085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Kleuren en de psychologie hierachter

Kleuren psychologie is de studie van hoe kleuren het menselijk gedrag, emoties en besluitvorming beïnvloeden. Elke kleur roept bepaalde gevoelens of associaties op, wat kan variëren afhankelijk van cultuur, persoonlijke ervaringen en context. Kleurenpsychologie wordt veel gebruikt in marketing en branding gedragingen van mensen te beïnvloeden in de hoop meer conversies te realiseren. Denk aan McDonalds die veel rood en geel gebruikt om eetlust en energie op te wekken. Sterke merken kiezen kleuren die passen bij hun waarden en boodschap. Wil jij ook meer weten over kleuren en het psychologisch effect dat zij hebben op mensen? Wil jij graag met kleuren je conversies een boost geven? Je leest het allemaal in dit artikel.

Geel

geel

Geel is de kleur van de zon en staat voor: levenslust, spontaniteit, plezier, geluk en zelfvertrouwen. Er is ook een negatief psychologisch effect dat gele kleuren kunnen hebben. Geel roept namelijk wel eens irritatie op. Daarnaast ervaren mensen wel eens angstgevoelens, overprikkeling en nervositeit bij gele tinten. Gebruik jij geel in je merkuitingen, dan geef jij een boodschap aan je bezoekers af dat je hen plezier en geluk brengt. Geel zal een potentiële consument enthousiasmeren en nieuwsgierig naar je product of dienst. Bovendien zal deze sneller handelen, want geel roept ook spontaniteit op.

Oranje

ORANJE

Het psychologisch effect van oranje kleuren is vooral speelsheid. Dit komt door de combinatie van rood met geel. Positieve associaties met oranje zijn dan ook warmte en vriendelijkheid. Ongunstige gevoelens die de kleur oranje oproept, zijn goedkoop, kinderlijk en frivool. Bedrijven die een oranje merk hebben, zijn veelal gericht op optimisme en vriendelijkheid. Denk aan merken als Fanta en Nickelodeon. Oranje kleuren roepen een gevoel van urgentie op, waardoor oranje een perfecte kleur is voor een CTA-button.

Rood

ROOD

Rood is een opvallende kleur, die een gevoel van urgentie oproept. Daarom wordt rood veelal in het verkeer ingezet om de aandacht te trekken. Het speelt dan in op de ongunstige associaties van de kleur rood met gevaar, agressiviteit, dominantie, ongeduldigheid en provocatie. Positieve associaties met rode kleuren zijn: warmte, opwinding, enthousiasme, kracht, liefde en passie. Merken die je kracht en energie willen geven, zoals Coca Cola, maken daarom handig gebruik van rood. In de marketing kun je rood goed inzetten als een button om mensen tot actie aan te sporen. Je kunt ook rood verwerken in aanbiedings-, kortings- of reclamestickers, die je op je site wilt plaatsen.

Roze

ROZE

Roze staat voor liefde, zorgzaamheid en medeleven. Roze is een vrolijke, energieke en kalmerende kleur. Ongunstige associaties met roze zijn echter zwakte, hulpeloosheid, kinderlijkheid en behoeftigheid. Merken die roze hanteren hoeven willen vrouwelijkheid benadrukken, zoals Hunkemöller. Deze bedrijven willen echter vaak ook hun toegankelijke karakter weergeven met de kleur roze. Denk hierbij aan broodjeszaak Bakker Bart. Roze kun je ook gebruiken als tweede kleur op je website om agressievere kleuren, zoals zwart, af te zwakken. Roze heeft namelijk een kalmerend effect op je bezoekers.

Paars

paars

Paars staat symbool voor luxe, rijkdom en koninklijkheid. Paars roept echter ook spirituele associaties op en heeft een opbeurend, creatief en comfortabel effect. Ongunstige associaties met paars zijn introversie, decadentie en minderwaardigheid. Gebruik je paars in je uitingen, dan geef je een bepaalde status af. Bovendien draagt deze kleur vooruitgang, wijsheid en waarheid uit. Mensen zullen jouw bedrijf sneller zien als een autoriteit.

Blauw

blauw

Blauw is een kleur die in de natuur veel voorkomt in zowel positieve als negatieve zin van het woord. Blauw staat voor de zee en de lucht, maar blauw in een verkeerde context roept een waarschuwing op in je brein. Denk bijvoorbeeld aan de blauwe kleur van schimmel op je boterham of de blauwe kleur van verkeersborden. Positieve gevoelens bij de kleur blauw zijn:

  • Intelligentie
  • Loyaliteit
  • Stabiliteit
  • Betrouwbaarheid
  • Rationeel denken

Blauw wordt ook wel een conservatieve, kille, afstandelijke en zakelijke kleur genoemd. Merken die blauw hanteren in hun huisstijl zetten echter in op het wekken van vertrouwen bij de klant. Blauw in een merkkleur geeft je bezoekers de indruk dat je eerlijk bent en een betrouwbare onderneming.

Groen

groen

Groen staat voor de natuur en voor leven, rust, balans, ontwikkeling en harmonie. Bedrijven die deze kleur voeren, zoals Starbucks en Spotify spelen op deze positieve associaties in. Negatieve gevoelens die echter door groen opgewekt kunnen worden, zijn: jaloezie, verval, bederf en verveling. Groen in je merk of website laat bezoekers zien dat je behulpzaam bent en open staat om je klanten van deskundig advies te voorzien.

Bruin

bruin

Bruin is een aardekleur of de kleur van hout, waardoor het automatisch een gevoel van gezelligheid en warmte oproept. Bovendien geeft de kleur bruin een gevoel van veiligheid en betrouwbaarheid. Ongunstige associaties zijn oubolligheid, koppigheid en dufheid. Bruin wordt op websites vaak gebruikt als achtergrondkleur, omdat het een gevoel van betrouwbaarheid oproept.

Wit

wit

Wit staat in veel culturen voor zuiverheid en perfectie. Het is een kleur die vrede, rust en helderheid oproept. Het roept echter ook gevoelens van koudheid, onverschilligheid, steriliteit en maagdelijkheid op. Daarom kun je met wit in je webdesign of huisstijl je bezoekers een gevoel geven van verfijning en geordendheid. Bezoekers weten al dat ze op jouw website vinden, waarnaar ze zoeken. Wit komt dus de gebruikersvriendelijkheid van je website ten goede.

Zwart

zwart

Zwart is een kleur die men associeert met kilheid en duisternis. Daarom komen er emoties om de hoek kijken als angst, verstikking en bedreiging. Positieve emoties die opgeroepen worden door de kleur zwart zijn echter glamour, elegantie en autoriteit. Zwart in je merk draagt exclusiviteit uit. Wel is het raadzaam om deze kleur iets af te zwakken met bijvoorbeeld een kalmerende kleur. Zo voorkom je dat je bezoekers je merk zien als iets donkers.

Grijs

grijs

De combinatie van zwart en wit geeft grijs en dit zorgt voor een tijdloze uitstraling. Bovendien wordt grijs geassocieerd met organisatie, strakheid en neutraliteit. Ongunstige emoties die de kleur kan oproepen zijn: verborgenheid, saaiheid en onverschilligheid. Door zijn neutrale karakter kan grijs in je merk bij je bezoekers een gevoel van veiligheid oproepen. Gebruik het wel in combinatie met een andere kleur, want te veel grijs geeft veelal een sombere uitstraling.

Betekenis van kleuren voor marketing en branding

De kleuren psychologie speelt dus in op het idee dat kleur hand in hand gaat met emotie. Als we een bepaalde kleur zien, dan hebben we hier een bepaald gevoel bij. Kleuren kunnen onze keuzes en handelingen daarom beïnvloeden. Het maken van een emotionele keuze is namelijk makkelijker dan het maken van een keuze met je verstand. Daarom kopen mensen liever dingen die een goed gevoel geven. Kleuren hebben dus ook een grote invloed op de marketing van producten of diensten. Visuele factoren, waaronder kleuren, zetten vaak mensen sneller aan tot een aankoop dan fysieke of auditieve factoren. Door strategisch gebruik te maken van kleuren kun je de aandacht trekken, de juiste sfeer creëren en klanten onbewust aanzetten tot actie. Zo kun je een bezoeker makkelijk en onbewust naar de conversiepagina sturen, wat hopelijk leidt tot een hogere conversieratio.

Een kleur is vaak het eerste wat je doelgroep zal zien en het eerste waaraan ze denken als ze van een merk horen. Bovendien helpen kleuren in je huisstijl om je merk te onderscheiden van de concurrentie en het zorgt ervoor dat mensen zich je merk beter kunnen herinneren. Als laatste hebben kleuren invloed op hoe je merk ervaren wordt door je klanten. Door de juiste kleur in te zetten op je website of in je huisstijl kun je goed inspelen op de emoties en hopelijk sneller een conversie realiseren.

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

7 maart 2025

Impact van persoonlijk beeldmateriaal op je website en marketinguitingen

5 maart 2025

Kleuren en de psychologie hierachter

28 februari 2025

Hoe koppel je je mail via IMAP op een MAC?

1 februari 2025

Het effect van social media op je SEO

30 oktober 2024

8 tips om online en offline je naamsbekendheid te vergroten!

arrow-right