. Affiliates zijn publishers en contentmakers, die je commissie betaald om jouw producten en diensten actief te promoten op hun kanalen. Dit gebeurt voornamelijk door middel van blogs op een website. Het is echter ook mogelijk om dit via social media of nieuwsbrieven te doen. Een goed voorbeeld van personen die je kunt aanschrijven voor affiliate marketing zijn influencers.
Affiliate marketing is ideaal voor mensen die niet beschikken over een eigen webwinkel, maar wel graag geld wensen te verdienen met hun website.
Hoe werkt affiliate marketing?
Zoals net benoemd zijn influencers goede personen om te contacteren voor affiliate marketing. Affiliate- en influencermarketing hebben dan ook erg veel overeenkomsten. Het verschil tussen beide is echter dat er bij affiliate marketing gebruik wordt gemaakt van variabele bedragen. In de meeste gevallen is dit een percentage van de behaalde resultaten. Hoe vaker iemand bijvoorbeeld op een geschreven blog klikt, hoe meer de affiliate krijgt. De affiliate bepaalt hoe en waar hij of zij de advertenties in zet. Hij of zij kan er ook voor kiezen om blogs te schrijven of om alleen een banner te plaatsen. Deze punten zorgen ervoor dat een adverteerder vooraf niet weet hoeveel budget hij of zij kwijt gaat zijn aan affiliate marketing. Dit is echter niet zo een probleem aangezien meer commissie ook meer omzet betekent.
Voordelen van affiliate marketing
Affiliate marketing heeft meerdere voordelen ten opzichte van de traditionele marketing. De meest belangrijke zijn:
- Je betaalt alleen voor resultaat.
- Je gebruikt een netwerk en hoeft niet op zoek te gaan naar websites om op te adverteren.
- Aangezien er meerdere publishers bij een netwerk horen, heb je eigenlijk direct een groot bereik voor je advertentie.
- Het zorgt voor een grotere naams- en merkbekendheid.
- Je krijgt extra bezoekers in je webshop.
Nadelen van affiliate marketing
Naast voordelen hangen er ook enkele nadelen aan dit soort marketing.
- In sommige gevallen betaal je opstartkosten voor het gebruiken van een netwerk.
- Producten met weinig marge of een lage prijs zijn niet geschikt voor affiliate marketing.
- In sommige gevallen blijft oud promotiemateriaal staan op de websites van een affiliate.
Opzetten van eigen affiliate programma
Het opzetten van een eigen affiliate programma kost veel tijd en moeite. Een reden waardoor zo een programma toch wel eens mislukt, is doordat de verwachtingen van het bedrijf vooraf te hoog zijn. In de beginfase van een affiliate programma moet er erg intensief gewerkt worden. Er zijn namelijk veel netwerken waarbij een campagne opzetten niet heel lastig is, maar zelfs hier is de kans niet heel groot dat affiliates deze ineens massaal oppakken. Daarnaast waag je eigenlijk best een gok. Je weet van tevoren niet of de affiliates gaan adverteren op de manier waarop jij dat voor ogen zag. Je zult de affiliates in het begin moeten helpen door middel van het opleveren van eigen voorbeeldteksten en promotiemateriaal.
Veel gemaakte fouten binnen affiliate marketing
Eén van de meest gemaakte fouten is dat mensen die net komen kijken bij affiliate marketing, denken dat iedere website hiervoor geschikt is. Echter, een nieuw gemaakte website met alleen teksten die geschreven zijn door de adverteerder, heeft nooit succes. Daarbij doet het plaatsen van banners op deze websites precies het tegenovergestelde. Het aantal advertenties op deze websites zorgt ervoor dat mensen schrikken en eigenlijk weer per direct de website verlaten. Wanneer je wil beginnen met affiliate marketing is dit een goed punt om over na te denken.
De op één na grootste fout is het niet rekening houden met advertenties binnen het design van een website. Denk je erover na om zelf een website te bouwen? Bedenk je dan eerst of je hier ook advertenties op wil gaan tonen. Wees er ook erg kritisch op waar je deze ruimte vrij wil maken. Het is namelijk erg belangrijk dat het lijkt alsof de advertentie een onderdeel van je website is. Plaats daarbij alleen advertenties die passen bij de inhoud van je website en die aangepast is op je specifieke doelgroep. Wanneer je dit niet doet zal de advertentie juist heel erg naar voren komen. Dit is uiteindelijk niet wat je wil bereiken.