5 User centered design tips voor je website!

Wanneer je een website hebt of een website laat maken, dan wil je natuurlijk dat veel mensen deze bezoeken. Het doel is een hogere conversie op je website. User centered design kan hierbij de oplossing zijn. Zelfs wanneer je al tevreden bent over je website en al veel conversie hebt kan user centered design er voor zorgen dat het nog beter gaat!
Er zijn een heleboel websites op het internet. Daarom wil je dat je website eruit springt. Hoe makkelijker je website wordt gevonden en hoe gebruiksvriendelijker deze is, hoe meer conversie je krijgt. User centered design is, zoals de naam al aangeeft, design waarbij de gebruiker centraal staat. Door de gebruiker voorop te stellen kan er een overzichtelijke website gemaakt worden die vanaf het eerste moment duidelijk en overzichtelijk is. Hierdoor zul je zien dat gebruikers het veel fijner vinden om op je website te komen en ook daadwerkelijk over gaan op actie zoals bijvoorbeeld iets kopen.
1. Spreek hun taal.
Als eerste is het belangrijk om in de taal te spreken van je bezoeker. Je wilt met je website niet laten zien hoe slim je bent. Wat je wel wilt is dat je in een makkelijke en duidelijke taal mensen stuurt naar wat ze nodig hebben. Zorg er daarom altijd voor dat de uitleg en toelichting eenvoudig en duidelijk is. Als je 10 woorden nodig hebt gebruik er dan 10 en niet 11. Hierbij is het belangrijk dat je vaktaal uit je werkveld achterwegen laat.
2. Laat je gebruikers niet te veel denken.
Zorg er als tweede voor dat je je bezoekers niet te veel laat denken. Website bezoekers willen niet een te ingewikkeld pad wanneer je ze website bezoeken. Door te veel keuzes te geven of te diepe vragen te stellen kunnen mensen afhaken. Vul daarom informatie die al ingevuld kan worden in. Zorg er ook voor dat mensen niet informatie te vaak opnieuw moeten invullen.
3. Zorg voor een snelle en simpele website.
Als derde is een snelle en simpele website erg belangrijk. Wanneer een website er langer dan een paar seconde over doet om te laden is de kans heel hoog dat de bezoeker afhaakt en ergens anders gaat kijken. Het is belangrijk dat je weet dat dit niet alleen geld voor je homepage. Wanneer bijvoorbeeld je producten of diensten er te lang over doen om te laden dan haken bezoekers al snel af.
4. Zorg voor voldoende sturing en hulp
Op de vierde plaatst staat sturing en hulp. Op ieder punt op je website, waar mogelijk vragen kunnen ontstaan, moeten bezoekers een mogelijkheid hebben om deze vraag beantwoord te krijgen. Zorg bijvoorbeeld voor klantenservice door middel van een live chat die klanten helpen door de website. Belangrijk hierbij is dat er genoeg vrijheid is voor zelfverzekerde bezoekers om door de website heen te gaan zonder te veel afleidingen. Aan de andere kant moet de hulp er wel aanwezig zijn wanneer bezoekers hulp nodig hebben.
5. Behoud consistentie
Als laatste is consistentie er belangrijk. Mensen hechten namelijk veel waarde aan consistentie. Dit is ook zo wanneer ze een website bezoeken. Wanneer mensen naar een nieuwe pagina gaan op je website en deze voelt aan als een hele nieuwe website in plaats van een andere pagina dan is de kans groter dat ze wegklikken. Door niet consistent te zijn creëer je een gevoel van onbetrouwbaarheid. Website bezoekers willen gerustgesteld worden dat je een betrouwbare website bent en je beloftes nakomt. Consistentie is hierbij een hele grote factor.
Het komt nog erg vaak voor dat mensen website maken op basis van wat zij mooi vinden en denken dat dat werkt. Vaak doen deze websites het veel minder goed dan websites die gemaakt zijn met de gebruiker op de eerste plaats. Het is hierbij erg belangrijk dat je je klanten kent, uitzoekt wat ze willen en dat vervolgens aan ze geven. Door gebruik te maken van deze tips kun je je website zo invullen dat de bezoeker voorop staat. Je bezoekers zijn namelijk het belangrijkste!